Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Joel EdgertonNate Nash
Matthias SchoenaertsVanya Egorov
Charlotte RamplingMatron
Mary-Louise ParkerStephanie Boucher
Ciar√°n HindsZakharov

Spurven synger falsk

"Tag t√łjet af" beordrer spion-l√¶rerinden Matron (Charlotte Rampling). Dominika (Jennifer Lawrence) adlyder og smider alt t√łjet for at have sex foran hele klassen med en ung spion-aspirant, der kort forinden har fors√łgt at voldtage hende. Men den unge spion-aspirant kan ikke f√• den op og st√• og forlader i frustration klassev√¶relset. Dominika sidder tilbage p√• katederet n√łgen foran hele klassen og siger profetisk: "Han vil ikke have sex, han vil have magt". Instrukt√łren Francis Lawrence, der ikke er i familie med skuespilleren Jennifer Lawrence, fors√łger med denne scene at fort√¶lle, at nu er Dominika endelig ved at blive en farlig spion, der ved at bruge sin egen krop forf√łrer i Ruslands tjeneste. Men scenen er symptomatisk for filmen. Ufrivillig komisk og forceret i en s√•dan grad, at det udelukker enhver form for trov√¶rdighed.

Fox Film
Red Sparrow handler om Dominika, der er ballerina p√• det eksklusive Bolshoi-teater i Moskva. Ved at danse for den russiske elite f√•r Dominika stillet en lejlighed til r√•dighed, der g√łr at hun kan fors√łrge sig selv og hendes mor. Men ved en forestilling br√¶kker Dominika benet og m√• vinke farvel til en karriere p√• de skr√• br√¶dder. Hendes onkel (Matthias Schoenaerts), der arbejder i den russiske efterretningstjeneste, s√łrger for at Dominika bliver rekrutteret til den eftertragtede Sparrow School. En spionskole der optr√¶ner unge aspiranter til med lige dele vold og forf√łrelse at forsvare det russiske f√¶dreland. P√• en mission m√łder Dominika den amerikanske agent Nate (Joel Edgerton), der fornemmer at Dominika ikke er helt tilfreds med det russiske jerngreb. Og stille og roligt fors√łger Nate at hverve Dominika til den amerikanske side.

Her ville en velfungerende spionthriller lade publikum s√• tvivl om, hvad der ville ske. Hvilken side vil den yndige Dominika v√¶lge? Amerikanerne eller Russerne? Men med en ensidig fort√¶lling om at russerne holder deres borgere i et bj√łrnegreb, hvor individets frie vilje er tilsidesat for at ofre sig for staten, er der ikke overladt nogen tvivl. Selvf√łlgelig er russerne de onde i Red Sparrow, hvorfor Dominika skuer over Atlanten til frihedens land. I stedet for at indspille filmen p√• russisk, har man valgt at indspille den med amerikanske skuespillere, hvilket ud fra et √łkonomisk perspektiv er rimeligt nok. Film rettet mod et vestligt publikum tjener markant mere ved at blive indspillet med engelsktalende skuespillere. Men instrukt√łren Francis Lawrence har p√• ingen m√•de haft tillid til sin egen illusion. Der bliver hele tiden smidt russiske gloser ind i den engelske dialog, s√• publikum skal forts√¶tte med at tro p√• illusionen om, at dette her foreg√•r p√• russisk. Som da Dominika siger til Nate p√• engelsk: "Hvor taler du godt russisk!", hvorefter samtalen forts√¶tter p√• engelsk som om det er russisk.

Fox Film
Instrukt√łren Francis Lawrence har f√łr arbejdet sammen med Jennifer Lawrence p√• young-adult-fiction filmene The Hunger Games (de sidste tre af dem, red.). Og det er tydeligt, at de denne gang fors√łger at tr√¶de ind i de voksnes r√¶kker med en R-rated film, hvor blodet spr√łjter og k√łnsdelene blafrer. Men det f√łles forceret og un√łdvendigt og virker som et fors√łg p√• at skjule, at selv med et talentfuld cast kan Francis Lawrence ikke instruere sine skuespillere til at virke trov√¶rdige. Red Sparrow er en drabelig langsommelig film, der p√• den d√•rlige side af to timer er alt, alt for lang. Francis Lawrence fors√łger at overbevise sig selv om, at han er effektiv til at lave spionfilm med en slagkraftig kvinde i hovedrollen. Som at han med r√•dne kartofler i munden fors√łger at snakke engelsk, og der kun kommer uforst√•eligt mumlende russiske gloser ud af ham. Gloser der kun er forst√•elige i en fjern, fjern by i Rusland.

Standing Tall17/5
Charm√łren17/5
Deadpool 216/5