Anmeldt af:Steen Balle

Nina HossRebecca
Bronagh GallagherRachel
Niels ArestrupWalter
Susanne WolffClara
Robert SeeligerJonathan

Den evige l√łgn i n√¶rbilleder

I Volker Schl√∂ndorffs nyeste drama Tilbage til Montauk, m√łder vi den tyske forfatter Max Zorn (Stellan Skarsg√•rd) p√• en uges rejse til New York fortalt i 6 dagsafsnit, hvor han sammen med sin kone Clara (Susanne Wolff) skal promovere sin nyeste roman. Filmen er bygget over en novelle af den schweiziske forfatter Max Frisch, som i 70'erne havde en k√¶rlighedsaff√¶re med en ung kvinde i feriebyen Montauk. Derfor er der identitet mellem de to forfatteres navne.

Another World Entertainment
Filmen starter med rolige billeder af en liggende Max Zorn, som fort√¶ller om sin far, der var filosofiens l√¶remester, og som p√• d√łdslejet p√•pegede, at man livet igennem kun skal besk√¶ftige sig med det, der betyder noget i livet. Max Zorn bruger faderens r√•d til at ops√łge den unge mysteriekvinde Rebecca, spillet imponerende af den tysk f√łdte Nina Hoss, der midt i New York arbejder i et advokatfirma, hvor hun nu forsvarer uansvarlige finanskriminelle. Zorn f√•r gennem sin amerikanske agent mulighed for at ops√łge Rebecca, som helt afvisende siger nej til at deltage i Max Zorn pr√¶sentation af bogen. Men hun m√łder op. Og selvf√łlgelig l√¶ser han det afsnit i bogen, hvor hans n√¶rv√¶rende m√łde med Rebecca for 17 √•r siden er beskrevet inderligt, og han vil genoplive fortiden. Herefter f√łlger den ene sminkede l√łgn efter den anden, og Rebecca k√łrer Max Zorn 130 km tilbage til stranden og huset ved Montauk ‚Äď og bare samtalen i bilen er filmen v√¶rd.

Den 78 √•rige tyske forfatter og filminstrukt√łr Volker Schl√∂ndorff (Bliktrommen) har p√• medrivende m√•de valgt at filme i mange n√¶rbilleder, s√• vi ser den sortkl√¶dte Stellan Skarsg√•rds funklende l√łgne i hans imponerende mimik og den tyskf√łdte lyse skuespiller Nina Hoss med blanke √łjne og katteagtige udtryk af et skr√łbeligt jeg. Det er inderlighed p√• h√łjt plan spillet af begge, og vi f√•r ogs√• et m√łde med den velhavende filantrop og kunstsamler Walter spillet brillant af dansk/franske skuespiller Niels Arestrup, som i 2010 blev meget kendt i Danmark for sin dj√¶velske rolle som h√•rde maskuline gangster i Profeten, og som til slut tr√¶kker et maleri frem til Max Zorn af Paul Klee, som falmer, hvis det ikke plejes ordentligt ‚Äď det samme med et venskab.

Another World Entertainment
Filmen er imponerende fortalt, men taber lidt i for meget f√łleri i et internt navlepilleri, hvor vi lukkes for meget inde. P√• et tidspunkt lukkes der lidt op, da vi som en Taxi Driver k√łrer rundt i det natlige New York, og m√łder baglokalets inderste underverden. Men ellers er vi i den t√¶nkende forfatters m√łde med sin fortid, og som Stellan Skarsg√•rd selv proklamerer i filmens indledning: "Jeg er et dyr. Jeg er vild. Jeg er ikke et tr√¶." Han s√¶tter tanker og f√łlelser p√• plads.

Stalins d√łd14/12
Brad's Status14/12
Vinterbr√łdre7/12