Michael ShannonHal Spencer
Michael PeñaSam Diller
Navid NegahbanGeneral Dostum
Trevante RhodesBen Milo
Geoff StultsSean Coffers

Højt til hest med hårde odds

Det må have kriblet i fingrene på storproducer Jerry Bruckheimer efter at få filmatiseret historien om de første amerikanske soldater, der blev sendt til Afghanistan efter d. 11. september 2001. Det er heller ikke længe siden, at operationen blev offentliggjort og logisk nok er den en lokkende fortælling, for amerikanerne kan nemt se dem selv i øjnene ved at berette den. De var ikke blot uskyldige helte på modig mission, de var også total underdogs, og hvis der er noget amerikanere elsker mere end at være helte, så er det at være underdogs-helte.

Det er lige før det kunne have været en western. Muligvis havde filmen været federe hvis man havde viklet den mere i den retning, men Bruckheimer er godt vant i soldater-vinklen. Det virkede med Black Hawk Down, og det virker næsten også her. Dog er det ikke Ridley Scott der instruerer, men en anden mand med reklamefilmsbaggrund, danske Nicolai Fulgsig, og han har lang vej til Scott’ske højder. 12 Strong er ganske lækker at se på – og her mener jeg ikke de nydelige mandlige frontfigurer, dem kommer jeg tilbage til – men billederne. Her finder vi også en dansker, nemlig Rasmus Videbæk, der igen levere fine, fine billeder. Håndværket er generelt i orden.

Der hvor filmen kommer til kort er i tonen. Hvor Scott valgte den heftige actionpakkede accentuering med hans soldater-fanget-i-en-slem-situation i den hårdtpumpede Black Hawk Down, er Fulgsigs film langt mere et dvælende drama. Filmfolkene opbygger langsomt vores lille gruppe mænd, uden vi egentligt får ret mange karaktertræk uddybet omkring dem. Vi starter med den tragiske tirsdag. Vores superheltesoldat Mitch Nelson, spillet af Chris Hemsworth, så han er automatisk en superhelt, er lamslået over de to brændende tårne og fluks er han tilbage på basen og vil have samlet sin gruppe, som han tilsyneladende næsten lige har forladt til fordel for familien. Men patriotisme trumfer familie, så her står han villig til at ofte alt, og heldigvis er han populær blandt både overordnede og undersåtter, selvom han aldrig har ledet sine mænd i en krig, så få uger efter befinder vi os i det nordlige Afghanistan med en uprøvet ung leder.

Missionen er rimelig simpel. Nelson & Co. får seks uger til at gøre sig gode venner med den lokale krigsherre, der skal hjælpe amerikanerne med at rykke ind i en central bjergby, for derved at afskære Taliban fra Bin Laden, og forhåbentlig forkorte processen med at knuse skurkene. De skal samtidig sørge for at holde deres krigsherre fra de to andre krigsherrer i området, der alle hader Taliban, men hader hinanden endnu mere. Men ifølge Nelsons research har de kun tre uger, for derefter vil den tidlige vinter umuliggøre nogen form for invasion i de indskrænkede bjergområder. Og nå ja, fjenden har tusindvis af mænd alle villige til dø. Pænt lede odds.

12 mand er de i alt. Og hurtigt er de kun 6 mand, for der var kun seks heste, så Mitch må opdele sin gruppe, og sandelig om han ikke må opdele den igen efter endnu et strategisk valg. 12 Strong er et interessant skakspil med nogle spændende brikker. Især Navid Negahban, der spiller den krigeriske General Dostum, er ualmindeligt godt selskab. Og hans samspil med Hemsworth er super underholdende, og når Fulgsig & Co ikke dvæler ved opbygning og ventetid får vi indflettet en masse soldaterkammerateri, hvor især Michael Peña får lov at skinne. Og han stråler klarere end de fleste, så når Peña er i billedet er alting godt. Men Peña er ikke altid i billedet, og Hemsworth og Negahban udfylder det heller ikke altid, og derfor får vi en film der overvejende er en spændende historie, der i perioder også vises spændende, men ofte kører dramaet i tomgang med lidt for lange passager, hvor brikkerne sættes i stilling. Uinteressant er det bestemt ikke, flot er det på alle måder, men det hele er også lidt for mudret til at filmen får massiv gennemslagskraft. 12 Strong er sporadisk medrivende men med solidt potentiale til at være superfed, så Fulgsig får en ekstra stjerne for i det mindste levere en sober militærfilm uden for meget Bruckheimer-blær. Vi kløjes altså ikke i rå amerikaner-patriotisme, men det er lige før.

Game Night22/2
The Shape of Water22/2
Molly's Game22/2