Instruktør:Paul Thomas Anderson

Premieredato:15-02-2018
Daniel Day-LewisReynolds Woodcock
Lesley ManvilleCyril
Vicky KriepsAlma

Klæder skaber folk

Smukke gallakjoler til overflod, stilfuldt indrettede værelser, smagfulde middage og en superlækker bordeauxrød racerbil. Umiddelbart lyder det som rekvisitter til en klassisk parfumereklame, men de indgår alle i Paul Thomas Andersons nyeste spillefilm Den skjulte tråd. På overfladen lyder det som en film, der dyrker æstetik og hylder materialisme. Men det kunne ikke være mere forkert. Filmen portrætterer den fiktive modeskaber Reynolds Woodcock (Daniel Day-Lewis), der udadtil lever en overklassetilværelse som designer af haute couture kjoler, men indadtil higer efter en livsledsagerske, der kan elske ham for den han er og leve med hans arbejdsmani. Den skjulte tråd er både en film om bestræbelserne på at skabe det sublime og en film om kærlighedens fortærende væsen. Det hele er skildret gennem et kamera, der bevæger sig yndefuldt som en balletdanser og akkompagneret af et fremragende lydspor af Jonny Greenwood, der gennemløber det meste af filmen og veksler mellem fjerlet klassisk klaverspil og cool jazznumre.

Det store kjoleimperium
Nu lidt om filmens handling uden de store afsløringer bortset fra, at den er fyldt med rober til at dåne over. Reynolds Woodcock har arvet det store kjoleimperium efter sin mor, som han stadig forguder. Han afslører sågar, at han har syet et stykke af hendes hår ind i en beklædningsgenstand. Den daglige drift af virksomheden varetages af hans snusfornuftige søster Cyril (Lesley Manville). I den prægtige herskabsbolig i London er Reynolds omgivet af en hær af underdanige syersker, mens han tilsyneladende løbende udskifter elskerinderne, som var de hans synåle. En dag tager Reynolds et smut til et pittoresk badehotel langs en vindblæst kyststrækning. Her drages han af den noget yngre Alma (Vicky Krieps), der vælger at tage med ham til London for intetanende at blive hans næste muse.

Drastiske midler
Alma betyder som bekendt sjæl, og hurtigt erfarer Reynolds, at Alma vil mere end blot at opvarte og stå model til hans falbelader og fantasterier. Hun vil derimod elskes, udfordres og påskønnes for den selvstændige og selvsikre kvinde hun er. Langsomt udvikler der sig en gnistrende symbiotisk relation mellem dem, hvilket bliver filmens handlingsmæssige krumtap og drivfjeder. Problemet er bare, at Reynolds er for vægelsindet og ikke evner at lukke Alma helt ind i sit til tider forkrampede følelsesliv. Derfor ser Alma ingen anden udvej end at tage mere drastiske midler i brug. Det er ikke forkert at kalde deres forhold en anelse sygeligt, men ligeledes karakteriseret ved en gensidig afhængighed.

Gennemsnitligt kunstnerportræt
Det er netop i kraft af det skæbnesvangre møde mellem de to store personligheder Reynolds og Alma, at Den skjulte tråd løfter sig langt over et gennemsnitligt kunstnerportræt i traditionel lækker indpakning. Ganske vist er Den skjulte tråd en virtuos smuk film, men den gestalter på lettere tilbageholdende vis, hvordan først forelskelse og sidenhen besættelse og afmagt kan blive styrende komponenter i vores liv. Daniel Day-Lewis er suveræn i rollen som den sammenbidte knudemand, der trods kølig distance bliver slået emotionelt ud af kurs. Vicky Krieps er ligeledes overbevisende i rollen som den stædige og sammensatte Alma. Filmens glansrolle bør dog tilskrives Lesley Manville i skikkelse af søsteren Cyril, der fremstår som en særdeles stærk og handlekraftig kvinde. Præstationen som Cyril har helt fortjent indbragt Lesley Manville en Oscar-nominering for bedste kvindelige birolle.

Næsegrus beundring
I sommers annoncerede Daniel Day-Lewis, at Den skjulte tråd ville blive hans sidste film. Hvis han vælger at stå ved sine ord, vil han afrunde en enestående karriere på fornemste vis. Den skjulte tråd rummer faktisk flere elementer fra de karakterer, som Daniel Day-Lewis har spillet gennem tiden. Der er nemlig både den besatte, vanvittige, megalomane, følsomme, martrede og lidenskabelige mand gemt i Reynolds-karakteren. Desuden bør det afføde næsegrus beundring, at instruktøren Paul Thomas Anderson efterhånden spænder så bredt i sit imponerende filmværk. Han har bevæget sig fra den frække Boogie Nights til den fandenivoldske There Will Blood og nu frem til den forfinede Den skjulte tråd. Anderson bør med rette kaldes for en af de helt store nulevende auteurs, og Den skjulte tråd bør tiltrække et stort og kræsent publikum, der meget vel finder tråde fra deres eget liv i filmen.

Standing Tall17/5
Charmøren17/5
Deadpool 216/5