Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Carsten BjørnlundFang Rung / Gordon Thomas
Sofia HelinMona
Marijana JankovicNeli
Stina EkbladMinisteren
Joseph MawleBingwen I, II

Klimakatastrofen København år 2095

En mand ligger og flyder på vandet – og vandet er det QEDA handler om. Eller rettere den klimakatastrofe, som vi i dag frygter vil medføre, at havene overskylder store beboede områder af kloden. I dokumentaristen Max Kestners spillefilms debut er katastrofen sket, for vi befinder os i år 2095. Rådhuspladsen er overskyllet og frihedsstøttens top stikker op gennem havoverfladen. Ferskvand en luksusdrik, og verden er trods tekniske landvindinger nær undergang.
Der er kun én løsning på at redde kloden, nemlig at skrue tiden 40 år tilbage, og omgøre/standse den udvikling, der har bragt verdenen på gavens rand. Kortsagt: En tidsrejse tilbage til nutiden – det er filmens plot.

Fang Rung (distant spillet af Carsten Bjørnlund) er efterretningschef i den fagre nye verden – og det bliver hans opgave at foretage tidsrejsen. Hvordan? Det forklarer en pseudovidenskabelig lang voice-over, der meget detailleret og logisk docerer, at det drejer sig om, at splitte en person i to kroppe, pille lidt ved DNA’et og bruger Qeda – og lade den ene person dykke ned i havet for at genopdykke 40 år tilbage i tiden. Indrømmet, den videnskabelige metode fik jeg ikke helt fat i, ej heller Qedaens hemmelighed – men til gengæld i resultatet, at Fang Rung vandre op af havet og ind i vor tid.

Her begynder det menneskelige drama overfor det filosofiske set-up. Kan vi ændre det gjorte? Kan vi bøje eller ændre tidslinjen? Kan man vende tilbage til sin egen tid. Hvordan er det fx at man kan møde hustruens oldemor som barn! Og allerværst, at møde sit alter ego – nemlig den krop, der blev tilbage i 2095. For Fang Rungs anden halvdel bliver sendt tilbage i tiden, for at hente dobbeltgængeren, der (naturligvis) er blevet forelsket i videnskabspigen, der endda sidder inde med hemmeligheden, der kan redde verden fra det klimatiske helvede.

Lyder det fjollet, tegneserieagtigt? Det er det. Men QEDA formå alligevel, at fastholde din interesse. Får dig til at glemme de mange fjollede pseudovidenskabelige forklaringer og i stedet koncentrere dig om tidslegen – og ikke mindst de klimaforandringer vi ikke kan lukke øjnene for. Science fiction-genren er svær. På den ene side er der frit spil – kun fremtiden kender fremtiden. På de anden side forventer vi, som vi kender det fra amerikanske sci-fi film, dygtig digital grafik og en på genrens præmisser logisk fremtidshistorie – plus, en tapper helt eller to, som vi kan holde med. Ikke alle elementener er opfyldt hos QEDA.

QEDA er bestemt en fornyelse af dansk film – vild i sin tanke og smukt udført. Den store skuespilkunst bliver det ikke til, dertil er Fang Rungs figur alt for bevidst kontrolleret – selv forelskelsen i den dejlige svenske videnskabsmand (Sofia Helin) er mere en påstand end en lidenskab. At dobbeltgængerne mødes er mere teknisk vellykket end psykologisk eksistentielt interessant. Heller ikke det videnskabelige tankespind er overvældende overbevisende – men til gengæld er budskabet værd at lytte til – og det er nyt i dansk film. Billederne af det oversvømmede København er uhyggelige i kolde gråtoner, der let får gyset frem. Tænk hvis det virkelig skete. Eller rettere, det er lettere at forhindre klimskatastrofen inden den er sket – end efter. QEDA er ikke en moralsk filmisk pegefinger, men vækker alligevel til eftertanke om vores miljø-og klimapolitik. Det er i sig selv en fornyelse.

Stalins død14/12
Brad's Status14/12
Vinterbrødre7/12