Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Christopher PlummerJ. Paul Getty
Mark WahlbergFletcher Chase
Romain DurisCinquanta
Timothy HuttonOswald Hinge
Charlie PlummerJohn Paul Getty III

Et klassisk drama i professionelle hænder

N√•r den gamle engelske mester (80 √•r) Sir Ridley Scott har sat sig i instrukt√łrstolen, er det v√¶rd at vove sig ind i biografm√łrket. En pallet s√• bred og farverig: Alien, Blade Runner, Thelma & Louise, Gladiator....listen er lang og hver gang har vi f√•et et flot, solidt stykke filmh√•ndv√¶rk ‚Äď og ind i mellem meget, meget mere.
All the Money in the World er ingen undtagelse. Igen en solid historie bygget p√• et ber√łmt kidnapperdrama i 1973, hvor 16-√•rige Paul John, barnebarn til verdens dengang allerrigeste mand Paul John Getty, bliver kidnappet i Rom og f√łrst efter m√•neders tilfangetagning frigivet mod en million-l√łsesum. En klassisk sp√¶ndende historie i sig selv ‚Äď men Ridley Scott har valgt mest at fokusere p√• verdens rigeste og (undskyld) dummeste svin. Det lyder st√¶rkt ‚Äď og det er det. Baggrunden er at bedstefar Getty i al sin 'kultiverede rigdom' er iskold overfor at betale l√łsesummen for, at barnebarnet kan slippe ud af forbrydernes kl√łr ‚Äď selv da drengens afsk√•rne √łre kommer p√• bordet, n√¶gter han at slippe millionerne.

Den store klassiske veteran skuespiller (88 √•r) Christopher Plummer, med brede fra Shakespeare-fortolkninger til Sound of Musics cleanex-pop, er 100% Getty. Bag denne pragtpr√¶station skjuler der sit endda et internt drama af dimensioner. For filmen var n√¶sten f√¶rdigindspillet, med den noget yngre Kevin Spacey som Getty, da #metoo bev√¶gelsen, godt hjulpet af ham selv, fik black- listet ham p√• grund af anklager om seksuelle overgreb p√• (unge) m√¶nd. Producenten, fik kolde f√łdder og v√¶lger at lade alle scenerne genindspille, denne gang med Christopher Plummer, der overbevisende bruger hele sit angelsaksiske talent.

All the Money in the World er er en klassisk fortalt fort√¶lling, med et str√łg af dokumentarisme, sp√¶det op med flashback og voice-ovre, for at fort√¶lle om baggrunden for John Paul IIIs, den kidnappedes familierelationer. Han selv, lidt af en fork√¶let, 16-√•rig overklasse kn√¶gt (spillet af Charlie Plummer, nej slet ikke i familie med Christopher P.), med fraskilte for√¶ldre, en fordrukken dekadent ligeglad far boende i Marrakesh, en ih√¶rdig omsorgsfuld og n√¶r mor Gail Harris, og den iskolde geniale forretningsmand af en farfar. St√¶rke karakterer stillet overfor hinanden i den element√¶r konflikt. Skal l√łsesummen betales og drengens liv reddes.
Mor, Gail, nuanceret, varmt og hudl√łst spillet af Michelle Williams, der uden t√łven og filter forg√¶ves stiller op mod sin fhv. svigerfar, den m√¶gtige Getty, der uden nogen rysten p√• h√•nden erkl√¶rer, at han ikke vil slippe √©n dollar til l√łsesummen. "Jeg har 14 b√łrneb√łrn, der herefter vil blive kidnappet", er et af hans argumenter. Jeg har ikke pengene, har han ogs√• den fr√¶khed at tilf√łje, samtidigt med at han indk√łber Veneziansk kunst i millionklassen. F√łrst da han opdager, at op til en million af l√łsesummen kan fratr√¶kkes i skat (!) bl√łder han lidt op.

Det er Plummers og Williams (mod)spil, der g√łr filmen til mere end en autentisk thriller. Gettys ensomhed i sine store slotte er t√¶t p√• Citizen Kane. Hans groteske n√¶rig/gr√•dighed. Vasker selv sit eget t√łj, har m√łnttelefon til g√¶sterne ‚Äď grovkornet folkekomedie ‚Äď men Plummers spil, hans magtbrynde og kulde, ikke mindst i √łjnene, har en dybde og farlighed, som Michelle Williams varme og moderlighed er i sl√•ende kontrast til. En kamp med mange nuancer, hvor Gail f√•r hj√¶lp fra en fhv. CIA-agent (Mark Wahlberg), en lidt overfl√łdig flosset kliche. K√¶rnen er, at vi uden forbehold, er p√• drengens side.
All the Money in the World, og vi kan n√¶sten ikke lade v√¶re med at tilf√łje, kan ikke k√łbe k√¶rlighed. Det er, med lidt god vilje, det filmen handler om ‚Äď selv om den f√łrst og fremmest er et uhyre velspillet drama, med et lille tvist af samfundskritik og psykologisk magtkamp. Ridley Scott har som sine j√¶vnaldrende kollegaer Woody Allen og Clint Eastwood, vist, at ogs√• han, stadig mestrer den klassiske underholdningsgenre med mening ‚Äď endda n√•r den er bedst.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4