Dominic WestLord Richard Croft
Walton GogginsMathias Vogel
Daniel WuLu Ren
Kristin Scott ThomasAna Miller
Derek JacobiMr. Yaffe

Lara Croft and the First Crusade

Det er længe siden vi så noget til spil-ikonet Lara Croft i biograferne. 2001 og 2003 fik vi to jævnt underholdende film med en veloplagt Angelina Jolie i den dominerende hovedrolle. Siden har vi intet set til Lara Croft men derimod fået et utal af andre computerspil-filmatiseringer. De fleste ikke imponerende filmoplevelser. Men i 2013 blev Tomb Raider-spillet rebootet. Lady Croft blev mere sårbar og mere påklædt. Man skal jo følge med tiden og heldigvis er det gået op for folk at en storbarmet og næsten afklædt actionheltinde ikke længere er attraktivt. Så med den nye Lara Croft-film er Lara Croft ikke længere en superhelt i minishorts. Nu er hun passende klædt, hun kan ikke fysisk overkomme enhver situation hun udsættes for og hun er ikke længere en svulstig sex-killing. Hun er dog stadig pisse sej, så alt er godt. Faktisk ret godt.

Warner Bros.
Tomb Raider er back to basics. Lara Croft bor i Londons østlige graffitimalede arbejderkvarter, og ikke Croft Manor, hvor hun forsøger at overleve som cykelbud. Hun har bevist valgt ikke at underskrive papirerne, der gør hende arving til familie-formuen og -imperiet, da hun nægter at anerkende at hendes far, der har været forsvundet i syv år, nok er død. Men inden hun får ombesluttet sig og underskrevet dokumenterne, som hun er liiige ved, får hun fingrene i en sidste gåde efterladt af farmand og snart befinder hun sig på kajen i Hong Kong i jagten på den mand, der syv år tidligere var blevet betalt for at sejle Richard Croft til hans måske endelige destination. Hun finder ikke fragtmanden, men dennes søn og pludselig har vi med to unge og lettere skuffede børn at gøre. Ingen af dem aner hvad der skete med deres fædre, og den ene drikker – kraftigt – som resultat af uvidenheden. Lara får dog hurtigt overtalt Lu Ren til at joine hendes eventyr, og så har vi også et herligt makkerpar.

Der er meget der fungerer i Tomb Raider, som er radikal anderledes end de to foregående film, men hovedsageligt virker filmen forbi dens ambitionsniveau er lavere og alligevel mere fokuseret. Først og fremmest fordi Lara Croft-figuren er blevet langt mere tilgængelig. Hun er selvfølgelig stadig hårdtslående og handlekraftig, og i vanvittig god form, men nu viser hun også følelser og vi lider og gisper med hende når hun bogstaveligt talt kæmper for sit liv. For selvfølgelig når hun sit mål. Hun finder den mystiske ø, hendes far mistede alt for at finde og beskytte fra omverdenen. Han var overbevist om en gammel legende om en japansk gudinde var blevet bragt dertil og begravet for at skåne verdens for hendes sorte kræfter. Og naturligvis er filmens skurk af anden opfattelse. Kommer Lara i nærkontakt med denne? Gæt selv. Og får hun blå mærker på den konto. Oh yeah.

Warner Bros.
Det er dog ikke magtkampen mellem Lara Croft og de onde kræfter, der er filmens plus. For handlingen er skamløst planket fra Indiana Jones-filmene, og flettet sammen med klassisk origin-skabelon, hvor Lara stadig ikke har hele sit arsenal af remedier. Det hele er ganske uoriginalt. Tværtimod er det opbyggelsen af Tomb Raider, der løfter filmen – altså ud over Alicia Vikander som er seriøs fed som Lara – og dens veldrejede action og konstruktionen af især actionscenerne, der får filmen blæret i mål. Man kan ikke kalde dem realistiske, for vi befinder os ikke i en fuldstændig realistisk verden, men specielt emotionelt fremstår Lara Croft troværdig, og fordi både figuren og Vikanders intense portrættering af denne fremstår så menneskelig, holder løjerne. Hun er filmens pulsende hjerte og får også rigeligt plads til at udfolder sig. Langt mere end Wonder Woman gjorde, men selvom Tomb Raider ikke er helt så gennemført som Jenkins feministiske actionbombe, følger den godt op på deklarationen om det sagtens kan lade sig gøre at lave en velsmurt actionbasker med en stærk kvinde, der ikke kun er stærk, i centrum. Personligt glæder jeg mig allerede til fortsættelsen, for gid der må komme mere fra denne Lara Croft og hendes gravrøverier.