Batyste FleurialMaurice Joffo
Patrick BruelRoman Joffo
Elsa ZylbersteinAnna Joffo
Bernard CampanAmboise Mancelier
Kev AdamsFerdinand

En splittet familie

Flugten er et tidl√łst og dramatisk motiv, der til stadighed pr√¶ger vores tilv√¶relse. I den franske selvbiografiske film Flugten til Nice m√łder tilskueren de to br√łdre Maurice (Batyste Fleurial) og Joseph (Dorian Le Clech), der lever et bekymringsfrit liv i Paris i 1940‚Äôerne sammen med deres j√łdiske for√¶ldre Roman (Patrick Bruel) og Anna (Elsa Zylberstein) samt deres to store br√łdre. Tyskerne har besat Paris og lagt en ring rundt om byen. S√•ledes er st√łvletramp og gev√¶rild blevet dagligdag. Inden l√¶nge tvinges j√łderne til at b√¶re den berygtede j√łdestjerne, men faren Roman indpoder drengene, at de aldrig m√• afsl√łre, at de er j√łder. Det er bedre at f√• bank end at d√ł, som han formanende formulerer det. Med tiden beslutter Roman, at familien skal splittes op, og de to yngste drenge skal flygte til "den frie zone" omkring Nice i det sydlige Frankrig. Herefter f√łlger en l√¶ngere flugt og m√łdet med nogle nedrige tyske soldater.

Another World
Filmtekniske håndværk
Flugten til Nice er baseret p√• Joseph Joffos selvbiografiske roman Un sac de billes og instrueret af canadieren Christian Duguay, der tidligere har instrueret TV-filmen Coco Chanel og mini-serierne Hitler: The Rise of Evil og Joan of Arc. Ingen tvivl om at Duguay behersker det filmtekniske h√•ndv√¶rk. Paris tager sig bl√¶ndende smuk ud med glitrende brosten og livligt menneskemylder, der tiln√¶rmelsesvis minder om en reklame for Merci chokolade. Desuden er kameraarbejdet i filmen glimrende med velturnerede panoreringer og tracking-skud samt ekspressive n√¶roptagelser af de medvirkende. Den flotte billedside bliver desv√¶rre ikke fulgt op af et velafviklet dramaturgisk plot. Filmen er simpelthen for retningsl√łs og med et alt for redundant mellemspil og en overfl√łdig voice-over.

Guddommeligt lys
Der er instrueret et svimlende antal film om 2. Verdenskrig med vidt forskellige indfaldsvinkler. I Flugten til Nice er fokus altovervejende p√• de to br√łdre Maurice og Joseph. Deres historie er ikke blot en historie om nazismens forbrydelser, men ligeledes en 'coming of age' fort√¶lling om to kn√¶gte, hvis verden pludselig styrter i grus, da den brutale omverden tr√¶nger ind i deres fjollede og fantasifulde indre oplevelsesverden. De f√•r bogstaveligt talt et virkelighedschok. En afh√łringsscene med en f√łlelseskold nazist afpr√łver s√•ledes deres mod og sammenhold. Men en frelsende engel i form af en l√¶ge i et lokale badet i et guddommeligt lys, redder dem i sidste √łjeblik. Symbolikken i denne og andre scener fremst√•r mest af alt som tunge gardiner i en overpyntet stue og enkelte slowmotion scener tilf√łrer et un√łdvendigt sk√¶r af vemodig sentimentalitet.

Another World
Kiler sig ind
Den tunge symbolik og nazisterne, der er skildret ret gumpetunge, er klart filmens st√łrste svagheder. Skuespillet er ikke ueffent, men de to unge skuespillere er tydeligvis blevet beordret til at gr√¶de en str√łm af salte t√•rer og skrige i vilden sky uden det faktisk tilf√łrer flere lag og f√łlelser til filmen ‚Äď n√¶rmere en art distance. Kompositorisk set er filmen fortalt i sm√• springende kapitler, men uden den stor evne til at formidle en medrivende historie, da den h√¶lder for meget til tamme kneb og tarvelige effekter Flugten til Nice er hverken en rigtig god eller rigtig d√•rlig film. Den kiler sig ind mellem disse to yderpunkter. Filmen har √łjensynligt meget p√• hjerte, men for ofte banker dens hjerte enten alt for hurtigt, eller ogs√• g√•r det helt i st√•.

I Syrien21/6

Hvilken dansk instruktør har udtalt, at han skriver bedst, når han flyver?