Michael B. JordanErik Killmonger
Lupita Nyong'oNakia
Danai GuriraOkoye
Martin FreemanEverett K. Ross
Daniel KaluuyaW'Kabi

Majestætisk og intelligent

Endelig. Efter en solid bunke filmatiseringer fra tegneseriegiganten Marvel og deres farverige univers af store og små superhelte får vi nu både en film med en sort hovedperson, og en superheltefilm hvor kvinderne ikke bare er kække sekretærer, pyntegenstande eller underbrugte sidekicks. Både Black Widow og Scarlet Witch er interessante figurer, men hvor meget har de egentlig været i fokus? Det er de, kvinderne som helhed, i hvert fald i Black Panther, der tilmed består Bechdeltesten, og filmen bliver bestemt ikke mindre hårdtslående af den grund.

Vi har egentlig allerede m√łdt vores karismatiske hovedperson T'Challa (Chadwick Boseman) i Captain America: Civil War, og han er fortsat sp√¶ndende selskab. En ung idealist med stor k√¶rlighed til sin netop afd√łde far og traditionerne omkring hans nyerhvervede trone og den medh√łrende Black Panther-uniform. Og han kommer p√• lidt af et arbejde med at balancere sin holdning til alle disse ting. For tilsyneladende kan man ikke b√•de v√¶re en god mand og en god konge. Der er for mange sv√¶re valg, der mudrer de gode intentioner, men han fors√łger ivrigt alligevel. Og det f√•r filmskaberen bag Fruitvale Station og Creed, Ryan Coogler, et utroligt medrivende actiondrama ud af.

Der g√•r n√¶sten Shakespeare i l√łjerne mens T'Challa k√¶mper med fortidens fejltagelser, lokale stammer og et kompliceret forhold til den udk√•rne (Lupita NNyong‚Äôo), og mens filmens f√łrste akt tager sig sin tid og rykker alle brikkerne i stilling f√•r vi sikkert og solidt banket en heftig actionfilm sammen. For selvom Coogler og medforfatter Joe Robert Cole g√łr fin plads til familiedramaet er der stadig plads til intens og kreativt t√¶nkt action, som n√¶sten ligner en 007-hyldest bare ekstra bl√¶ret. Den vilde biljagt i Busan i Sydkorea i filmens start g√łr indtryk, men det der imponerer mere er hvordan Coogler & Co. har rummeligheden til at Black Panther handler om andet end tronf√łlge og overvejelser omkring traditioner.

Black Panther bliver sandsynligvis skabelonen Hollywood vil l√•ne og stj√¶le fra fremover. Allerede inden dens premiere i hjemlandet tegner det godt for dens √łkonomiske ‚Äď og kritiske ‚Äď succes og trods et pinligt fors√łg p√• at tilsvine den p√• diverse platforme overlever den nok hadefulde fanboys og bliver en popul√¶r succes. Den har heldigvis tiden med sig. Men selv uden vores zeitgeist med at lytte til kvinderne og give dem mere plads, virker filmen. Black Panther form√•r helt naturligt at fort√¶lle sin historie hvor en h√•ndfuld st√¶rke kvinder indg√•r p√• kryds og tv√¶rs. Det virker ikke s√łgt, men √¶gte. Det hj√¶lper selvf√łlgelig at f√• Angela Bassett til at spille T'Challas mor, ligesom det virker som det mest naturlige i verden at Danai Gurira spiller hans badass h√¶rf√łrer. Alts√• for alle os der har set og nydt hende som Michonne i The Walking Dead.

Heldigvis fungerer de sm√• detajler i Black Panther ogs√•. Andy Serkis har en fest med at gentage sin rolle som den skrydende v√•benhandler og generelle slyngel Ulysses Klaue, og T'Challas lilles√łster Shuri (Letitia Wright) er mindst lige s√• sjovt selskab med sin friske attitude. Vi morer os herligt i samtlige 134 minutter (der er to ekstra scener under rulletekster) og f√•r samtidig bevist at superhelte kommer i alle st√łrrelser og nu ogs√• farver. Bogstavelig talt, ikke nok med Coogler & Co udl√¶gger det meste af deres film i det opdigtede centralafrikanske land Wakanda, kostumefolkene er tilmed blevet udfordret: B√•de hovedbekl√¶dninger og vilde gevandter i hele regnbuens farveskala er blevet udnyttet. Det ser skidegodt ud. Og er flot filmet, af Rachel Morrison, Oscar-nomineret for Mudbound, s√• vi har en anden interessant kvinde bag kameraet ogs√•. Det varmer alt sammen.

I sidste ende handler det dog om hvordan alle de disse sm√• og store detaljer og alle de forskellige valg Coogler & Co. har taget er blevet sat sammen. Den h√łjere helhed, og her str√•ler Ryan Coogler majest√¶tisk. Familietragedien fra √•bningsscenen der intelligent flettes sammen med uddybelsen af universet. De l√¶kkert nuancerede personer, hvor is√¶r Chadwick Boseman og Michael B. Jordan som hans nemesis, den vrantne superskurk Erik 'Killmonger' Stevens, som l√łfter dramaet med deres pondus. Stoisk, maskulint, indtagende. Det sp√¶ndende galleri af farverige biroller, men f√łrst og fremmest den filosofiske og politiske debat der underst√łtter filmen. Uden kostumerne og rollenavnene kunne dette havde v√¶ret en selvst√¶ndig film uden for Marvels univers, og den havde v√¶ret mindst lige s√• god. I Marvels univers er den muligvis den bedste superheltefilm de endnu har produceret. Lige gyldigt farverne. Men hold op hvor er det fedt at se en film, der har satset stort p√• sort. Black Panther. Black Power.

Mit Gr√łnland24/5
C'est la vie!24/5
Solo: A Star Wars Story23/5