Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Izïa HigelinCamille Claudel
Séverine CaneeleRose Beuret
Bernard VerleyVictor Hugo
Anders Danielsen LieRainer Maria Rilke
Arthur NauzycielPaul Cézanne

Jeg tænker med hænderne

Vi kender ham, eller rettere hans skulpturer – måske uden at tænke over det, "Kysset", "Tænkeren" og "Borgerne fra Calais". Stribevis af skulpturer, opstillet på pladser og på museer. August Rodin (1840-1917), den franske mesterskulptør, der skabte liv og ånd af ler, gips, marmor og bronze. Vi møder ham 42 år gammel – hvor han netop har fået sin første statsopgave, "Helvedets port", med reference til Dantes "Guddommelige Komedie".

Camera Film
Men det er især skulptørens utæmmelige elskovstrang, som instruktøren Jacques Doillon har valgt at sætte fokus på, mere end kunstnerens skabertrang. Ingen nøgenmodel undgår Rodins følsomme skaberhænder (mon ikke et par af de kvindelige assistenter kunne have fortalt artige historier til #metoo). Så er det Camille Claudel kommer ind i Rodins atelier – og i hans liv. For den 18-årige er ikke kun en skønhed, men har også et enormt talent for billedhuggeriet. Det bliver til hed stormfuld elskov, besættelse og dialektiske diskussioner – mest om Rodins værker, for han er en egocentrisk narcissist kunstner, spillet af Vincent Lindon, der både lægger fysik og udstråling til den, alt andet end sympatiske billedhugger. Den historie har være fortalt mange gange og helt specifikt (1988) med Gerald Depardieus som Rodin og Juliet Binoche som Claudel, som filmen bærer navn efter – ikke nogen dårlig film.

Den ny Rodin-film lægger ikke fingrene imellem i sin skildring af den store mester – stor i tanken og stor i sit kvindeforbrug. På hjemmefronten er det Rose (Séverine Caneele), hans samleverske igennem mere end 50 år – de blev først gift kort før hans død – en karikatur af en sexet rappenskralde, tæt på folkekomedien. I atelieret, dyrker mesteren alt det løse, og mest Claudel (spillet af Izïa Higelin, med stor indlevelse og autoritet), en hed elskerinde og kunstnerisk jævnbyrdig. En erotisk besættelse, hvor han både lover Claudel: At præsentere hende for vennerne, en kærlighedstur til Italien og giftermål. Men Rodin har andet at tænke på. Sin kunst – og sig selv. En senere så berømt portrætstatue af Balzac vækker forargelse og det kniber med kritikkernes anerkendelse – og allermest med Claudels respekt. Hun vælger, meget forståeligt, efter 10 år i mesterens skygge og seng, at river sig løs. Det er deres 10 år Rodin skildrer.

Camera Film
Et voldsomt elskovsdrama – men også et udstyrsstykke med en gennemraffineret scenografi – hvor vi pædagogisk nok, i Rodins atelier, i små gibs modeller, får mange af klassikerne præsenteret – hvis vi nu skulle have glemt kunstnerens storhed. Også samtidens kunstnere rulles frem. Claude Monet, Cézanne, Victor Hugo, Mirbeau, ja, selv den tyske digter Rainer Maria Rilke dukker op, for at nævne et par af tidens kendisser, som make-up sektionen har tryllet frem. For meget mere end poseringer bliver det ikke til. Dialogen virker temmelig flad og banal fx "du har lært mig lystens betydning" sig han til Monet, åh, ja – underligt, når nu instruktøren selv har skrevet manuskriptet.

"Jeg er en håndværker, der har lært at læse", er Rodins karakterisering af sig selv som kunstner. Senere i filmen falder replikken: "Jeg tænker med hænderne" – og det gjorde han fabelagtigt godt. Begge udsagn dækker det forenklede indtryk filmen giver af en af vor tids største billedkunstnere.
Rodin er en velspillet, nydelig klassisk fransk biopic, der både vil hed elskov, kunstnerens kamp for anerkendelse og samtidigt være lidt af et traditionelt museumsstykke. Det sidste lykkes nok bedst.

Stalins død14/12
Brad's Status14/12
Vinterbrødre7/12