Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Daisy RidleyMiss Mary Debenham
Leslie Odom Jr.Dr. Arbuthnot
Penélope CruzPilar Estravados
Josh GadHector MacQueen
Judi DenchPrincess Dragomiroff

Hver generation fortjener sit mord i Orientekspressen

"Deres slips sidder sk√¶vt, vil De v√¶re s√• venlig at rette det?" siger Hercule Poirot til en officer, der er i gang med at give ham vigtige informationer. Det er ikke n√łdvendigt for ham at kommentere officerens udkl√¶dning, men perfektionisten Poirot har OCD-lignende tr√¶k, n√•r det handler om √¶stetik. Og Poirot er en mand der n√¶gter at g√• p√• kompromis med sine holdninger. S√•ledes skal han altid have to helt ens bl√łdkogte √¶g til morgenmad, og hans berygtede mustache er altid fuldst√¶ndig symmetrisk. Hvordan skulle verden ellers kunne h√¶nge sammen?
Den excentriske og charmerende mesterdetektiv Hercule Poirot er en gemmeg√•ende karakter i Agatha Christies popul√¶re detektivromaner. Poirot har givetvis ogs√• en stor del af √¶ren for, at den britiske forfatterinde fik s√• stor succes og solgte mere end to milliarder b√łger. Hvor Sherlock Holmes er geniet der kan l√łse enhver g√•de, men mangler sociale kompetencer, s√• er Hercule Poirot Sherlock Holmes socialt velfungerende belgiske f√¶tter. M√•ske ikke lige s√• genial til at opklare mysterier, men t√¶t p√•, og der hvor Poirots talent halter i forhold til Sherlock Holmes, besidder han en social kapital, der er den britiske pendant overlegen.

Fox Film
I Mordet i Orientekspressen befinder Hercule Poirot sig i Istanbul, da han modtager et telegram, der beordrer ham tilbage til London. Noget modvilligt accepterer han ordren og f√•r som den sidste en plads p√• Orientekspressen. Men undervejs p√• togturen bliver en passager myrdet, og da toget samtidig bliver stoppet af en lavine, er det op til Hercule Poirot at finde morderen. Men det er ikke ligetil, for samtlige passagerer er under mistanke, og desto dybere Poirot graver i sagen, dukker flere motiver for at dr√¶be den dr√¶bte op. Og Poirot er i kamp mod tiden, for han skal n√• at finde morderen, inden lavinen er ryddet, og toget kan k√łre igen.
Instrukt√łren Kenneth Branagh har samlet et stjernecast af skuespillere til Mordet i Orientekspressen. Judi Dench, Willem Dafoe, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Pen√©lope Cruz og den yngre Daisy Ridley viser alle deres udgave af skuespil med de store armbev√¶gelser, der giver minder til Hollywoods guldalder. Men det er Kenneth Branagh selv der glimrende f√łrer sin skuespiller-h√¶r an i skikkelse som den charmerende mesterdetektiv Hercule Poirot.

P√• mange m√•der er Mordet i Orientekspressen en hyldest til filmmediet, og en hyldest til en tid hvor der blev lavet film 'p√• den rigtige m√•de'. For det gamle analoge filmformat har p√• det seneste f√•et en mindre opblomstring, der giver minder til vinylpladernes ren√¶ssance i dagligstuerne. For ligesom med vinylplader er teknikken med at optage p√• analog film, modsat digitale film, h√•bl√łst for√¶ldet, dyr og besv√¶rlig. Men det analoge filmmedie har sin charme og minder os om en tid, der engang var. En tid hvor film skulle ses i biografen for at f√• en fuld cinematisk oplevelse. Mordet i Orientekspressen minder om de store studiefilm fra 50 √•r siden. Filmen har dog f√•et et ekstra lag √¶stetisk glasur, s√• det yngre publikum, der er vandt til nutidens computer-generede billeder, kan finde sig til rette i togkupeen p√• Orientekspressen, og med forn√łjelse se fotografen Haris Zambarloukos stilsikre billeder p√• det store l√¶rred.

Fox Film
Hver generation fortjener sin filmversion af Agatha Christies mesterlige roman. Derfor er der heller ikke noget nyt at komme efter i den nye udgave, men for dem der ikke kender historien, vil det v√¶re en forn√łjelse at opklare mordet i orientekspressen sammen med Hercule Poirot. S√• tag med Kenneth Branagh som lokomotivf√łrer p√• en rejse tilbage i tiden og bliv forf√łrt af en dampende flot og charmerende udgave af Mordet i Orientekspressens, og en hyldest til dengang man gik i biografen for at se film.

Stalins d√łd14/12
Brad's Status14/12
Vinterbr√łdre7/12