Chris O'DowdPostman Joseph Roulin
John SessionsPere Tanguy
Helen McCroryLouise Chevalier
Eleanor TomlinsonAdeline Ravoux
Aidan TurnerThe Boatman

Den store kĂŠrlighed

Det har taget over fire Är at lave animationsfilmen Loving Vincent. Normalt tager det en pÊn tid at skabe en tegnet film, men denne er alligevel lidt usÊdvanlig. 150 kunstnere har oliemalet ovenpÄ de 65.000 frames der udgÞr filmen, og alle billederne er naturligvis malet i Vincent van Goghs stil. Mange af dem er decideret hentet fra hans virkelige malerier. Loving Vincent er simpelthen er serie replika-malerier flettet ind i en opklaringshistorie om hvordan kunstmaleren dÞde i sommeren 1890.

Miracle Film
Har man fanget et billede eller to fra filmen kan man mÄske frygte at Loving Vincent er en anstrengende form- og farvefest. Kunstnerens stil var ikke lige frem nedtonet, og det er filmen bestemt heller ikke. Ikke dens visuelle udtryk i hvert fald. Detektivhistorien der driver de levende billeder er derimod afdÊmpet. Vores hovedperson er ikke den hollandske maler, men den franske postbud-sÞn Armand Roulin, der nÊrmest bliver beordret af sin far, der var gode venner med van Gogh, at tage til Paris og aflevere det sidste brev Vincent skrev til sin bror Theo van Gogh, som Roulin har fÄet sendt retur. Armand har bestemt ikke lyst til at drage af sted for en mand, han vist ikke brÞd sig meget om, men farmand insisterer. SÞnnike har bare at fÄ personligt afleveret det brev til familien van Gogh.

Armand er altsĂ„ rimelig modvillig i starten af vores historie. Vi ved at Vincent van Gogh er dĂžd og snart fĂ„r vi at vide er Theo ogsĂ„ har stillet trĂŠskoene, og som Armand graver i sagen bliver bĂ„de ham og os andre mere nysgerrige efter at finde ud af prĂŠcis hvordan og hvorfor Vincent dĂžde. Årsagen er nemlig ikke sĂ„ gennemskuelig. Der er en masse ting der ikke passer sammen; og en masse personer der har ganske forskellige historier om kunstnerens sidste uger. Vi fĂ„r derved en 2-i-1-fortĂŠlling. En spĂŠndende krimi og en billedskĂžn hyldest til en af verdenshistoriens store malere.

Miracle Film
Loving Vincent er tydeligvis lavet af et hold der dyrker van Gogh. Taget i betragtning at den arme maler (som faktisk kun formÄede at sÊlge et enkelt af sine cirka 800 malerier mens han var i live), nÄede at lave sÄ mange vÊrker i de ganske fÄ Är han malede, er det imponerende hvordan filmholdet har fÄet sÄ mange af hans billeder med i filmen og fÄet dem til at hÊnge sÄ godt sammen. Han brugte naturligvis hyppigt landskabsmodellen, men Loving Vincent nÄr i sine 95 minutter at vise adskillige af hans landskabsbilleder uden at der gÄr total kornmark i filmen. Vi fÄr desuden bÄde billeder fra hans fÞrste male-tid i Holland (meget fÄ) til perioderne i Arles i Provence og Auvers-sur-Oise nÊr Paris.

Filmen er selvfĂžlgelig absolut must-see for alle der er tilnĂŠrmelsesvis Vincent van Gogh-fans, men holder man ligesĂ„ af animationsfilm, er Loving Vincent mindst lige sĂ„ interessant. Og ikke kun fordi det er lykkedes filmskaberne at male en medrivende historie og vilde billeder. Polske Dorota Kobiela og britiske Hugh Welchman, der sammen bĂ„de har skrevet manus og instruktĂžren filmen, leverer en dvĂŠlende og fĂžlsomt opbygget konspirationsteori pakket overvĂŠldende ind i et gennemfĂžrt stilsikkert udtryk og undgĂ„r samtidig forcerede tableauer af Vincents vĂŠrker. Loving Vincent er lĂŠkkert flydende fortalt. Har man aldrig studeret ham vil man ikke kunne skelne hans malerier fra resten af filmens kulisser og lokationer, men kender man det gule hus, billiardsalonen, natcaf’een og en god del hĂžstakke, landeveje og hans mĂ„de at male stjerner pĂ„, mĂ„ man hjertens gerne tilfĂžje ekstra stjerner, for sĂ„ er filmen ganske enkelt fortryllende.

IndlÊg:

Under trĂŠet5/7

Hvilken spansk skuespiller inkarnerede den cubanske digter Reinaldo Arenas i Before Night Falls?