Batyste FleurialMaurice Joffo
Patrick BruelRoman Joffo
Elsa ZylbersteinAnna Joffo
Bernard CampanAmboise Mancelier
Kev AdamsFerdinand

En splittet familie

Flugten er et tidl√łst og dramatisk motiv, der til stadighed pr√¶ger vores tilv√¶relse. I den franske selvbiografiske film Flugten til Nice m√łder tilskueren de to br√łdre Maurice (Batyste Fleurial) og Joseph (Dorian Le Clech), der lever et bekymringsfrit liv i Paris i 1940‚Äôerne sammen med deres j√łdiske for√¶ldre Roman (Patrick Bruel) og Anna (Elsa Zylberstein) samt deres to store br√łdre. Tyskerne har besat Paris og lagt en ring rundt om byen. S√•ledes er st√łvletramp og gev√¶rild blevet dagligdag. Inden l√¶nge tvinges j√łderne til at b√¶re den berygtede j√łdestjerne, men faren Roman indpoder drengene, at de aldrig m√• afsl√łre, at de er j√łder. Det er bedre at f√• bank end at d√ł, som han formanende formulerer det. Med tiden beslutter Roman, at familien skal splittes op, og de to yngste drenge skal flygte til "den frie zone" omkring Nice i det sydlige Frankrig. Herefter f√łlger en l√¶ngere flugt og m√łdet med nogle nedrige tyske soldater.

Another World
Filmtekniske håndværk
Flugten til Nice er baseret p√• Joseph Joffos selvbiografiske roman Un sac de billes og instrueret af canadieren Christian Duguay, der tidligere har instrueret TV-filmen Coco Chanel og mini-serierne Hitler: The Rise of Evil og Joan of Arc. Ingen tvivl om at Duguay behersker det filmtekniske h√•ndv√¶rk. Paris tager sig bl√¶ndende smuk ud med glitrende brosten og livligt menneskemylder, der tiln√¶rmelsesvis minder om en reklame for Merci chokolade. Desuden er kameraarbejdet i filmen glimrende med velturnerede panoreringer og tracking-skud samt ekspressive n√¶roptagelser af de medvirkende. Den flotte billedside bliver desv√¶rre ikke fulgt op af et velafviklet dramaturgisk plot. Filmen er simpelthen for retningsl√łs og med et alt for redundant mellemspil og en overfl√łdig voice-over.

Guddommeligt lys
Der er instrueret et svimlende antal film om 2. Verdenskrig med vidt forskellige indfaldsvinkler. I Flugten til Nice er fokus altovervejende p√• de to br√łdre Maurice og Joseph. Deres historie er ikke blot en historie om nazismens forbrydelser, men ligeledes en 'coming of age' fort√¶lling om to kn√¶gte, hvis verden pludselig styrter i grus, da den brutale omverden tr√¶nger ind i deres fjollede og fantasifulde indre oplevelsesverden. De f√•r bogstaveligt talt et virkelighedschok. En afh√łringsscene med en f√łlelseskold nazist afpr√łver s√•ledes deres mod og sammenhold. Men en frelsende engel i form af en l√¶ge i et lokale badet i et guddommeligt lys, redder dem i sidste √łjeblik. Symbolikken i denne og andre scener fremst√•r mest af alt som tunge gardiner i en overpyntet stue og enkelte slowmotion scener tilf√łrer et un√łdvendigt sk√¶r af vemodig sentimentalitet.

Another World
Kiler sig ind
Den tunge symbolik og nazisterne, der er skildret ret gumpetunge, er klart filmens st√łrste svagheder. Skuespillet er ikke ueffent, men de to unge skuespillere er tydeligvis blevet beordret til at gr√¶de en str√łm af salte t√•rer og skrige i vilden sky uden det faktisk tilf√łrer flere lag og f√łlelser til filmen ‚Äď n√¶rmere en art distance. Kompositorisk set er filmen fortalt i sm√• springende kapitler, men uden den stor evne til at formidle en medrivende historie, da den h√¶lder for meget til tamme kneb og tarvelige effekter Flugten til Nice er hverken en rigtig god eller rigtig d√•rlig film. Den kiler sig ind mellem disse to yderpunkter. Filmen har √łjensynligt meget p√• hjerte, men for ofte banker dens hjerte enten alt for hurtigt, eller ogs√• g√•r det helt i st√•.

Human Flow9/11
The Shining9/11

Brian DePalma skulle oprindeligt have instrueret Michael Douglas i denne thriller, men bakkede ud, da han frygtede historien var for lig Clint Eastwoods Play Misty for Me. Hvem blev den nye instruktør på projektet, og hvad blev filmens endelige titel?