Maria Bellomor Lindsey
Michael Cramfar Nick
Debby Ryansøster Jolene
Justice SmithJustin /A
Lucas Jade ZumannNathan /A

Carpe diem?

Jeg er ikke rigtig i målgruppen til at få meget ud af Hver dag, men kærlighed til film er en sjov størrelse. Jeg havde for eksempel ikke forventet at være helt vild med hvad der ligner endnu et amerikansk teen-drama med filmatiseringen af David Levithans roman, "Every Day". Men Levinthan var også forfatteren bag en af mine personlige feel-good favoritter Nick and Norah's Infintite Playlist, og instruktøren af Hver dag er Michael Sucsy, som jeg synes slap rimelig godt af sted med Elsk mig igen. Pludselig er det ikke så overraskende, jeg befandt mig næsten ude på kanten af mit sæde det meste af filmen igennem.

Vores historie starter da også ganske besynderligt. En ung mand vågner og kigger forundrende på sine hænder. Okay, den slags er ikke normalt. Vi ved altså at noget er ude af synk. Det er dog ikke Justin, som han hedder (fin levering af Justice Smith, der også var skøn som Radar i Paper Towns), der er vores hovedperson, men nærmere hans kæreste Rhiannon, der bemærker at Justin opfører sig anderledes men på den gode måde, så hun hopper med på legen, og de har en skøn dag sammen. Dagen efter er Justin tilsyneladende tilbage i sit gamle surmulende, stor-ryggende jeg, og Rhiannon er lidt skuffet. Men så begynder en sær kæde af opkald og møder fra andre teenagere, hun aldrig har mødt før.

Angourie Rice hedder den unge kvinde, der spiller Rhiannon, og hun gjorde stort indtryk i The Nice Guys (2016) ved simpelthen at give Gosling og Crowe kamp om opmærksomheden. Hun er lige ledes fantastisk i Hver dag, hvor hun næsten har en ny medspiller i hver eneste scene, som hun skal forestille langsomt at bygge et forhold op til. Det alle de unge og ukendte personer har tilfældes er nemlig den samme ånd/bevidsthed/sjæl låner deres kroppe for hver ny dag. Det lyder måske lidt for langt ude, men Sucsy får os overbevidst. Og fordi Rhiannon er så sympatisk er det svært ikke at være med på hendes side. Og det bliver også hurtigt let at følge med i springene fra den ene person – både piger og drenge for øvrigt – til den næste, så snart bliver fokus at finde ud af hvorfor denne stakkel A, som 'shapeshifteren' kalder sig, oplever disse konstante kropsudskiftninger og hvad fordelen er i dette rodløse og emotionelle kaos.

Hver dag er med undtagelsen af Rhiannons mor og far spækket med teenagere i alle former og farver, og hele dramaet holdes i dette hormondrevede niveau, hvor hverdagens små detaljer synes altafgørende og de voksne er nogen mærkelige størrelser. Rhiannon har oparbejdet et skævt forhold til sin far, der tilsyneladende for nyligt har fået sig et knæk, og her begynder Hver dag at grave lidt dybere. A og Rhiannon er ikke helt enige om As holdning til ikke at blande sig for meget i sine gæstekroppes liv, men filmen bliver omvendt heller ikke så filosofisk at den mister sin balance. Budskabet med at finde sig selv, sine grænser og styrker og blive den bedste udgave af sig selv, pakkes ud et lag og et nyt møde af gangen, og stemningen i filmen er velkommen sød og opløftende uden af blive sukkerklistret eller kvalmende. En opklaringshistorie, dannelsesdrama og teenage-romantik i en film. Men det hele går op i en højere enhed, og Hver dag ender med at være en fin fabel med masser af hjerte, tolerance og afdæmpet charme.

Standing Tall17/5
Charmøren17/5
Deadpool 216/5