CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Vinterbrødre

Produktionsland:
Danmark

Produktionsår:
2017

Manuskript:
Hlynur Palmason

Producere:
Julie Waltersdorph Hansen
Hlynur Palmason

Fotograf:
Maria von Hausswolff

Klipper:
Julius Krebs Damsbo

Komponist:
Toke Brorson Odin

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Øst for Paradis

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 5 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
01-02-16:
1864 - brødre i krig
25-08-15:
9. april
05-03-13:
Viceværten
28-04-09:
Det som ingen ved
02-11-04:
Afgrunden
 


Vinterbrødre

Anmeldt af:Camilla Palmann
Genre:Drama
Varighed:93 minutter
Instruktør:Hlynur Palmason
 
Premieredato:07-12-2017
Medvirkende:Som:
Frédéric AndréNick
Elliott Crosset HoveEmil
Simon SearsJohan
Victoria Carmen SonneAnna
Lars Mikkelsen
Peter Plaugborg

Når ubehaget skærer i øje og sind
 
Med filmen Vinterbrødre har den islandske instruktør, Hlynur Palmason, fået sin debut som spillefilmsinstruktør. Vinterbrødre er en nærværende fortælling – et socialrealistisk drama om konflikter mellem brødre og industrielle arbejdere. En fortælling om menneskets rendyrkede følelser, der spænder over en skala fra kærlighed til barbari. Det er en sansemættet film – et bombardement af ubehag – hvor en rungende og ulidelig piben fra kalkværkets skærende boren og banken præger filmens udtryk. De rumsterende lyde stammer fra et koldt og forladt industrielt miljø – fyldt med hårde kanter og containere – som faldefærdigt nejer i en snavset gullig sne.


Copyright:
Øst for Paradis
Med Vinterbrødre har Palmason skabt et kaotisk univers, hvor seerens realistiske reception af miljøet, er i forgrunden. Som i filmens lange håndholdte åbningsscene, hvor vi befinder os i en bælgmørk kalkmine, der svagt lyses op af det flakkende lys fra figurenes pandelygter, mens vi langsomt føres længere og længere ind i mørket, hvor hjemmebrændt spiritus giver livet mening og arbejderne varme under jordens overflade.
Palmason spiller i høj grad på det haptiske blik, der føles som en slags irritation, der kradser og skærer i øjet, når han modigt og gang på gang kaster os ud i en overflod af sansebaseret materiale. Det forstærkes af brugen af lange stillbilleder af rindende kloakvand og en gennemgående maskinel støj, der bevirker, at karaktererne uforstående må råbe "hvem" og "hvad", og seeren mættes af en æstetisk hovedpine.

Mens miljø og filmæstetik bliver Vinterbrødres dominerende særkender, står filmens egentlige karakterer og dialog i baggrunden. Filmens plotstruktur er simpel, og konflikterne til at tage og føle på. Lillebroren, Emil, er sin helt egen (Elliott Crosset Hove) – en ung mand fulgt af sine lyster uden nærmere eftertanke om deres mulige konsekvenser. Han har modet og vildskaben, der er en sjælden vare i kalkminens konformitet. Dristigt stjæler han nabopigens trusser, ligesom kemikalier forsvinder ud af fabrikken og hjem til brødrene, hvor Emil i smug destillerer og sælger hjemmebrændt spiritus, der er efterspurgt blandt de andre arbejdere. Det går ganske godt, ind til den dag, at forbrydelserne opdages, og han indkaldes til en noget alternativ MU-samtale. Her spiller Lars Mikkelsen den usympatiske chef, der sætter Emil på porten, og bogstaveligt talt tvinger ham til at smage på sin egen medicin.


Copyright:
Øst for Paradis
Vinterbrødre handler også om kærlighed, hævn og jalousi. I en nærmest freudiansk drømmesekvens ligger Emil og den nabopige, som han er forelsket i, i fosterstilling med ansigterne mod hinanden. Han fryser, trænger til omsorg og forløsning på sin seksuelle higen efter hende. "Jeg vil elske og kneppe dig hele dagen – resten af mit liv" siger hun til ham. Emil er lykkelig, indtil et splitsekund senere, hvor han vågner til lyden af sin brors stønnen, og nabopigen flygtende ud af værelset. Det kulminerer i en scene, hvor brødrene tumler nøgne rundt på gulvet i et fysisk slagsmål båret af hævntørst og jalousi. Det rammer ubehaget og væmmelsen på følelsesskalaen, da Emil slås omkuld og for en stund er livløs. Slået ihjel af sin egen bror, der tigger og beder for, at han igen skal komme til live.
Og sådan kan noget generelt siges om Vinterbrødre. Det er ikke en film, der behager øjet, øret eller følelsesregisteret, men en film, der gør et uudsletteligt indtryk på følelser og sanser. Et modigt og eksperimenterende sats, der kræver en seer, som vil udfordres på det æstetiske.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Stalins død14/12
Brad's Status14/12
Star Wars: The Last Jedi13/12
Vinterbrødre7/12
Tilbage til Montauk7/12
Suburbicon7/12
Thelma30/11
Kedi30/11
Lumière!23/11
Mordet i Orientekspressen23/11
Flere bio-anmeldelser
 
Abernes planet: Opgøret1/12
Spider-Man: Homecoming27/11
Grusomme mig 320/11
Transformers: The Last Knight13/11
It Comes at Night10/11
The Mummy6/11
Filmen om Kaptajn Underhyler23/10
Baywatch20/10
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Mod hvilken berømt danskers statue smadrer Martin sin ølflaske i Nattevagten?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google