Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Daisy RidleyMiss Mary Debenham
Leslie Odom Jr.Dr. Arbuthnot
Penélope CruzPilar Estravados
Josh GadHector MacQueen
Judi DenchPrincess Dragomiroff

Hver generation fortjener sit mord i Orientekspressen

"Deres slips sidder skævt, vil De være så venlig at rette det?" siger Hercule Poirot til en officer, der er i gang med at give ham vigtige informationer. Det er ikke nødvendigt for ham at kommentere officerens udklædning, men perfektionisten Poirot har OCD-lignende træk, når det handler om æstetik. Og Poirot er en mand der nægter at gå på kompromis med sine holdninger. Således skal han altid have to helt ens blødkogte æg til morgenmad, og hans berygtede mustache er altid fuldstændig symmetrisk. Hvordan skulle verden ellers kunne hænge sammen?
Den excentriske og charmerende mesterdetektiv Hercule Poirot er en gemmegående karakter i Agatha Christies populære detektivromaner. Poirot har givetvis også en stor del af æren for, at den britiske forfatterinde fik så stor succes og solgte mere end to milliarder bøger. Hvor Sherlock Holmes er geniet der kan løse enhver gåde, men mangler sociale kompetencer, så er Hercule Poirot Sherlock Holmes socialt velfungerende belgiske fætter. Måske ikke lige så genial til at opklare mysterier, men tæt på, og der hvor Poirots talent halter i forhold til Sherlock Holmes, besidder han en social kapital, der er den britiske pendant overlegen.

Fox Film
I Mordet i Orientekspressen befinder Hercule Poirot sig i Istanbul, da han modtager et telegram, der beordrer ham tilbage til London. Noget modvilligt accepterer han ordren og får som den sidste en plads på Orientekspressen. Men undervejs på togturen bliver en passager myrdet, og da toget samtidig bliver stoppet af en lavine, er det op til Hercule Poirot at finde morderen. Men det er ikke ligetil, for samtlige passagerer er under mistanke, og desto dybere Poirot graver i sagen, dukker flere motiver for at dræbe den dræbte op. Og Poirot er i kamp mod tiden, for han skal nå at finde morderen, inden lavinen er ryddet, og toget kan køre igen.
Instruktøren Kenneth Branagh har samlet et stjernecast af skuespillere til Mordet i Orientekspressen. Judi Dench, Willem Dafoe, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz og den yngre Daisy Ridley viser alle deres udgave af skuespil med de store armbevægelser, der giver minder til Hollywoods guldalder. Men det er Kenneth Branagh selv der glimrende fører sin skuespiller-hær an i skikkelse som den charmerende mesterdetektiv Hercule Poirot.

På mange måder er Mordet i Orientekspressen en hyldest til filmmediet, og en hyldest til en tid hvor der blev lavet film 'på den rigtige måde'. For det gamle analoge filmformat har på det seneste fået en mindre opblomstring, der giver minder til vinylpladernes renæssance i dagligstuerne. For ligesom med vinylplader er teknikken med at optage på analog film, modsat digitale film, håbløst forældet, dyr og besværlig. Men det analoge filmmedie har sin charme og minder os om en tid, der engang var. En tid hvor film skulle ses i biografen for at få en fuld cinematisk oplevelse. Mordet i Orientekspressen minder om de store studiefilm fra 50 år siden. Filmen har dog fået et ekstra lag æstetisk glasur, så det yngre publikum, der er vandt til nutidens computer-generede billeder, kan finde sig til rette i togkupeen på Orientekspressen, og med fornøjelse se fotografen Haris Zambarloukos stilsikre billeder på det store lærred.

Fox Film
Hver generation fortjener sin filmversion af Agatha Christies mesterlige roman. Derfor er der heller ikke noget nyt at komme efter i den nye udgave, men for dem der ikke kender historien, vil det være en fornøjelse at opklare mordet i orientekspressen sammen med Hercule Poirot. Så tag med Kenneth Branagh som lokomotivfører på en rejse tilbage i tiden og bliv forført af en dampende flot og charmerende udgave af Mordet i Orientekspressens, og en hyldest til dengang man gik i biografen for at se film.