Anmeldt af:Uffe Stormgaard

James FrancoTommy / 'Johnny'
Seth RogenSandy
Ari GraynorJuliette / 'Lisa'
Alison BrieAmber
Paul ScheerRaphael

En halv god film om en hel dårlig film, der er seværdig

Det er 99,9% sikkert, at du nok ikke har set spillefilmen The Room, instrueret, skrevet, produceret og hovedrollen spillet af Tommy Wiseau. Ved premieren i USA, sommeren 2003, indspillede den, de to første uger, i alt 1.800 dollars (!). The Room er udnævnt til verdens dårligste film – ikke så lidt, når man tænker på, hvad vi har været budt igennem årene. Den er så grotesk ringe, at den er blevet til kult og nu af og til vises for et oplagt/aktivt late night-publikum, a la Rocky Horror Picture Show. Et par af de danske biografer viser kort The Room i anledning af filmen om filmen.

Warner Bros.
The Room, hvis tilblivelse og baggrund er et skævt og grotesk drama i sig selv. Og det er det The Disarster Artist handler om. En film om en ringe film. Det har man set før – man husker med glæde Ed Wood (1994), Tim Burtons filmnostalgiske hyldest til en filmfantast af en instruktør. Skuespiller og instruktør James Franco har ligesom The Rooms fader valgt at instruere/producere og selv spille Tommy Wiseau i filmen, om de talentløses kampe og drømme.
Åbningsscenen er en fræk og veloplagt satire på The Actors Studie. Først en lille scene fra Unescos "Mens vi venter på Godot" – hvor Gregs (Dave Franco) udtryksløse, monotone replikker lyser af talentløshed. Og så kommer Tommy Wiseau, i sort slængkappe, med langt sort farvet hår og kaster sig ud i at bruge kroppen, springer op i soffitterne, smider sig voldsomt ned mod scenegulvet, hæst råbende: Stella, Stella... som Marlon Brando i filmatiseringen af Tennessee Williams "Omstigning til paradis".

De to bliver venner. Den mystiske Tommy med polsk/rumænsk accent, i hvid Mercedes, uanede økonomiske midler og først og fremmest med et kæmpe ego, der vil være berømt. Greg er den kønne farveløse unge mand på 19 år med stjerneambitioner. Deres første fælles mål, ulykkesstedet 500 km væk, hvor skuespilleren James Dean, som 24-årig, forulykkede med sin sportsvogn. Her indgår de to en pagt om at ville være berømte, på samme plan som idolet – og så går turen mod Hollywood.
Men det er småt med lykkens gang. Den kønne Greg får ganske vist en agent – mens Tommy, der påstår han er fra New Orleans, selv om sprogtonen tydeligt er et andet sted fra, hele tiden bliver afvist. Men selvtilliden fejler ikke noget. Tænk om vi lavede vores egen film, siger Greg henkastet. Sagt så gjort. En drejebog tømres hurtigt sammen af Tommy. Et trekantsdrama, med lidenskab, sex, skæv romantik a la Tennessee William (han får aldrig s'et med!), skrevet, instrueret, produceret af Tommy med ham og Greg i hovedrollerne. Og så begynder løjerne – for ingen af de mange involverede, fra statister til instruktør/producent, har ret meget begreb om filmproduktion. De køber dobbelt udstyr 35mm og digitalt, for helt meningsløst, at skyde parallelt – men værst er spillet og instruktionen. Tommy har svært ved at huske replikkerne, sexscenerne er dilettantiske og skuespillerne katastrofalt kiksede – men heldigvis også barokt sjovt, ind i mellem.

Warner Bros.
Er man lidt af en filmnørd er der masser at hente: Filmcitater, cameoer og filmassocieringer – og kan man vente til efter credit-listen, får man en superbonus i split-screen, fælles scener fra de to film. Men The Disaster Artist kan heldigvis også mere. James Franco, som Tommy Wiseau, er en spændende karakter – nok så enstrenget, men spændende. Vi savner baggrunden, oplysninger om herkomst, miljø og hvor kommer pengene fra? For produktionsomkostningerne $6 millioner kommer problemløst fra hans egne lommer. Kort sagt hvem er han? Tilbage bliver en spændende anderledes filmgal mand, der søger og tror på sig selv – men også føler sig svigtet og ladt alene. Ingen ringe fremstilling af denne mystiske figur med en Dracula/Frankenstein udstråling, der får vendt en premierefiasko til noget der ligner en berømmelse.
The Disarster Artist er en halv god film, om en hel dårlig film.
Resultatet bliver mod alle matematiske regler: en seværdig film.