Anmeldt af:Steen Balle
Varighed:90 minutter
Instruktør:Thierry Frémaux

Premieredato:23-11-2017
Thierry Frémauxfortælleren

Film er ikke fotografi

I 1941 byggede amerikanerne en flyveplads på den største slette i Sydgrønland, hvor der i løbet af et efterår opstod en ny verden. På den anden side af fjorden havde de grønlandske fåreholdere stadig deres gamle vaner med driften. Når man mange år senere spurgte dem, hvad de sagde til pludselig at se en oplyst by var svaret: "Narsarsuaq brænder. Narsarsuaq brænder!!!"
Den franske instruktør Thierry Frémaux – som i dag er direktør for Cannes Film Festival og Institut Lumière i Lyon – har lavet en fremragende dokumentarfilm om brødrene Lumière nye måde at fortælle verdens historie på. De optog 1422 film på 50 sekunder – hvor vi ser 114 fra 1895-1905 – og med instruktørens egne morsomme og belærende sagte kommentarer.

Filmen starter med et lidt uskarpt billede af brødrene Auguste og Louis Lumière omgivet af mange franskmænd i fint tøj, hvor vi får fortællingen om brødrenes mange film, og vi ser verdens første film i tre variationer – arbejdsfolk går hurtigt hjem fra fabrikken i Lyon. Pludselig ser vi filmen, hvor publikum tror et tog kører ind i mængden. Filmen er delt op i 11 kapitler – hvor vi ser en verdens historie på 50 sekunder. Kameraet står stille. Det er 60 år inden den franske filminstruktør Godard bruger den metode igen. Vi ser en fodboldkamp, men kameraet står fast, og på spillernes ansigt kan vi fornemme kampens spil. Kinematografen er sat i gang med brug af mise-en-scene.

Filmen bliver nutidig, da instruktøren på fremragende vis fortæller scener og nærbilleder i en fiskerbåd med deres arbejdsformer – og vi hører, at filmen er optaget 50 år inden Visconti lavede lignende optagelser. Vi er i Kyoto, hvor vi ser den japanske livsstil og bliver mindet om Kurosawas film De syv samuraier. Der er scener med folk i sækkeløb, rygende arbejdsfolk i magiske de-boulekampe og akrobatiske cirkusdrenge i haven. Og en tur op i Eiffeltårnet.

Brødrene Lumière har været forudseende, og har med sine optagelser villet "gøre verden tilgængelig for alle". Den vel nok smukkeste episode er mod slutningen, hvor vi i øjenhøjde møder en vietnamesisk dreng, og kameramanden må gå baglæns.
Fåreholdere i Grønland fik et chok, da en by 'brændte'. Folk i Lyon fik et chok, da et tog 'kørte' ind i folkemængden. Det er en af de bedste dokumentarfilm jeg har set, hvor menneskelivet vises i alle dets aspekter. og som kunstmaleren Jean Renoir sagde: "Med Lumière er det ikke historie, der afsløres, det er livet." Filmen åbner døren til vores fantasi. Det vi kalder kunstværk.

Stalins død14/12
Brad's Status14/12
Vinterbrødre7/12