Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Instruktør:George Clooney

Premieredato:07-12-2017
Matt DamonGardner
Julianne MooreRose / Margaret
Oscar IsaacBud Cooper

En udspekuleret thriller med samfundsmorale

Enhver fortjener en by som Suburbicon. Her er smukke ens villaer med garage. Alle med velplejede haver og pastelfarvede dollargrin foran nyslåede plæner. Her er ro og fred, tryghed og søde venlige (hvide)naboer. Sådan lyder reklamefilmens budskab, der skal tiltrække folk fra USA's stater til den lille lykke villaby. Her kan middelstands amerikaneren realisere "den amerikanske drøm" om kernefamilie, godt naboskab og succes på arbejdsmarkedet. Reklamefilmen (en skøn pastiche, med opgejlet speakerstemme, solskins billeder og lykke-tegninger af nuttede børn og hjemmegående husmødre) er introduktionen til skuespilleren og instruktøren George Clooneys film, baseret på et manuskript af de legendariske Coen-brødre.

Vi er i slut 50'erne. Et stilsikkert billede, med en detailrigdom i lækre Technicolor farver, af det lille velstands ghetto – hvor vi først zoomer ind på familien Gardner Lodge, med familiefaren (Matt Damon) og den hjemmegående hustru Rose (Julianne Moore), der har været ude for et færdselsuheld og derfor er bundet til en kørestol, plus hendes tvillingesøster Margaret, der går til hånde og lidt mere (spillet af, ja , gæt: Julian Moore) og den 10-årige stærkt observerende søn Nicky, ikke mindst: Idyl, idyl, idyl.
Men under overfladen lurer... Vi fornemmer det. Noget er ikke helt som det skal være. Da den lille familie bliver udsat for et røveri, med en kloroformering, med Roses død som udgang, er vores mistanke vagt. Selv om en helt anden begivenhed i nærmiljøet overskygger alt andet, nemlig, at Meyer og hans lille familie flytter ind i nabohuset. Og det giver hidsige demonstrationer og voldelige handlinger. For Meyers er afroamerikanske – kort sagt: Sorte. Og lykkeland er kun forbeholdt hvide, der hadske råber racistiske slagord, afbrænder kors og bygger høje hegn ind til de nyankomne, helt i stil med hvad der skete i parcel-nybyggeriet Levittown i 50'erne.

De to parallelhandlinger udvikler sig begge voldsomt. For Garder Lodge-familien har fejet bunker af snavs ind under gulvtæppet. Utroskab, forsikringssvig, afpresning og mord, som både politiet og forsikringsagenten har mistanke om. Sønnen Nicky går med barnet uskyld ind i begge konflikter. Dels som øjenvidne til hjemmets drama. Chokeret i sin barneuskyld, da han uforvarende kommer ned i bordtenniskælderen, hvor faren lysten smækker tante Roses bare bag, med et bordtennisbat. Dels med sit venskab med nabodrengen, sorte Andy.

Første del af filmen har en stille suspense og en hverdagstone, hvor man med stor positivitet tænker på Douglas Sirks film i 50'erne, som f.eks. All That Heaven Allows (1955) og glæder sig over rytmen og stilsikkerhed. Så begynder voldsomhederne for alvor at udvikle sig, både hos familien Lodge og i det lille de luxe villasamfund, der bobler over af racisme. Fru Mayer, der bliver nægtet indkøb i det lokale supermarked etc. Personkarikaturerne, som f.eks. onkel Mitch, de to afpressere og forsikringsagenten, bliver mere til en vulgær tegneserie – i bedste fald sort humor – end til den samfundskritiske film, man fornemmer Clooney gerne vil præsentere os for.

Suburbicon er en dramatisk og udspekuleret krimi, med samfundsmorale og en lidt for firkantet bedreviden – men også en fremragende stiløvelse, som 50-er-fans vil elske. Coen-brødrenes manuskript er fra slut 80'erne, baseret på en virkelig hændelse. Clooney har 'moderniseret' det og givet filmen et touch af indirekte nutidig amerikansk selvkritik. Alene derfor er filmen værd at se. Hvordan Coen-brødrene, ville have løst opgaven, må stå hen. Ærgerligt nok.

Stalins død14/12
Brad's Status14/12
Vinterbrødre7/12