Anmeldt af:Steen Balle

Helle FagralidRuth
Harald Kaiser HermannLittle John
Lars RantheRost
Peter MygindMeisner
Laus HøybyeJames Rasmussen

Jordbunden musiker

Vi kan komme med mange jyske udsagn om Ole Bornedal: Men forudsigelig er han ikke. I 1990'erne så vi hans mørke danske thriller Nattevagten og få år efter den lyse og blomstrende tv-serie Charlot og Charlotte. I årtiet efter får vi fra det nordligste Norge historien om den barske familietragedie Jeg er Dina og nogle år efter den underholdende fortælling om Vikaren. Og sidste års russiske mord på bestilling i Dræberne fra Nibe – til vi lige nu er med på et langt, velspillet musikalsk univers med en dragende Rasmus Bjerg, som er John Mogensen.

Filmen er bygget op som en lang rejse mod døden, fra vi ser eneren John Mogensen stå for sig selv i Københavns Drengekor og synge Ingemanns rammende tekst "Tit er jeg glad og vil dog gerne græde" og skælde andre drenge og korleder ud: "I mangler tonikaen." Vi følger i filmen hans færden med de store enere i Four Jacks i slutningen af 1950'erne – begyndelsen til faldet, hvor han igen skælder ud, og råber til dem: "Hvorfor gør vi ikke noget, de andre ikke gør?" Kvartetten går i opløsning, da bl.a. Otto Brandenburg og den lille Bent Werther får stor succes som solister, men der er også drabelige uenigheder i kvartetten med repertoiret og tidens insisterende drukkultur.

Det er senere med sange som "Fut i fejemøget" og "Der er noget galt i Danmark", der sættes gang hans popularitet. Sproggrænsen brydes i begyndelsen af 70'erne, hvor vi ser en Erhard Jacobsen (rigtigt spillet af Flemming Enevold) gøre John Mogensens sange endnu mere populære og nødvendige mod sin vilje. På en turne i Sverige som "pikkepianist" ser John Mogensen i tv en svensk troubadour, Cornelis Vreeswijk, hvor han kan hente inspiration, og han er også dybt afhængig af alkohol. På et tidspunkt i filmen ser vi hans største støtte, kone Ruth (spillet smukt og troværdigt af Helle Fagralid) give ham en gave – som han musikalsk åbner: Antabus-piller.

Ole Bornedal svigter ikke sine helte og har valgt en gennemgående, drømmende måde at få drengen i John til at skubbe til faderen i John – som filmisk er flot og gribende gjort. Jeg savner i filmen det mere almindelige i stedet for de alt for mange og lange drukture på Jyllands markedspladser og se John falde om for 4. gang i teltet eller på turnevognen. John Mogensen siger også i filmen: "Jeg ved ikke, hvem jeg selv er. Jeg er træt af lugten af popkorn", og Thøger Olsen svarer nok rigtigt: "Jeg tror aldrig, du bliver tilfreds."

Ole Bornedal har valgt at starte filmen med et citat fra Søren Kierkegaard: "Hvad er en digter? Et ulykkeligt menneske, der gemmer dybe kvaler i sit hjerte..." – men han var også en sanger, der i 2018 skaber liv og glæde, og hvis sang "Så længe jeg lever" er med i den danske kulturkanon fra 2005.

Hvilken film spiller Amy Adams IKKE med i?