Kedi

Anmeldt af:Anne H√łjgaard
Varighed:79 minutter
Instruktør:Ceyda Torun

Premieredato:30-11-2017

N√•r katte er s√łdest

Forventningerne var store forud for visningen af Kedi, som if√łlge filmselskabet er blevet en af de st√łrste ikke-engelsksprogede dokumentarsucceser i USA nogensinde. Kedi betyder kat p√• tyrkisk, og den tyrkiske film fort√¶ller da ogs√• om katte i Istanbul, som er kendt for sine mange gadekatte. Men glem alt om katte, der bliver sparket og halter rundt som forhutlede v√¶sner i bagg√•rde. Her har kattene det godt, de modtager k√¶rlighed og omsorg i form af mad s√•vel som k√¶l og k√¶rtegn.

Kedi lægger ud med et åbningsskud af Istanbul fra luften på en smuk dag, vi ser ud over tagene og også ned på gaderne, hvor folk går rundt og der er dejlig ikke-iscenesat liv eller mangel på samme. Dvs. ikke noget med store flokke af travle mennesker, der er trommet sammen til lejligheden. Næh, et liv som et beboelseskvarter i de fleste storbyer ville se ud oppefra på en helt almindelig dag.
Nede i gadeplan f√łlger vi p√• skift nogle katte, der s√• at sige bliver hovedpersoner i et stykke tid. Kameraet er helt nede i katteh√łjde og f√łlger kattene rundt mellem menneskers ben, hen til steder, hvor der er lagt mad ud til dem, eller hvor de ved, at de kan finde noget. Op i tr√¶er og ind p√• balkoner, hvor de lukkes ind hos mennesker, der kender dem og lader dem f√• et hvil eller giver dem lidt vand eller mad. Kattene har navne og kendes p√• deres navne, og vi f√•r fortalt deres historier af de mennesker, der kender dem, har fundet dem eller navngivet dem.

Det hele er lækkert og indlevende filmet og klippet sammen i en vekselvirkning mellem katte, mennesker og byens liv, og således bliver det et portræt af Istanbul og dens beboere såvel som af kattene i sig selv. Vi falder til ro med Bengi, der spinder, Gamsiz der jager en rotte og hunkatten Psikopat, som regerer over sin næsten identiske mage. Det er kattene, der er i fokus, menneskene har overtaget kattenes normale rolle med at komme og gå uden at stjæle billedet.
Katte har lært os at slappe af og nyde livet, og det bliver man mindet om i denne film, hvor det tydeligvis ikke kun er kattene, der får noget ud af relationen til mennesker. Fiskehandleren, der giver kattene småfisk, butiksindehaveren, der fodrer killingerne i bagbutikken og restauranten på havnen, der fodrer katten, som til gengæld holder mus og rotter væk er alle venskabeligt forbundet til disse væsner. De får os til at huske, at alle har brug for, at nogen har brug for dem. Ham, der fodrer mere end 34 katte og har kendt dem i 3 generationer siger ligefrem, at det har givet ham livet tilbage efter et nervesammenbrud.

Kedi er en meget charmerende film, som f√•r os til at gl√¶des og mindes. Men det er ogs√• et glansbillede af en by og dens katte, som f√•r livet som gadekat til at fremst√• som bedre end de fleste andre kattetilv√¶relser. Byen er smuk, kattene er s√łde, billederne er flotte og musikken, der ledsager det hele, er charmerende og varieret.
Det vigtigste budskab i filmen er nok, at kattene er et f√¶lles anliggende ‚Äď det er ikke s√•dan, at de er ingens dyr, de er tv√¶rtimod alles dyr og derfor ogs√• alles ansvar. Der tales om kattene som en kategori af gadedyr, og det er et f√¶lles anliggende at tage sig af dem, et ansvar, som man tager p√• sig med selvf√łlgelighed. Det er meget livsbekr√¶ftende og pludselig helt indlysende.

Stalins d√łd14/12
Brad's Status14/12
Vinterbr√łdre7/12