CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
The Death of Stalin

Produktionsland:
UK, Frankrig

Produktionsår:
2017

Manuskript:
Armando Iannucci, David Schneider

Producere:
Nicolas Duval Adassovsky
Kevin Loader

Fotograf:
Zac Nicholson

Klipper:
Peter Lambert

Komponist:
Christopher Willis

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Camera Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 4 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
27-10-10:
Youth in Revolt
20-09-10:
The Messenger
14-09-10:
In the Loop
04-02-05:
Coffee and Cigarettes
06-09-02:
Life of Brian
02-09-01:
Animal Factory
 


Stalins død

Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Genre:Komedie, Drama
Varighed:106 minutter
Instruktør:Armando Iannucci
 
Premieredato:14-12-2017
Medvirkende:Som:
Olga KurylenkoMaria Yudina
Andrea RiseboroughSvetlana Stalin
Rupert FriendVasily Stalin
Jason IsaacsGeorgy Zhukov
Steve BuscemiNikita Khrushchev
Jeffrey TamborGeorgy Malenkov
Se komplet creditliste her

Karl Marx i broderskab med Marx Brothers
 
Er der begivenheder eller personer i verdenshistorien, der er så grusomme, onde og alt ødelæggende, at man ikke kan se dem i et satirisk/humoristisk lys? Egentlig ikke. Det mener og praktiserer den skotske instruktør Armando Iannucci, der nærmest med filmen In the Loop (2009) og tv-serierne Højt Spin og Veep har gjort det til sit speciale at jonglerer med slapsticks og historiske facts. Kulminationen synes nået med hans ny spillefilm Stalins død – for her er vi så tæt på virkeligheden, at de historiske fakta smelter sammen med det glade vanvid. Karl Marx er nu i broderskab med Marx Brothers.


Copyright:
Camera Film
Året er 1953. Vi er i Stalingrad til en direkte transmission af en klassisk koncert, som vi følger gennem teknikerrummets glasrude. Så ringer telefonen – de jourhavende teknikere besvarer opkaldet – det er Stalin, himself, han vil straks have en grammofonoptagelse af den igangværende symfoni. Og så kan komedien begynde. For selvfølgelig har man ikke en optagelse. Panik, panik, for Stalins ønske er en ordre, der ikke står til diskussion. Om igen. Et delvis nyt publikum, en dirigent, der falder omkuld og en pianistinde, der hader Stalin og kun mod et klækkeligt ekstrahonorar vil sætte sig til flyglet igen. Stalin får sin grammofonplade pr. ekspresbud bragt ud til sin Duma.

En kostelig åbningsscene. Grotesk og herligt skævt får vi et sindbillede af en gal despot og et terrorregime, der gennemsyrer landet – fra koncertpublikum til Stalins nærmeste. Og det er dem vi nu skal møde. En centralkomite, hvor en stribe af verdens bedste engelsktalende skuespillere lægger krop til: Khrusjtjov (Steve Buscemi), Berija (Simon Russell Beale), Molotov (Michael Palin) m.fl. – mange med en disciplineret Shakespeare-teater baggrund og heldigvis får de lov til at folde et smukt engelsk ud, uden fjollet russisk accent. Alle er de underkastet Stalins tyranni, fra henrettelser, deporteringer til tvungen at skulle le af hans smådumme, platte vittigheder – plus indlægges til aftenens western i diktatorens hjemmebio.

Så er det, da Stalin, sent på aftenen, vil nyde grammofonkoncerten, at en lille hilsen fra pianisten, med forbandelser over hans despoti, falder ud af coveret. Stalin falder rallende om af et hjerteanfald – ingen af vagterne tør gribe ind af frygt for repressalier. Berija, KGB-chefen er den første, der er alene med den døende og straks gennemroder Stalins gemmer, for at tilegne sig kompromitterende dokumenter. Ingen tilkalder læger før alle centralkomiteens medlemmer er samlet omkring den døende – for kun at opdage, at byens dygtigste læger for længst er henrettet eller deporteret.


Copyright:
Camera Film
Stalin udånder. Så kan magtspillet for alvor begynde. Og det er her kæden ryger af. Fra at være en grotesk satire bliver Stalins død til en fjollet Olsenbande-komedie, med groft karikerede historiske personer, som vi nok husker med magtbrynde og indbyrdes brutal illoyalitet – men dog tvivler på, at de er så fladpandede og dumme, så selv satiren må give op.
Begravelsen, der hånligt overlades "Kruse", der dermed passiviseres og må tage sig af bannernes røde nuancer, blomsterdekorationer og båreudsmykning. Men han hævner sig. Som en anden Supermand lander den legendariske marskal Zjukov (ham der i flg. Sovjetisk historiebøger vandt 2.verdens krig) med kappe og brystet overfyldt med bånd og stjerner, for at støtte Khrusjtjovs kamp til magten.

Stalins død er oprindeligt en såkaldt graphic novel – en højt skattet tegneserieroman af franskmændene Fabien Nury og Thierry Robin. En filmisk transformation vi kender, ikke mindst fra amerikansk film, hvor fx. Watchmen, V for Vendetta, Sin City og en række vellykkede superhelte film, netop er sprunget ud af graphic novels. Helt vellykket kan man ikke kalde Stalins døds overførelse til filmmediet. Selv en stjernebesætning, et super production-design og ind imellem rablende vanvittige indfald, er ikke nok til to timers historisk klovneri. I bedste/værste fald er filmen et skræmmebillede, der i korte, iskolde glimt, har mindelser til dagens skiftende internationale kriser. Set i det lys er Stalins død, slet ikke så dårlig, endda.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Skyscraper12/7
Under træet5/7
Ant-Man and the Wasp4/7
Du er den28/6
Hereditary28/6
Far til fire i solen28/6
Huset ved havet28/6
Ocean's 821/6
Violinisten21/6
Love, Simon21/6
Flere bio-anmeldelser
 
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Black Panther2/7
Den skjulte tråd29/6
Coco22/6
De originale21/6
Darkest Hour14/6
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvor er Jack Nicholson født?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google