Sebastian StanJeff Gillooly
Allison JanneyLaVona Golden
Julianne NicholsonDiane Rawlinson
Paul Walter HauserShawn
Bobby CannavaleMartin Maddox

Triple-aksler og løgne

Tilbage i 2007 fik Craig Gillespie et hit med den charmerende Lars and the Real Girl, historien om en skæv fyr, der ikke rigtig passede ind i en ofte kold verden. Hvilket næsten også er gældende for historien om skøjteløberen Tonya, der heller ikke passede ind i den iskolde verden og faktisk endte med at blive smidt ud af den. Ret hårdt. Og koldt.
Men I, Tonya er på ingen måde den sande historie om den notoriske amerikanske skøjteløber Tonya Hardings tragiske karriere, for ingen ved egentlig hvad der skete op til overfaldet på hendes kollega Nancy Kerrigan, og det er filmen egentlig heller ikke opsat på at finde ud af. Den er baseret på diverse interviews med de involverede fra sportsdramaet, der fandt sted i starten af 1994, og dens vinkel er mere at blødgøre offentlighedens syn på Harding, der hurtigt blev skurken i fortællingen om Tonya vs Nancy.

Som alle eventyr starter den med at fortælle, at Tonya var en dygtig lille stakkel, der trænede hårdt og var langt bedre end alle de andre piger. Hun kom ikke blot fra trange kår men ligeledes fra en streng mor, der både pacede hende og trynede hende. Som teenager møder hun den knapt så kvikke Jeff Gillooly, der i starten forguder hende men snart også begynder at slå på hende. Vi befinder os i en voldelig verden. Men Tonya overlever og som 20-årig gør hun indtryk ved at være den første kvindelige (amerikanske) skøjteløber, der laver en vellykket triple-aksel. Nu må verden da elske mig, håber Tonya på, men hendes private tilværelse hjælper ikke den sportslige stabilitet og snart falder hun på røven – både på isen og alle andre måder.

Man skulle ikke tro at det er særlig morsomt at opleve den fiktive version af Tonya Hardings ungdomsliv, men Gillespie får megen humor flettet ind i sit anti-eventyr, mest fordi hans figurer næsten alle er nogle kiksede klovne. Ikke Tonya: Hende skal vi have ondt af, og det har vi faktisk også. Det hjælper naturligvis at Gillespie bryder den fjerde mur og Tonya ofte taler til kameraet, men også de mange forskellige sider af historien og disse ucharmerende fjolser fastholder vores interesse, så vi drukner ikke i køkkenvask-klynk mens frydes over dumhederne, de roder sig ud i. At skuespillet derudover er en fryd, hjælper på humøret. Australske Margot Robbie har haft en fantastisk opbygning til Tonya-rollen, men her får hun virkelig lov at vise nuancer og nærvær. Det er dog Allison Janneys modbydeligt suveræne portræt af mommy dearest, der løber med opmærksomheden. Hun har vel næppe haft en mere uglamourøs rolle og hun fortjener så inderligt den Oscar, hun med 101% sikkerhed får om nogle uger. Utroligt at hun får os til at grine sammen med dette moderlige monster.

I, Tonya ville næsten være en komedie, hvis ikke det var fordi filmskaberne forsøgte så hårdt at gøre Tonya til det store offer. For efter overfaldet på 'konkurrenten' Kerrigan, blev Harding ofret der betalte den store pris, mens de andre i sagen slap langt billigere. Og filmen bruger mange kræfter og scener på at fortælle os, at hun helt fra start havde hele verdenen imod sig. Hun fik aldrig en chance. Og det er lidt ærgerligt at filmen begraver hende i så meget modstand, for dem af os, der kan huske hendes programmer vil også kunne huske, at der var en grund til Oksana Baiul og Surya Bonaly dominerede vinderpodiet i Tonyas storhedstid. Det kræver mere end blot at kunne lande en triple-aksel at få guld om halsen, og selvom filmen starter med at fremvise at Tonya ikke kom fra det mest sofistikerede bagland, begynder den hurtigt at lægge hendes skæbne over på dumme undskyldninger om udstyr og voldelige familiemedlemmer og kun lige strejfer forkert træning og atletisk elegance. Sagen er nemlig ikke om Tonya kunne have vundet OL eller om hun egentlig var dygtig nok til en lang karriere, men mere om hvor uretfærdigt hun blev behandlet. Og det lykkes den i sidste ende at få med.

Det var generelt grove løjer det pigebarn blev udsat for. Man har næsten helt dårlig samvittighed over at more sig så godt over det i I, Tonya. Næsten. For filmen er super godt skruet sammen. At den så udkommer samtidig med tidens trend med #timesup-kampagnen og pludselig (og retvis) opmærksomhed på kvinders vilkår både hjælper og styrker dens emne.

I Syrien21/6

Hvilken kærlig betegnelse har Jay aldrig brugt om Silent Bob?