Rachel McAdamsAnnie
Kyle ChandlerBrooks
Sharon HorganSarah
Billy MagnussenRyan
Lamorne MorrisKevin

Familiekaos, Farberg√©-√¶g og filmn√łrderi

Det er n√¶sten en genre for sig selv. Disse crazykomedier, der foreg√•r over en enkelt aften eller nat, hvor vores hovedperson eller personer bliver udsat for de vildeste ting. Game Night er s√•dan en st√łrrelse, og p√¶nt frisk. Lavet af folkene bag Fars sygt fede bilferie og Horrible Bosses-filmene, men skruet lidt strammere sammen og leverer flere solide grin undervejs. Den er tilmed rimelig selvbevidst og temmelig filmn√łrdet, for den referer konstant til andre film, alle med undtagelse af den som den ligner mest: David Finchers drilske The Game fra 1997.

Warnr Bros.
Her f√•r vi og vores hovedpersoner dog at vide, at de er med i et omfattende spil. Det startede ellers bare med et m√łde hos l√¶gen for Max og Annie. De fors√łger at blive gravide men uden held, selv om biologien ikke fejler noget. Den forst√•ende l√¶ge fort√¶ller at det sagtens kan v√¶re stress; er de mon udsat for det? Annie er ikke men det viser sig hurtigt at Max er. Hans succesrige storebror er dukket op igen, og Max f√łler sig total utilstr√¶kkelig til sammenligning. Den ugentlige game night bliver nu heller ikke l√¶ngere afholdt hos Max & Annie men hos storebror Brooks, og det er ham, der er initiativtageren til filmens store begivenhed.

Men selvf√łlgelig g√•r alt galt og selvf√łlgelig er tingene da heller ikke som de ser ud. Bliver Max & Annie klogere p√• hinanden og dem selv undervejs? Selvf√łlgelig. F√•r Max styr p√• sin broder-jalousi og forbliver alle vennerne venner? Det skal ikke afsl√łres her. Men meningen er ikke n√łdvendigvis at vi som publikum skal kunne regne diverse overraskelser og plottwists ud inden de kastes i hovedet p√• os. Vi skal bare grine og gyse med Max, Annie og Co, som hver i s√¶r fors√łger at navigere i nattens kaos med kidnapning, Farberg√©-√¶g, skuds√•r og yogaforklaringer. Det er p√¶nt tosset og langt ude, men actionscenerne virker og komediedelen holder.

Warnr Bros.
Det er alts√• ikke stor filmkunst vi har med at g√łre her, og l√łjerne er sikkert ogs√• hurtigt glemt for de fleste blot f√• minutter efter rulleteksterne starter, men imens det hele st√•r p√•, er man pragtfuldt underholdt. Skuespillerne, hvor specielt Jason Bateman og Rachel McAdams som vores herlige makkerpar, er alle veloplagte, men ogs√• filmens sk√¶ve valg og n√łrdede tone hj√¶lper p√• det h√łje hum√łr. Man beh√łver naturligvis ikke v√¶re hardcore quizzere som Max & Annie, men i en tid, hvor man enten selv eller i hvert fald nogle af ens venner eller bekendte deltager i en eller anden form for spilaftener, b√łr man kunne relatere til filmen uden megen anstrengelse.

Standing Tall17/5
Charm√łren17/5
Deadpool 216/5