Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Idris ElbaCharlie Jaffey
Kevin CostnerLarry Bloom
Michael CeraPlayer X
Jeremy StrongDean Keith
Chris O'DowdDouglas Downey

Pokerprinsessen holder kortene tæt til sin lækre krop

Det er på mode. Snart hver anden film tror, at den styrker interessesfæren og troværdighed ved at fastslå: baseret på en sand historie. Senest filmen som Churchills Darkest Hour, Getty-kidnapningen, Cirkus Barnum og FN-korruptionen i Dobbeltspil, ja, fortsæt selv, striben af 'sande filmhistorier'.

S√•dan en fisk er Molly's Game ogs√•. Den ferme manuskriptforfatter Aaron Sorkin (bl.a. Et sp√łrgsm√•l om √¶re, The Social Network og Moneyball, for ikke at glemme tv-serierne Sports Night og The West Wing), debuterer som spillefilmsinstrukt√łr med at fort√¶lle 12 √•r fra den kul√łrte, sexede, ambiti√łse pokerprinsesse Molly Blooms liv, baseret p√• hendes erindringer.
Det kan nok v√¶re, at filmen begynder dramatisk med et flashback. Molly, st√¶rkt promoveret af sin psykolog-far, er t√¶t p√• at blive udtaget til USA's olympiske hold, men under stor, stor fart styrter den dygtige skil√łber opgiver derefter sportskarrieren. Men Molly er et konkurrencemenneske med en h√łj IQ og en k√¶mpe appetit p√• livet, et behov som jurastudiet p√• Colorado State University, ikke helt d√¶kker. Et sommerjob som VIP-v√¶rtinde i L.A. for en uds√łgt skare af kendisser og velhavne pokerspillere, er lige hendes m√•de at f√• realiseret sin amerikanske dr√łm.

Med veloplagt op- og nedslidset kjole, er hun den perfekte v√¶rtinde for VIP-kendissers eksklusive pokeraftener. F√łrst i halvm√łrke k√¶lderlokaler, indtil hun med t√¶ft for det ekstravagante, rykker pokerspillerne og deres mange dollars, til de dyreste hotel-saloner i Hollywood, hvor indsatsen/gevinsten/tabene er store, men hvor firmaet Bloom inc., nu er sikker p√• at score, hver gang.
Molly rykker med samme koncept til New York ‚Äď denne gang er klientellet med milliarderne, lidt mere blakket. Nyrige russere, italienske Mafia-gangstere, spekulanter og andet godtfolk, sidder nu omkring spillebordene og lader stabler af chips, runde som firkantede, glide hen over den gr√łnne dug.
Lovligt? ‚Äď ikke helt. Selv om Molly tilstr√¶ber √•bne, retvisende regnskaber i forhold til skattemyndighederne, Alligevel, en tidlig morgen, stormer FBI-agenterne hendes luksuslejlighed. Molly arresteres for at have arrangeret ulovligt pokerspil og sammen med en r√¶kke af hendes velhaverkunder, for hvidvaskning for over $100 millioner. Molly ops√łger (naturligvis) byens bedste advokat ‚Äď sagens udfald skal ikke afsl√łres her.

Molly's Game er en velfortalt bio-pic om Molly Bloom, uimodst√•eligt og kropsn√¶rt spillet af Jessica Chastain, et kvindeligt sidestykke til The Wolf of Wall Street. Men filmen vil mere. En kvinde i en mandeverden, hvor kynisme og gr√•dighed n√•desl√łst hersker ‚Äď og hvor Molly er cooler end de mest tr√¶nede pokerspillere. Vi kommer t√¶t p√• kortspillet ‚Äď ja, instrukt√łren inds√¶tter endda p√¶dagogisk grafiske kortkombinationer til fremme af forst√•elsen af fascinationen af pokerspillets sj√¶l. Desv√¶rre, selv stabler af chips eller de mange fagudtryk i luksuri√łse omgivelser fanger ikke rigtigt. Heller ikke Jessica Chastains sexede udstr√•ling kan skjule de manglenede menneskelige nuancer. Vi ved alt for lidt om den superintelligente kvinde, der taler som et maskingev√¶r med lydd√¶mper. Pokerprinsessen (instrukt√łren) holder desv√¶rre kortene alt for t√¶t til kroppen. At psygologi-far (Kevin Costner) dukker op p√• en b√¶nk i Central Park og analyserer, konkluderer og kloger sig p√• hendes situation, er t√¶t p√• det parodiske.
Ogs√• i pokerspil er det nu engang sjovere at deltage, end at se p√• ‚Äď selv om v√¶rtinden b√•de er indbydende og intelligent - og replikkerne er godt skruet sammen. Det blev hverken til Full House, end ikke til Flush. Jeg m√• l√¶gge kortene p√• bordet, med kun tre ens (stjerner) p√• h√•nden.

Hvilken af disse filmfolk har ikke et familiemedlem i branchen?