Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Michael ShannonRichard Strickland
Richard JenkinsGiles
Octavia SpencerZelda Fuller
Michael StuhlbargDr. Robert Hoffstetler
Doug JonesAmphibian Man

Sku ikke monsteret på skællene

Den mexicanske instrukt√łr Guillermo del Toro har skabt sig en karriere p√• at lave monsterfilm i alle afskygninger. Lige fra de underholdende superheltefilm om dj√¶vle-d√¶monen Hellboy, over den mesterlige skr√¶mmende fabelfort√¶lling i Pans labyrint, til at g√• monster-amok i Pacific Rim, hvor k√¶mpemonstre og robotter kaster med hangarskibe. The Shape of Water er instrukt√łrens seneste film, og endnu en gang er monstre i centrum af begivenhederne.

Som en fisk i sit rette element sv√łmmer kameraet rundt i en lejlighed, der p√• magisk vis er fuldt med vand fra gulv til loft, og pr√¶senterer os for den sky reng√łringsdame Elisa (Sally Hawkins). Hun ligger og sover trygt p√• sin sofa, der vuggende flyder frem og tilbage. P√• begge sidder af halsen har hun tre ar, som i h√łj grad minder om g√¶lder. Ar der minder os om, at hendes hals har v√¶ret udsat for noget, som g√łr at hun er stum. Ar Elisa har haft, siden dengang hun som sp√¶d blev fundet i vandkanten og siden sendt p√• b√łrnehjem.

Fox Film
Nej, der er ingen tvivl, vandet er Elisas rette element vil Guillermo del Toro fort√¶lle os med sit fabeleventyr. Men selvom mennesket oprindeligt stammer fra vandet, har evolutionen medf√łrt, at Elisa m√• tage til takke som reng√łringsdame p√• et statsstyret laboratorium. Ikke at hun har noget imod det. Tv√¶rtimod virker den stumme Elisa tilfreds med hverdagens magiske gentagelser. Dagene starter med, at hun v√•gner p√• sin sofa, tager t√łj p√•, koger √¶g, pudser sko, serverer morgenmad for sin fimsede nabo Giles (Richard Jenkins), hilser p√• udlejeren, der bestyrer biografen nedenunder hendes lejlighed, tager bussen til laboratoriet og g√•r i gang med arbejdet. Det gentager sig i starten af filmen igen og igen, og minder om den franske Den fabelagtige Am√©lie fra Montmartre tilsat amerikansk koldkrigs-patina.

Men da et monster bliver bragt ind p√• laboratoriet, √¶ndrer tilv√¶relsen sig radikalt for den sky Elisa. Monsteret, der mest af alt kan beskrives som en sammensmeltning mellem en fisk og et menneske, skal holdes i vand for at kunne overleve. Ligesom Elisa er vandet monsterets rette ellement. Stille og roligt f√•r Elisa en relation til dette vandmonster, og i deres f√¶lles ensomhed begynder de at knytte b√•nd til hinanden. Det er stik modsat hvad lederen af laboratoriet Richard Strickland (Michael Shannon) g√łr. Med elektriske st√łd og r√• vold pr√łver han at t√¶mme monsteret med det resultat, at monsteret svarer tilbage med endnu mere r√• vold.

Karakterne i The Shape of Water er tegnet tydeligt op. Antagonisten Strickland er en ond chauvinistisk mand. Som da han m√łder Elisa og Zelda (Octavia Spencer) ude p√• herretoilettet, mens de er i gang med at g√łre rent. Her vasker han sine h√¶nder og bagefter stiller han sig kynisk op og pisser foran dem. Efterf√łlgende, da Elisa r√¶kker ham et h√•ndkl√¶de til at vaske sine h√¶nder, siger han nedladende: "en rigtig mand vasker h√¶nder enten f√łr eller efter de har pisset, men aldrig begge dele". Det er tydeligt, at Strickland g√łr alt hvad han kan for at afm√¶rke sit territorium. B√•de over for monsteret og sit personale. Med s√•danne karakterer fors√łger Guillermo Del Toro at g√łre det meget klart, at man ikke skal skue monsteret p√• sk√¶llene. Men Michael Shannon fungerer som den onde amerikaner, der med et sn√¶rt af narcissistisk prestige og dyre biler, g√łr alt for at opretholde sin status som alpha-han.

Fox Film
Del Toro elsker monstre, og The Shape of Water er hans store k√¶rlighedserkl√¶ring til disse ellers forhadte og frygtede v√¶sener. Elisas er personificeringen af Guillermo del Toros egen nysgerrighed og k√¶rlighed til monstre. Men for stor k√¶rlighed har m√•ske gjort del Toro for blind, og sp√¶ndingen og filmens kvalitet kan ikke holde vejret hele vejen og k√¶mper med at finde sit rette element. Filmen springer rundt og l√•ner lidt for meget fra forskellige genrer, og det g√łr at den ellers fine historie desv√¶rre bliver lidt for mudret. Men billedpoesien er i top, og med den danske filmfotograf Dan Lausten bag kameraet er The Shape of Water √©n af de flotteste film jeg har set l√¶nge.

Hvad bruger morfaren som 'aftershave' i Lost Boys?