Henry CavillClark Kent / Superman
Gal GadotDiana Prince / Wonder Woman
Amy AdamsLois Lane
Ezra MillerBarry Allen / The Flash
Jason MomoaArthur Curry / Aquaman

Zachary Edward Snyder! Hvad er det dog du laver?!

Er der snart nogen (i Hollywood) der gider stoppe Zack Snyder? Manden er jo helt galt på den. Det startede ellers så lovende med en knugende effektiv genindspilning af Dawn of the Dead (2004) og hans filmatisering af Frank Millers grafiske 300 (2006) var ganske betagende, men her et årti senere med tredje ombæring i DC Comics-universet har filminstruktøren stadig ikke fundet følelsen med Superman, Batman og de andre dystre superhelte. Første halvdel af Man of Steel (2013) var ellers interessant, mens den meget mørke opfølger Batman v Superman (2016) bød blot på en håndfuld pæne billeder i en ellers svært oppustet og kedelig actionklods, der aldrig rigtig lettede. Og tilsyneladende har manden – og holdet bag ham – ikke lært meget af den fuser, for igen får vi serveret en mudret actionklump, der heller ikke når op i de højere luftlag.

Warner Bros.
Vi behøver ikke at sammenligne med konkurrenten Marvels vildt succesrige filmatiseringer, for DC’s superhelte har altid været mere nedtonede og alvorsfulde, så derfor er der også plads til begge tegneserie-imperier. Men hvor Marvel kun bliver sjovere og mere opfindsomme for hver superhelt i universet de præsenterer eller reboot’er, går det omvendt sørgeligt for DC-filmene. Havde det ikke været for Patty Jenkins veloplagt og standhaftige Wonder Woman i sommers, havde DC Comics nyere filmkatalog set virkelig sølle ud. Hvem kan huske sidste års Suicide Squad? David Ayer vil sikkert ønske han kunne glemme den, men hvorfor ryster Warner Bros ikke DC-Comics-posen noget mere? Justice League ligner og føles som en halvtrist film, vi har set før. Og den havde ellers potentiale.

Personlig synes jeg nogen bør sætte Snyder i skammekrogen og han må samtidig gerne tage sin manuskriptforfatter Chris Terrio med sig. Joss Whedon er også krediteret som medforfatter, idet han trådte til i elvte time og fik filmen færdiggjort (Snyder måtte koncentrere sig om sin familie efter et dødsfald), men Whedon skal ikke skammes: Hans bidrag er det der hjælper filmen. Terrio & Snyder må dog gerne tænke godt og grundigt over hvorfor de ikke har givet deres figurer nok personlighed, og hvorfor plottet ikke bare er en smule mere opfindsomt. At filmens kostume-ansvarlige deslige bør få en ordentlig overhaling for at spolere Wonder Woman og hendes Amazone-søstres kampuniformer, der nu mere ligner læderbikinier, gider jeg ikke komme nærmere ind på her. Justice League træder forkert ufattelig mange steder, og det korte gensyn med Themyscira er kun et visuelt problem.

Warner Bros.
Dem lider filmens stort set samtlige 121 minutter dog af. Visuelt er Justice League særdeles skuffende. Skurken, som ikke gør det store indtryk, er specielt kikset at se på. Ikke så meget i design som i CGI-udførslen af ham, og det russiske hul i jorden, hvor akt 3 foregår, er lige ledes en CGI-rædsel. Det hele er grimt og gråt, kunstigt og unuanceret og ligner mest af alt et gammelt computerspil. Dertil har Snyder & Co så indsat deres svagt optegnede figurer, hvor kun The Flash (Ezra Miller, som dog også har mere kant end de fleste) og tilnærmelsesvis Aquaman (vildbassen Jason Momoa som vandglad vildbasse) højner underholdningsværdien. Det hjælper selvfølgelig, at Miller har fået de sjove replikker, men også hans akavede facon sætter de andre seriøse figurer i mindre forførende lys. Ikke engang Gal Gadots skønne Wonder Woman kan redde filmen, men hun får heller ikke plads nok til det. Snyder formår simpelthen ikke at balancerer disse kæmper og deres individuelle kriser, og dem døjer de alle sammen med. Det er dog lige før disse akilleshæle bruges filosofisk interessant, men der kradses kun lige i overfladen. Så tæt på.

Justice League er dog lykkeligvis ikke nær så langtrukken som sin forgænger, og selvom spændingen er knibende og morskaben haltende, er den ikke komplet håbløs. Kan man tage til takke med en masse farverige, om end uengagerede, personligheder og deres svagt registrerede historier er den næsten underholdende. Men er det tilfredsstillende? De kreative sjæle der står bag alle disse tegneserie-eventyr, vi tæppebombes med for tiden, kan naturligvis ikke alle være af Taika Waititis kaliber, men Snyder ligner til sammenligning en bedrager. Hans film er mørke men har ingen dybde, de drukner i ensformige slåskampe og ligegyldigt fyld. Det er uinspireret og uinspirerende. Ironisk resulterer det i en voldsom trang til at gense Thor: Ragnarok. Bare for at blive forsikret om at tegneseriefilmatiseringer ikke nødvendigvis er stor kunst, men i det mindste kan være fremragende underholdning. Justice League er bare ikke i den liga.

Stalins død14/12
Brad's Status14/12
Vinterbrødre7/12