Anmeldelsesdato:13-02-2018
Mark StrongMerlin
Julianne MoorePoppy
Colin FirthHarry Hart
Hanna AlströmPrincess Tilde
Elton JohnElton John

Kæk og kitschy

Den britiske actioninstruktør Matthew Vaughn kom fra et imponerende reboot af X-Men-franchisen X-Men: First Class da han i 2014 gav os Kingsman: The Secret Service, baseret på Mike Millar og Dave Gibbons tegneserie "The Secret Service", en ultravoldelig, hårdtpumpet Bond-pastiche med lettere chauvinistisk tone og Wile E. Coyote-lignende stunts. Men Colin Firth fik 'stiff upper lip' til at fremstå charmerende, Taron Egertons hovedrolle var sympatisk skæv og Mark Strong mindede os om at han altid kan forbedre en film. Det er derfor ikke super overraskende, at der kommer en fortsættelse. Godt nok uden Firth, skulle man mene, altså indtil vi så traileren. For de er alle tilbage, selv den svenske kronprinsesse Tilde, som heldigvis denne gang leverer mere end blot en skidt bemærkning.

Fox film
Eggsy og Tilde er ligefrem blevet kærester. Flyttet ind i Harry Harts gamle hus, og er til middag hos hendes forældre, da ulykken finder sted. Filmens slemme skurk, narkobaronessen Poppy Adams, nedslagter stort set hele Kingsman-operationen, og havde det ikke været for Eggsys anstrengte middag og Merlins paranoia, havde der ikke været nogen film. De er nemlig de eneste der overlever. Nu står de uden kolleger, lokaler og legetøj. Det eneste de finder i det hemmelige pengeskab efter at have gennemgået Dommedags-protokollen er en flaske Kentucky-whiskey! Efter nogle omgange hæld-drik-igen viser løsningen sig i bunden af flasken. De skal en tur til Kentucky.

På den anden side af Atlanten hedder Kingsmans 'firmafætter' Statesman og agenterne Champagne, Whiskey, Tequila og Ginger Ale. De er selvfølgelig villige til at samarbejde – efter et par sjove scener – og så går den vilde jagt til junglen i Cambodia, hvor Poppy og hendes americana-kitsch-forbryder-univers The Golden Circle skal destrueres inden hun og hendes farlige virus smadrer den del af klodens befolkning, der har indtaget hendes inficerede rusmidler. Hint: Der er tale om pænt mange mennesker. Lyder det præcis som forrige film, hvor faren lå i mobiltelefoner. Ja det gør det lidt, ikke? Og Julianne Moore er mindst lige så farverig en skurk som Samuel L. Jackson var det. Damen må have minimum én diagnose og selvom hun ikke læsper, er hun mindst lige så gak i sin tro på, at hun gør noget godt. Yderligere er hun glad for at putte folk i kødhakkeren og fan af Elton John, så vi får både et par scener med et kæmpe køkkenredskab og et par sange – og en del bandeord – fra sangskriveren. Han spilles naturligvis af sig selv og har sikkert hygget sig med rollen, der virker total arbitrær. Ganske passende.

Fox film
Kingsman: The Golden Circle er lettere vanvittig. Tempoet er igen livligt, og ind imellem de flot koreograferede actionscener, der 100% må være lavet i en computer, da vi i virkeligheden har fysiske regler, inklusive tyngdekræften, får vi sporadisk rørende scener med især Colin Firth og masser af kæk dialog og sjove kultursammenstød. Men vi får ikke rigtig noget, vi ikke har set før. Eggsy er stadig en følsom dog handlekraftig gut, men der er ikke plads til hans udvikling i historien. Bare mere af de samme heftige tosserier, pakket lækkert ind og spyttet hurtigt ud. Ja, vi er fint underholdt undervejs, men løjerne er glemt igen når rulleteksterne starter. Det betyder ikke at en tredje Kingsman-film ikke vil være velkommen, men en ny plotskabelon vil i hvert fald være på sin plads.

Hvorfor, de forskellige making of-featuretter er opdelt i to bunker: Et menupunkt, "Kingsman: Inside the Golden Circle" med 9 making-of-indslag og et enkelt, "Black Cab Chaos: Anatomy of a Killer Chase", for sig selv, er besynderligt. Hvorfor ikke bare lægge dem alle sammen?

De er dog heldigvis værd at bruge deres sammenlagte cirka 130 minutter på, så vi bliver en del klogere på hvordan filmen blev skruet sammen.
Ellers får vi 6 gallerier med concept art og stillbilleder og filmens to red band-trailers. Ganske fint ekstramateriale.

Hvilken by er Matt Damon & Ben Affleck vokset op i?