Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Premieredato:25-12-2017
Gael Garc√≠a Bernal√ďscar Peluchonneau
Luis GneccoPablo Neruda
Mercedes Mor√°nDelia del Carril
Emilio Gutiérrez CabaPicasso

En litterær film-noir, der lege kispus med os

Vi burde v√¶re advaret. Allerede fra f√łrste scene i spillefilmen om den nobelprisvindende chilenske poet Pablo Neruda (1906-73) er der noget p√• spil; noget der lurer. Tilsyneladende blot en flot pr√¶sentation af digteren som kulturperson og politiker/diplomat i det chilenske senat. Men s√• opdager vi pludselig, at de fornemme repr√¶sentationslokaler, med stukkatur og guldspejle, har urinaler, som vores helt ubesv√¶ret benytter. For Neruda er en ikke helt almindelig biopic om den store Sydamerikanske poet, iscenesat af Pablo Larra√≠n, som vi bl.a. husker fra spillefilmene: No, El Club og Jackie.

Camera Film
Tiden er 1948 i Chile. Pr√¶sident Gabriel Gonzalez Videla har i sin magtbrynde svigtet sine socialistiske idealer og indledet en sk√•nselsl√łs jagt p√• kommunisterne ‚Äď herunder Neruda, som verdenskendt Stalinist, og hans argentinske maler-hustru. Det er den vilde menneskejagt, der er filmenes omdrejningspunkt.
Den folkek√¶re poet og livsnyder vil ikke s√łge tilflugt i nabolandet ‚Äď men v√¶lger at g√• under jorden i sit f√¶dreland, Chile, st√¶rkt forfulgt af pr√¶sidentens h√•ndlanger den mystiske detektiv, Oscar Peluchonneau, i n√¶r sl√¶gt med en ber√łmt afd√łd og frygtet politiinspekt√łr.

Hvem er han, der med bl√łdhat, l√łsnet slips og en lille fiks moustache, ligner en arketype af en detektiv, tr√•dt ud af 40'ernes detektivromaner? F√łrst lidt henne i filmen opdager vi, at det m√• v√¶re ham, der i en nedladende voice-over kommenterer Nerudas fremf√¶rd, med ord som champagnekommunist og andre negativt ladede ord. Han er ofte t√¶t p√• vores poet i sin forf√łlgelse, men n√•r ham aldrig helt. Selv p√• bordellet, hvor mesteren, beundret og tilbedt, fremsiger sine sorrigfulde og bl√łde vers for de afkl√¶dte og villige damer, ogs√• her tr√¶nger detektiven ind ‚Äď for kun at blive h√•net og smidt ud, af de let p√•kl√¶dte kvinder og transvestitter.
Hvem er denne detektiv? En film-noir klassiker altid p√• evig menneskejagt. T√¶t p√•, men alligevel langt fra, forf√łlger han Neruda, en jagt gennem landet. Hver gang lige ved, men altid smutter den selvh√¶vdende og narcissistiske poet, der netop begrunder sin undergrundstilv√¶relse med, at den store digters forf√¶ngelighed kr√¶ver, at netop han ved sin gemmeleg, f√•r den opm√¶rksomhed, som hans store ego har krav p√•.

Camera Film
Og vores h√•rdtpr√łvede detektiv sp√łrger da ogs√• sig selv: Er jeg en fiktion. Og det er netop det han er, en stor poets kreation. For Neruda kan ikke leve, ej heller opretholde sin storhed, uden opm√¶rksomhed ‚Äď uden beundring. Derfor har den store litterat selv skabt mesterdetektiven, der ogs√• selv m√• k√¶mpe for at bevare sin egen identitet. Et sammenst√łd mellem fiktion og virkelighed, som kun en stor kunstner kan iscenes√¶tte ‚Äď og f√• til at lykkes som trov√¶rdigt. Lyder det konstrueret og s√łgt? M√•ske, men som film fungerer selviscenes√¶ttelsen up√•klageligt, som litter√¶r-thriller. Vi f√•r kun sk√¶rpet vores opm√¶rksomheden i vores tvivlr√•dighed. Vi accepterer og fascineres af det ulogiske og de tilsyneladende urimeligheder, medens vi med Neruda og hustruen Delia f√łres gennem Chiles sk√łnne landskaber og kreative milj√łer. Ofte n√¶sten symbolsk surrealistisk, med n√łgne kvinder til hest (!) og ind i mellem med kommentarer fra den imagin√¶re detektiv, der til sidst bliver s√• n√¶rg√•ende, at Neruda m√• flygte til nabolandet, for at ende i Paris, sammen med sin gode ven Pablo Picasso.

Neruda er en us√¶dvanlig film, helt i sl√¶gt med surrealisten Luis Bu√Īuels bedste. Ubesv√¶ret leger instrukt√łren med en stil man fristes til at kalde anti-biopic, der b√•de p√• billedsiden og i fort√¶llestil leger kispus med os og ikke mindst med nobelpristageren, der i sin selvgl√¶de kan virke frast√łdende, men i sin historie ‚Äď for i bund og grund er det 100 procent hans ‚Äď fascinerer med poesiens l√łgne, som kun god kunst kan g√łre.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4