Anmeldelsesdato:15-12-2017
Ronnie Peterson
Niki Lauda
Mario Andretti
Jackie Stewart

Retro-cool racerkørere

Hold da op hvor ser de seje ud. Med langt hår, 1970er tøj og skæve smil boltrer de sig i solbeskinnede lande og et væld af smukke kvinder. Når de ikke har de perfekte stramme jeans på, så er det badebukserne, der trækkes på til en tur på vandski eller til poolen. Nåh ja, og nogle gange tager de så racerdragt og hjelm på og kører vanvittigt hurtigt i lige så retro-seje Formel 1 biler. Desværre lærte den nye dokumentarfilm Superswede: En film om Ronnie Peterson mig aldrig rigtig så meget mere om dem, og filmens hovedperson Ronnie Peterson, end hvor seje racerkørerne så ud dengang.

Miracle Film
Det virker ellers som en spændende historie for et motorsport-analfabet som mig. Den talentfulde formel 1 kører Ronnie Peterson døde en berygtet, tragisk og alt for tidlig død i en frygtelig ulykke på banen. Superswede følger Ronnies liv fra de tidlige runder på gokartbanen i Sverige, til jetset-livet som Formel 1-kører. En profession der dengang i 1970erne var endnu farligere, end den er nu. Motorløb i biler der til tider var lavet af så tynd aluminium, at man kunne klippe i det med en saks! Faktisk hører vi fra Sir Jackie Stewart, at en Formel 1 karriere på fem år havde to tredjedele chance for at resultere i en tidlig død.

Det må kræve en noget speciel personlighed villigt at klemme sig ned i sådan en dødsmaskine, men om Peterson var dumdristig, modig eller bare adrenalinjunkie giver Superswede intet svar på. Vi hører hovedsageligt om Peterson gennem andre af datidens store racerkørere, som førnævnte Stewart og Niki Lauda. Det de har at sige om Peterson, er mest af alt, at han var en ualmindeligt flink fyr. Hvis ikke han var død så tragisk tidligt, så kunne han have vundet det hele. Det er muligvis rigtigt, men det bliver nu også lidt monotont i længden. Er der virkelig ikke andet at fortælle om Petersons personlighed end, at han var en mægtig flink fyr? Hvad var så specielt ved hans kørestil? Var hans forhold til konen Barbro så 100% ukompliceret, som filmen præsenterer?

Miracle Film
Svarene blæser desværre i vinden over asfalten. Det er synd, for håndværket er på plads. Optagelser og fotografier af F1 slænget fra tiden er seje, og sikkert kræs for kendere. De hjælpes godt på vej af et fint udvalg af 1970er hits, og flere af de aldrende racerkørere er da også karismatiske fortællere. Filmen byder også på flere spektakulære optagelser fra motorløbene, og de styrt der vises, er i sandhed gruopvækkende. Petersons datter – der dårligt kan huske faderen – fungerer som rammehistorie, og her får den alt, hvad den kan trække af slow-motion, trist sort/hvid og tragisk klavermusik – desværre også mere end den kan trække.

For selvfølgelig lurer Petersons tragiske død hele tiden i det næste sving, men Superswede bliver desværre mere helgendyrkelse end egentligt portræt. For fans er det sikkert en kærkommen chance for at dyrke de gamle idoler, men for en uindviet som mig kommer Superswede aldrig helt over målstregen.

Der er blot vedlagt nogle trailers på blu-ray-udgivelsen, intet egentligt ekstramateriale.

Hvilket dyr slipper løs i Dinner-scenen i Drengen og jernkæmpen?