Anmeldt af:Steen Balle
Varighed:85 minutter
Instruktør:Ole Giæver

Premieredato:18-01-2018
Ole Giæver
Marte Magnusdotter Solem

Mærk verden!

En 38-årig nordmand vælger i 2015 at tænke videregående i livets store mysterier – han har lige mistet onkel Harald, som begik selvmord som 60-årig efter en arbejdsulykke. Filminstruktør Ole Giæver har lavet nærmest en dokumentarfilm Fra balkonen (læs hjemmevideo) om sit liv og livets store gåder, som han kommenterer og forundres over: Hvad er verdens centrum? Hvor er det væsentligste punkt i horisonten? Ja, hvorfor taler jeg mere med mig selv end med mine medmennesker? Han har fået en smuk åbenbaring fra egen altan med at se universet gennem en kikkert og datterens første cykeltur i Oslo.

Øst for Paradis
I slutningen af Ole Giævers film får vi et tankevækkende spørgsmål: Når nu Jorden er brændt op om 5 milliarder år, og mennesket og vores kulturer er væk – vil det så lykkes krokodillen som eneste overlevende art at begynde at gå i skole? I starten har den norske filminstruktør forladt løbeturen i naturen, og fra universet daler vi gennem Google-maps ned på Borchmannsgate 12A i Oslo, hvor livets store spring tager sit udgangspunkt, mens han i længere tid barberer sig og forundres. I løbet af det næste år bliver vi taget mange steder hen – dels ældre videoklip til barndomsbyen Tromsø, hvor han i 1G gerne vil være Brad Pitt og senere forsanger i a-ha.

I løbet af året er vi med til den private julefest, hvor han mærker traditionens tyranni, ”hvor jeg siger – det er dejligt, selv om jeg måske ikke mener det.” Vi er med til Norges nationaldag, 17. maj med folkedans og norske flag med tusind andres glade ansigter, hvor han er klædt som de andre forventer det, og nærmest føler sig ikke værende til stede. Og det helt store spørgsmål for Ole Giæver gennem filmen er: Vi lever i verdens rigeste land, men hvorfor har vi så svært ved at tale om de store følelser?

Øst for Paradis
Han er begyndt at tænke i de baner, da vi ser hans tilbageblik på de store episoder i verdenshistorien med tv-billeder fra 11/9 2001, den store tsunami, Thailand 2004 og flere sultkatastrofer i Afrika og krige i Mellemøsten. Og vi får også et billede af Knut Hamsun. Men samtidig er hans film også som en tv-avis med en lykkelig vejrudsigt til sidst, vi skal ikke glemme familieidyllen.

Ole Giæver lever meget i sin egen verden – og selv da han står i Amazonas, siger han – ”den silo ligner siloen i Bjølsen” – ikke noget med at kigge på forskellighederne – det synes jeg er filmens svaghed. Han kunne undgå psykologitanker, hvis han så ud i verden. Vi er for meget i et klaustrofobisk rum – og kommer for tæt på dogmerammerne med at ”se mig”. Men filmen virker også meget ærlig, hudløs og tanker om, hvorfor er jeg, som jeg er. Den har mange overraskende indslag med tegnefilm, hvor hunden taler med sin herre – og måske er det også det, filmen vil vise: At med den moderne teknologi og genteknologi kan vi om 200 år få hunde til at tale? Men mærk din verden udenfor.