Kristoffer JonerKjetil
Marlon MorenoTavo
Kristoffer BechDaniel
Ellen Dorrit PetersenCamilla
Marcela CarvajalPilar

Vejen til min s√łn

B√łrn kan b√•de v√¶re nuttede og anstrengende. I det ene √łjeblik knuselsker man dem, og i det n√¶ste √łjeblik forbander man deres provokerende opf√łrsel. Indimellem truer nogle for√¶ldre endda med at bortadoptere dem, men det bliver oftest og heldigvis ved den ildevarslende trussel. S√•dan forholder det sig ikke helt i det norske drama Hjertestart af Arild Andresen. I filmen m√łder tilskueren en desperat og apatisk norsk familie, der har adopteret drengen Daniel (Kristoffer Bech) fra Columbia. Deres altovervejende problem er dog, at de ikke evner at n√• ind til drengen f√łlelsesm√¶ssigt, der undertiden g√•r sine helt egne veje. Faren Kjetil (Kristoffer Joner) arbejder p√• en boreplatform og moren Camilla (Ellen Dorrit Petersen) er hjemmeg√•ende. Kort tid efter d√łr Camilla, hvilket efterlader Kjetil i et eksistentielt tomrum, som han fors√łger at undslippe ved at tage til Columbia for at ops√łge Daniels biologiske mor. Men dette er et udspekulere p√•skud, for i virkeligheden planl√¶gger Kjetil at give Daniel tilbage.

41shadows
Ordinær kernefamilie
Hjertestart er p√• papiret en norsk film, men st√łrstedelen af filmen udspiller sig i Columbias myldrende byliv, og samtalerne foreg√•r mestendels p√• gebrokkent engelsk. Til trods for at filmen foreg√•r i et latinamerikansk land, er det ganske forbl√łffende og godt, at der ikke bliver sat s√¶rlig meget fut i melodramatiske optrin eller koleriske anfald. Tv√¶rtimod er filmen kendetegnet ved et ganske sagtmodigt og underspillet f√łlelsesunivers. Fra tid til anden er der enkelte konfrontationer mellem far og s√łn, men de virker ikke alt for overdramatiserede, eller som noget der ikke kunne forekomme i en hvilken som helst ordin√¶r kernefamilie. Den lavm√¶lte f√łlelsestone er faktisk en af filmens st√łrste styrker. Derudover b√łr skuespillet mellem far og s√łn fremh√¶ves.

Far og s√łn forhold
Kjetil fremst√•r som en handlingens mand, der lever efter rationelle principper og reagerer med vrede, n√•r han ikke kan gennemskue en f√łlelsesladet situation. S√•ledes kommer han flere gange p√• dybt vand i m√łdet med den fremmede kultur i Columbia. Men langsomt form√•r Daniel at nedbryde farens panser. Selvom Kristoffer Bech spiller med et langt mere begr√¶nset udtryksregister, s√• klarer han det n√¶sten liges√• fremragende i rollen som s√łnnen Daniel, som Kristoffer Joner i rollen som faren Kjetil. Det er n√¶ppe kulturelle forskelle, der ligger bag konflikten mellem far og s√łn, men n√¶rmere to kolliderende livsverdner. Heldigvis moraliserer Hjertestart ikke synderligt, men √łnsker n√¶rmere at skildre et ansp√¶ndt og fastl√•st far og s√łn forhold. Med tiden lykkedes det faktisk Kjetil at finde d√łren ind til s√łnnens indre, og heri best√•r en god pointe om, at det kr√¶ver t√•lmodighed og dybf√łlt k√¶rlighed. Noget som Daniel understreger flere gange, at han ikke bliver sk√¶nket.

41shadows
Fast st√łtte
Det er ikke kun far og s√łn dramaet, der driver Hjertestart rimelig gnidningsfrit fremad. I Columbia m√łder de den karismatiske taxichauff√łr Tavo (Marlon Moreno) og dennes familie. Han bliver en fast st√łtte i Kjetils s√łgen, og et venskab opbygges langsomt, men med tiden stilles Kjetil overfor et afg√łrende valg. Visuelt set er Hjertestart ganske velafviklet. Stilen kan bedst betegnes som dokumentarisk med det h√•ndholdte kamera og de mange velturnerede montageindstillinger undervejs samt det distinkte lydspor. I det store hele er Hjertestart en sev√¶rdig film, selvom den aldrig helt borer sig dybt ind i hjertekammeret. Men den skal nok f√• hjerterytmen lidt ud af kurs med dens moralske dilemmaer og glimrende skuespil.

I hvilken film hører man følgende citat:

"I honestly think you ought to calm down; take a stress pill and think things over."