Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Hugh JackmanP.T. Barnum
Michelle WilliamsCharity Barnum
Zac EfronPhillip Carlyle
ZendayaAnne Wheeler
Rebecca FergusonJenny Lind

Et stuuuurt, stuuuurt nummer

Den amerikanske showman, illusionist, charlatan og fornyeren af det amerikanske cirkus (med tre maneger i samme telt) P.T. Barnum (1810-91), har fået sin bio-pic-film – endda noget så sjældent som en musical. Skulle man have glemt det, så er Barnum, den fattige skræddersøn, der har både fantasi og skabertrang, når det gjaldt markedsgøgl – en iværksætter af de bizarre, i midten af det 19. århundrede, hvor han chokerede og fascinerede, med fremvisning af den skæggede dame, siamesiske tvillinger, havfruer, dværge og andre 'misskabninger'. Og det gav kasse – men ikke anerkendelse. Der skal mere til.

Fox Film
Barnum er stadig en opkomling, selv med en hustru fra ”det gode selskab” og et palæ, der skinner langt væk af snobbet overklasse rigdom. Heldigvis kommer den svenske sangnattergal Jenny Lind (HC Andersens hemmelige forelskelse) ind i Barnums gøglerverden, for derved at give ham den kulturfernis han mangler, så han kan få opfyldt ”den amerikanske drøm”. Sådan lyder forlægget til spillefilms debutanten Michael Graceys musical The Greatest Showman. Og det kan nok være at filmen starter med et brag af en åbning, med Hugh Jackman som Barnum, i rød galla sprechstallmeisteruniform, dirigerende rundt i manegen med akrobater, heste og dansere. Flot, flot musical nummer. Helt så forpustet som af La La Lands (2017) motorvejsåbningsscene bliver vi nu ikke, selv om både komponist og sangskriver er af de samme, snarere et fyrværkeri, mest i slægt med Baz Luhrmanns Moulin Rouge (2001), hvor der også klippes ind og ud af de mange musical numre.

Barnums liv i musik og farver er professionelt fortalt – men – og det er filmens største problem, vi har vanskeligt ved, med nutidens politiskkorrekte tankegang, at fatte sympati for en showmand, der lever af at fremvise vanskabninger. Barnums eget forsvar er: Jeg hev dem ud af skyggen, ind i lyset, gjorde dem stolte og selvbevidste. Dværgene, de deforme, overfede, hele holdet af freaks, der fik datidens publikum til at gyse og forarges, har fået deres selvtillid og værdighed tilbage. Alligevel da Jenny Lind (spillet af svenskeren Rebecca Ferguson, sunget af Loren Alfred) hyldes ved en stor fest nægter Barnum dog sine 'vanskabte protegerer' adgang.

Fox Film
Heller ikke kærligheden har de allerbedste vilkår i musicalen, selv om Charity Barnum (Michelle Williams) er den trofaste overklasse hustru, har vi, og den kulørte presse en mistanke om, at den kulørte husbond leger turteldue med sin sangfugl Jenny Lind. Mest romantiske og bedste musical nummer er Phillip Carlyle (Zac Efron) og Anne Wheeler (Zendaya), hvor de to i reb svæver/farer-op-og -ned mellem manege og kuppel, medens de synger "Rewrite the Stars" om deres kærlighed – et tilløb til en 'farvet' alliance. Ellers er det "This is Me", sunget af ægteparret Barnum, der er filmens ørehænger.

Selvfølgelig skal vi slutte med den vulgære pragt forestilling, der dengang gjorde Barnum til verdens største showmand, nemlig verdens største cirkusforestilling, i verden største telt, med akrobater, elefanter, heste, indianer. Et overflødighedshorn af artister, farver, bevægelse – alt, alt for meget – med det formål, at imponere og gøre selv den umættelig mæt. En musical om showmanden Barnum, der ikke lage skjul på, at alt hvad han solgte var fake. Et stuuuurt, stuuuurt nummer. Det gør dog ikke musicalen til verdens største.

Downsizing18/1
Fra balkonen18/1
Wonderstruck18/1