CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Nelyubov

Produktionsland:
Rusland, Frankrig, Tyskland, Belgien

Produktionsår:
2017

Manuskript:
Oleg Negin, Andrey Zvyagintsev

Producere:
Gleb Fetisov
Sergey Melkumov

Fotograf:
Mikhail Krichman

Klipper:
Anna Mass

Komponist:
Evgueni Galperine
Sacha Galperine

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Filmbazar

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 3 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
09-06-15:
Leviathan
20-04-07:
The Return
 


Loveless

Anmeldt af:Uffe Stormgaard
Genre:Drama
Varighed:127 minutter
Instruktør:Andrey Zvyagintsev
 
Premieredato:04-01-2018
Medvirkende:Som:
Maryana SpivakZhenya
Aleksey RozinBoris
Matvey NovikovAlyosha

En dreng forsvinder
 
En dreng forsvinder og for√¶ldrene, der st√•r overfor en skilsmisse, iv√¶rks√¶tter en stor og langvarig efters√łgning. Hvis det gik efter den dramatiske h√•ndbog for filmsnedkere, ville deres s√łgen, bringe for√¶ldrene t√¶ttere sammen i en f√¶lles selvransagning. Men s√•dan en film er Loveless ikke. Slet ikke. Nok er rammefort√¶llingen drengens forsvinden ‚Äď men budskabet er langt mere hjertegribende og samfundsafsl√łrende. For mesteren bag filmen er russeren Andrey Zvyagintsev, der blandt andet st√•r bag filmene Elena (2011) og Leviathan (2014), begge kritikkerber√łmmet og festivalpristagere til overflod.


Copyright:
Filmbazar
Alyosha er en indesluttet sky t√¶nksom dreng, som 12-√•rige ofte kan v√¶re. Han s√łger i sin ensomhed v√¶k fra det halvmond√¶ne forstadsbyggeri i Moskva. En s√łgen ind i en eventyragtig, kold, snefuld skov, t√¶t p√• en m√łrk flod. Et enebarn, hvor forr√¶ldrenes ruin af et √¶gteskab v√¶lter ned over ham, mens han tomt stirrer frem for sig. Zhenya, drengens mor, en moderne, selvbevidst, velplejet modist og indehaver af en sk√łnhedsklinik, har kun irritation og kulde overfor s√łnnen. Faren, Boris, viser heller ikke nogen n√¶rhed. Kulminationen n√•s, da for√¶ldrene i forbindelse med den forest√•ende skilsmisse, har et k√¶mpe sk√¶nderi med drengen som kastebold, hvor de begge afviser, at p√•tage sig for√¶ldremyndigheden over s√łnnen ‚Äď for begge har allerede indledt nye parforhold, hvor s√łnnen ikke passer ind i. Et hjertegribende ego-kynisk, verbalt skilsmisse-slagsm√•l, som Alyosha overh√łrer gennem badev√¶relsed√łren ‚Äď n√¶rbilledet af drengens tavse skrig, t√•rev√¶ldet, br√¶nder sig ind p√• nethinden.
Derefter forsvinder Alyosha.

Chokerende, men moren opdager f√łrst n√¶ste dag (hun tilbragt natten hos elskeren!), at han ikke har sovet hjemme. Langtsomt g√•r det op for dem begge, at det ikke kun er en kortvarrig forsvinden. En henvendelse til politiet, viser kun ligegyldighed og bureaukrati. Eneste tr√łst: "stattestikken viser at forsvundne dukker op igen". Faktisk er en frivillig beboerorganisation, den eneste der viser sympati, vilje og evne til en billedladet, storladen gennems√łgning af n√¶romr√•det. Resultatl√łst. Er kidnapning en mulighed?


Copyright:
Filmbazar
Undervejs kommer vi uhyggelig t√¶t p√• Boris (Aleksey Rozin) og Zhenya (Maryana Spivak) ‚Äď og dagligdagen i det ny Rusland, hvor mange af Vestens d√•rligdomme synes kopieret. Zhenya, har fundet en ny-rig √¶ldre elsker, der i flotte prangende, modernistiske omgivelser, udstr√•ler materiel succes ‚Äď og tomhed, som en iskold k√¶rlighedsakt understreger. Boris har, i jagten efter lykken, forelsket sig i en ung pige, som han har gjort gravid.
Ikke kun kommer vi de to for√¶ldre n√¶r ‚Äď heller ikke det russiske samfund g√•r ram forbi. Boris' chef er ny-konservativ med respekt af de sande v√¶rdier, som nationalisme, familieliv og religion ‚Äď han t√•ler ikke en skilsmisse, s√• Boris m√• fors√łge fortsat at spille √¶gtemand, for at umdg√• at blive fyret. Zhenyas beauty salon, er et frast√łdende billede p√• det ny Rusland, fyldt med narsisme, Instagram og selfier. Ogs√• m√łdet med hendes moder understreger yderligere den maglende √¶gte k√¶lighed, denne gang dog med et strejf af humor.

Boris og Zhenya er to ulykkelige menensker, der s√łger lykken gennem andre, istedet for hos sig selv. Omgivet af et koldt samfund, der i sin prioritering af de materielle goder, en dyrkelse af luksus, der ikke giver plads til k√¶rlighed.
Loveless er b√•de en psykologisk mikroskopi og et r√łngenbillede af et koldt og umenneskeligt samfund. En gribende √łjen√•bner af en sp√¶ndingsfilm, der i sin mystik og efters√łgning giver mindelser om Antonionis L'avventura. Velspillet ‚Äď s√• det g√łr ondt ‚Äď mesterligt kameraarbejde (Mikhail Krichman) og en instruktion, der bestemt har fortjent Cannes festivalens Prix du Jury.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4
Rampage Out of Control12/4
Ud af intet12/4
A Quiet Place5/4
Faces Places5/4
Den of Thieves5/4
Lucky5/4
The Post5/4
Flere bio-anmeldelser
 
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
The Beguiled23/2
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Fra hvilken film stammer følgende citat:

‚ÄĚHvad skal man med en lejlighed, hvis man hele tiden skal ud af den?‚ÄĚ
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
SÝg pŚ Google