Anmeldt af:Lauge Hendriksen

Joel EdgertonNate Nash
Matthias SchoenaertsVanya Egorov
Charlotte RamplingMatron
Mary-Louise ParkerStephanie Boucher
CiarĂĄn HindsZakharov

Spurven synger falsk

"Tag tÞjet af" beordrer spion-lÊrerinden Matron (Charlotte Rampling). Dominika (Jennifer Lawrence) adlyder og smider alt tÞjet for at have sex foran hele klassen med en ung spion-aspirant, der kort forinden har forsÞgt at voldtage hende. Men den unge spion-aspirant kan ikke fÄ den op og stÄ og forlader i frustration klassevÊrelset. Dominika sidder tilbage pÄ katederet nÞgen foran hele klassen og siger profetisk: "Han vil ikke have sex, han vil have magt". InstruktÞren Francis Lawrence, der ikke er i familie med skuespilleren Jennifer Lawrence, forsÞger med denne scene at fortÊlle, at nu er Dominika endelig ved at blive en farlig spion, der ved at bruge sin egen krop forfÞrer i Ruslands tjeneste. Men scenen er symptomatisk for filmen. Ufrivillig komisk og forceret i en sÄdan grad, at det udelukker enhver form for trovÊrdighed.

Fox Film
Red Sparrow handler om Dominika, der er ballerina pÄ det eksklusive Bolshoi-teater i Moskva. Ved at danse for den russiske elite fÄr Dominika stillet en lejlighed til rÄdighed, der gÞr at hun kan forsÞrge sig selv og hendes mor. Men ved en forestilling brÊkker Dominika benet og mÄ vinke farvel til en karriere pÄ de skrÄ brÊdder. Hendes onkel (Matthias Schoenaerts), der arbejder i den russiske efterretningstjeneste, sÞrger for at Dominika bliver rekrutteret til den eftertragtede Sparrow School. En spionskole der optrÊner unge aspiranter til med lige dele vold og forfÞrelse at forsvare det russiske fÊdreland. PÄ en mission mÞder Dominika den amerikanske agent Nate (Joel Edgerton), der fornemmer at Dominika ikke er helt tilfreds med det russiske jerngreb. Og stille og roligt forsÞger Nate at hverve Dominika til den amerikanske side.

Her ville en velfungerende spionthriller lade publikum sÄ tvivl om, hvad der ville ske. Hvilken side vil den yndige Dominika vÊlge? Amerikanerne eller Russerne? Men med en ensidig fortÊlling om at russerne holder deres borgere i et bjÞrnegreb, hvor individets frie vilje er tilsidesat for at ofre sig for staten, er der ikke overladt nogen tvivl. SelvfÞlgelig er russerne de onde i Red Sparrow, hvorfor Dominika skuer over Atlanten til frihedens land. I stedet for at indspille filmen pÄ russisk, har man valgt at indspille den med amerikanske skuespillere, hvilket ud fra et Þkonomisk perspektiv er rimeligt nok. Film rettet mod et vestligt publikum tjener markant mere ved at blive indspillet med engelsktalende skuespillere. Men instruktÞren Francis Lawrence har pÄ ingen mÄde haft tillid til sin egen illusion. Der bliver hele tiden smidt russiske gloser ind i den engelske dialog, sÄ publikum skal fortsÊtte med at tro pÄ illusionen om, at dette her foregÄr pÄ russisk. Som da Dominika siger til Nate pÄ engelsk: "Hvor taler du godt russisk!", hvorefter samtalen fortsÊtter pÄ engelsk som om det er russisk.

Fox Film
InstruktÞren Francis Lawrence har fÞr arbejdet sammen med Jennifer Lawrence pÄ young-adult-fiction filmene The Hunger Games (de sidste tre af dem, red.). Og det er tydeligt, at de denne gang forsÞger at trÊde ind i de voksnes rÊkker med en R-rated film, hvor blodet sprÞjter og kÞnsdelene blafrer. Men det fÞles forceret og unÞdvendigt og virker som et forsÞg pÄ at skjule, at selv med et talentfuld cast kan Francis Lawrence ikke instruere sine skuespillere til at virke trovÊrdige. Red Sparrow er en drabelig langsommelig film, der pÄ den dÄrlige side af to timer er alt, alt for lang. Francis Lawrence forsÞger at overbevise sig selv om, at han er effektiv til at lave spionfilm med en slagkraftig kvinde i hovedrollen. Som at han med rÄdne kartofler i munden forsÞger at snakke engelsk, og der kun kommer uforstÄeligt mumlende russiske gloser ud af ham. Gloser der kun er forstÄelige i en fjern, fjern by i Rusland.

IndlÊg:

Under trĂŠet5/7

Truffaut optrådte i 70’erne i hvilken amerikansk blockbuster?