Anmeldt af:Daniel Skov Madsen, Kinosaur.dk

Julianne MooreLillian Mayhew / Rose
Oakes FegleyBen
Jaden MichaelJamie
Cory Michael SmithWalter
Michelle WilliamsElaine

Smuk, men sj√¶ll√łs

Som en rent stilm√¶ssig forn√łjelse er der meget at s√¶tte pris p√• i instrukt√łr Todd Haynes‚Äô nyeste film. Visuelt ligner Wonderstruck nemlig en krydsning af en independent-film fra 1970‚Äôerne og et nyopdaget v√¶rk fra stumfilm-√¶raens afslutning. Den ene del af Wonderstruck er en utroligt overbevisende og solbadet genskabelse af 1970‚Äôernes New York, mens den andel del af filmen er helt fri for dialog og fortalt i sl√•ende kontrastfulde sort-hvid billeder. Carter Burwells virkeligt gode musik kompenserer for den manglende dialog, og til sidst tager Wonderstruck endda et dyk ned i fantasifuld animation.

Den √¶stetiske nydelse er alts√• stor. Desv√¶rre fangede Wonderstruck bare aldrig mine f√łlelser, og til tider mistede den ogs√• fuldst√¶ndig min opm√¶rksomhed. Det skyldes blandt andet filmens noget konstruerede natur. Det er nemlig noget af high-concept fort√¶lling, Todd Haynes har givet sig i kast med denne gang.

Wonderstruck fort√¶ller to historier ‚Äď derfor de forskellige stilarter i samme film ‚Äď der begge finder sted i New York i henholdsvis 1927 og 1977. I begge historier flygter et d√łvt barn hjemmefra til New York p√• jagt efter en for√¶lder. Mere har de to historier ikke umiddelbart tilf√¶lles. Selvf√łlgelig med stort tryk p√• umiddelbart. Fordi historierne om unge Ben, der leder efter sin ukendte far, og Rose, der leder efter sin mor, er selvf√łlgelig forbundet p√• tv√¶rs af tid. Desv√¶rre st√•r det temmelig tidligt klart, hvordan de to er forbundet, og s√• er der ikke meget mere tilbage til at holde engagementet end den fine overflade. Og for mig var det alts√• ikke helt nok.

Haynes holder et dv√¶lende tempo ‚Äď m√•ske for at dyrke de √¶stetiske detaljer ‚Äď men han lod mig aldrig rigtigt komme under huden p√• sine hovedpersoner. S√¶rligt Roses historie f√łles falsk og konstrueret, selvom den unge skuespillerinde Millicent Simmonds, der selv er d√łv, g√łr et fint stykke arbejde. Krydsklipningen mellem de to historier g√łr filmen til tider ulideligt sl√łv. Et forl√¶nget stop p√• naturhistorisk museum truer med at s√¶tte hele foretagendet fuldst√¶ndigt i st√•.

Haynes sigter benh√•rdt efter at videregive den pudsel√łjerlighed, der ligger i manuskriptforfatter Brian Selznicks bog. Her er masser af n√¶sten Wes Anderson-lignende fokus p√• sm√• pudsel√łjerlige genstande, og b√łrns uskyldige forundring over en verden de ikke helt forst√•r. Men titlens ‚Äėwonder‚Äô smittede aldrig helt af p√• mig. Det er sv√¶rt ikke at sammenligne med en tidligere Selznick filmatisering, nemlig Scorsese Hugo. Den sammenligning falder ikke ud til Wonderstrucks fordel. Der er simpelthen ikke nok instrukt√łrm√¶ssigt flair, sj√¶l og hjerte i Haynes film, der altid holdt mig en armsl√¶ngde fra karaktererne.

Filmens mysterie er ikke nok til at opretholde interessen, og forklaringen falder til sidst i en visuelt interessant, men ogs√• fort√¶llem√¶ssigt tung omgang info-dump. N√•r kedsomheden s√¶tter ind undervejs, kan man til geng√¶ld nyde den gennemf√łrte visuelle stil, men ogs√• de fine pr√¶stationer fra Michelle Williams, Tom Noonan og Julianne Moore.

Men ligefrem ‚Äėwonderstruck‚Äô er nok s√• meget sagt.

Anmeldelsen bringes i samarbejde med Kinosaur.dk

Standing Tall17/5