Anmeldelsesdato:13-11-2017
Anthony HopkinsSir Edmund Burton
Josh DuhamelColonel William Lennox
Laura HaddockVivian Wembley
Santiago CabreraSantos
Isabela MonerIzabella

Flammende ligegyldig

Pass√©r gaden, pass√©r gaden; intet at se her. Det femte indspark i Transformers-serien byder p√• intet nyt under solen. Michael Bay holder sig til sin robotk√¶mpende succesformular, og med god grund; serien har allerede indtjent sm√• 4 milliarder dollars, og jeg tvivler p√• billetsalget kommer til at √¶ndre sig meget med Transformers: The Last Knight. Hvorfor dog ogs√• reparere noget der ikke er i stykker? Problemet, hvis der er s√•dan et, er selvf√łlgelig at n√¶sten alle verdens kritikere er enige om, at Transformers-filmene er rimelig voldsomt i stykker. Det kommer n√¶ppe heller til at forandre sig denne gang, for Transformers: The Last Knight er pr√¶cis s√• rodet, overgearet og v√¶rst af alt, kedelig som sine forg√¶ngere.

At opsummere det egentlige plot i en Transformers-film er en √łvelse i frustration; et resume plejer gerne at blive b√•de liges√• opsvulmet og kaotisk som selve filmen. Heldigvis er det altid de samme elementer, der er p√• spil. En kosmisk dims truer verdensfreden, denne gang er det en stav hvis historie str√¶kker sig tilbage til Merlin og Ridderne af det runde bord. S√• er der en hovedperson; en lidt forvirret mand der skal springe rundt mellem benene p√• de store robotter. Den √¶re har Mark Wahlberg for anden gang efter Transformers: Age of Extinction. En milit√¶rgruppe er efter de heroiske Transformers, og Optimus Prime er v√¶k ‚Äď denne gang p√• vej mod sin hjemplanet. Bare rolig, de onde milit√¶rfolk er selvf√łlgelig ikke den rigtige amerikanske h√¶r, de er altid gode.

Hvad ellers? N√•h jo, en kvinde ‚Äď mindst en ‚Äď der er til stede kun for at Michael Bays kamera kan snige sig op under hendes kjole/stramme shorts eller ned i hendes kavalergang; denne gang Laura Haddock, men uhyggeligt nok ogs√• den 15-√•rige (?!) Isabela Moner. Alt det st√łder sammen med 14 andre forvirrende plottr√•de, der inkluderer Anthony Hopkins som britisk Jarl, en planetsugende Transformers-dominatrix, ridder-Transformers, Suicide Squad-Transformers, en robotdrage og selvf√łlgelig eksplosioner. Uendelige m√¶ngder eksplosioner.

At Michael Bay har visuelt talent er un√¶gteligt. Ingen andres billeder er s√• hyperdynamiske i deres konstante bev√¶gelse og t√¶tpakkede med spektakul√¶re eksplosioner. Som i Transformers: Age of Extinction er klippetempoet endda s√¶nket nok til, at jeg rent faktisk kunne se, hvem der slog p√• hvem. Det endda til trods for de vanvittigt grimt overdesignede Transformers, der har s√• mange detaljer, at √łjet ikke aner hvor det skal f√¶stne sig. Jeg g√¶tter p√•, at det er arbejdet med de kluntede 3D IMAX kameraer, der har tvunget Bay til at s√¶nke tempoet. Resultatet er i hvert fald, at actionsekvenserne i Transformers: The Last Knight er de hidtil nemmeste at tolke.

Men Bays visuelle talent er, for at sige det lige ud, skide ligegyldigt. Han har nemlig ingen ide om hvordan man fort√¶ller en historie. Alt er instrueret med samme hyperintense stil, om det er en samtale der skal v√¶re r√łrende, en ligegyldig joke eller verdens undergang. Alt er tilsyneladende lige vigtigt, og skal m√¶ttes med visuelt og lydligt kaos. Hjernen bliver bogstaveligt lammet af det konstante overload, og det hele flyder sammen til en enorm flammende og ligegyldig masse. Alt er spektakul√¶rt, og derfor er intet spektakul√¶rt. At g√• ud fra en Transformers-film er som at v√•gne op efter en alt for lang eftermiddagslur; Hvor er jeg, og hvad skete der? Det hj√¶lper heller ikke, at mindst en time af filmen kunne fjernes uden n√¶vnev√¶rdige konsekvenser for historien. Alt er svulmet op.

Der var en gang en dreng, der l√łrdag morgen s√• alt for mange morgentegnefilm, og spiste s√• meget sukret morgenknas at han kastede op. Drengen var Michael Bay og opkastet blev til Transformers: The Last Knight. Ingen andre kunne have f√•et visuelt helt det samme ud af de k√¶mpe robotter, men kan det virkelig passe, at en film med en mangehovedet robotdrage skal v√¶re s√• forbandet kedelig?

Det er en herlig blanding making of-featureter, vi f√•r med den ekstra Blu-ray-disk, der f√łlger med udgivelsen. De 8 indslag tager lidt over halvanden time, og giver et solidt indtryk af hvordan filmen blev optaget. Der er ikke noget materiale fra post-produktionen, men det er sp√¶ndende nok, hvis man er til et kig bag kameraet.
De varierer ogs√• lidt over bilerne, figurerne, lokationerne og Michael Bay(!) Sidste punkt i menuen, det fjollede "One More Giant Effin' Movie", f√•r vi serveret filmmanden r√•t for us√łdet, uden det selvf√łlgelig h√¶nger ham rigtig ud.
Sjovt bonusmateriale, nogen vil sikkert mene sjovere end selv filmen.

Stalins d√łd14/12
Brad's Status14/12