Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Christoph WaltzDusan Mirkovic
Hong ChauNgoc Lan Tran
Kristen WiigAudrey Safranek
Udo KierKonrad
S√łren PilmarkDr. Andreas Jacobsen

Paynes kvaliteter er voldsom skrumpet

I skikkelse som den norske professor Andreas Jacobsen st√•r S√łren Pilmark p√• scenen til en videnskabskongres og pr√¶senterer l√łsningen p√• menneskehedens st√łrste trussel: "I dag kan vi med stolthed pr√¶sentere den eneste praktiske humane og storstilede l√łsning p√• menneskehedens alvorligste problem." Ja, selv i Hollywood har man fundet ud af, at for at formidle noget vanskeligt p√• en simpel m√•de, og samtidig g√łre det med en stor autoritet, er det en god ide at f√• S√łren Pilmark til at forklare det. S√•ledes pr√¶senterer han filmens pr√¶mis i Alexander Paynes nyeste film Downsizing: I fors√łget p√• at redde jordens klima skal mennesker skrumpes ind til en mikroskopisk del af deres oprindelige st√łrrelse, s√• forbruget tilsvarende falder. Egentlig en interessant tanke. Skal menneskeheden trodse naturen for at redde naturen for at bevare menneskeheden?

Efter at S√łren Pilmark, i samarbejde med kollegaen J√łrgen Asbj√łrnsen (Rolf Lassg√•rd), er f√¶rdig med at proklamere, hvordan jorden kan reddes, springer filmen ti √•r frem. Her pr√¶senteres Paul Safranek (Matt Damon), der sammen med sin kone Audrey (Kristen Wigg) dr√łmmer om et liv uden √łkonomiske kvaler. Men da Paul og Audrey m√łder en tidligere skolekammerat, bliver de overbevist om, at lykken findes ved at blive skrumpet ind til kun at v√¶re tolv cm h√łj. Her har de mulighed for at leve et luksuri√łst liv, for alting er billigere, n√•r man er skrumpet ind til √©n promille af sin oprindelige st√łrrelse. ‚ÄĚ100.000 dollars bliver til tolv millioner dollars i mini-land‚ÄĚ siger s√¶lgeren til Paul og Audrey. Men da Paul v√•gner op efter at v√¶re blevet skrumpet, finder han ud af, at Audrey har fortrudt deres beslutning. Paul m√• nu starte sin tilv√¶relse som skrumpet menneske alene.

Instrukt√łren Alexander Payne, der har mestret de bitters√łde fort√¶llinger i film som Nebraska og Descendants, har sammen med sin faste manuskriptforfatter Jim Taylor lavet en satirisk science-fiction film om l√łsningen p√• planetens st√łrste trussel: Mennesker. Og der er mange satiriske tanker bag. For selvf√łlgelig kan selv ikke de reneste videnskabelige tanker undg√• at blive en del af kapitalismens tunge √•g, der er fuldst√¶ndig indgroet i den amerikanske mentalitet. I USA s√¶lger man ideen om at redde individet, ikke planeten. I Downsizing v√¶lger menneskene ikke at skrumpe sig selv for at l√łse klimaproblemerne, men g√łr det i stedet for deres egen navlepillende jagt p√• lykke. Og efterh√•nden m√• de skrumpede mennesker sande, at problemerne bliver ikke mindre, bare fordi man selv bliver mindre.

Men Payne vil ogs√• kommentere p√• den globale klimakrise, racekonflikter, menneskerettigheder, konsekvensen for videnskaben i favnen p√• kapitalismens frie kr√¶fter, menneskets evige jagt p√• lykke i en socialsatirisk skilsmisse-k√¶rligheds-science-fiction-komedie. Det er alt, alt for mange bolde i luften og tilbage st√•r sp√łrgsm√•let om hvad Payne vil fort√¶lle. Alt for meget. Og ved at g√łre det form√•r han ikke at fort√¶lle noget interessant. Det er √¶rgerligt, for ideen om at lave en film, om at skrumpe menneskeheden for at redde vores f√¶lles hjem jorden, er en sk√¶v tanke, der kunne blive til et satirisk indspark i klimakampen. Men konceptet downsizing bliver desv√¶rre ikke benyttet i filmen, hvorfor filmen aldrig form√•r at blive voldsom interessant. Det kan hverken en udem√¶rket gr√•h√•ret og kvabset Matt Damon, flankeret af den charmerende Christoph Waltz og den underfundige Udo Kier, g√łre s√¶rlig meget ved. Og s√• hj√¶lper det ikke, at portr√¶ttering af latinoer, afroamerikanere og asiater er noget enfoldig.
Desv√¶rre er Alexander Paynes ellers vanlige bitters√łde charme voldsom skrumpet og opleves kun i brudstykker i en rodet og ufokuseret historie.

Game Night22/2
The Shape of Water22/2