Scott EastwoodNate Lambert
Cailee SpaenyAmara Namani
Burn GormanDr. Hermann Gottlieb
Charlie DayDr. Newton Geiszler
Tian JingLiwen Shao

Nu i b√łrneversion

2013 er l√¶nge siden. Guillermo del Toro skulle til at v√¶re stor Hollywood actionmagiker efter middelm√•dig succes med et par Hellboy-film og en kritikerdarling i Pans labyrint, men hans monsterfabel om at overvinde en overlegen og nederdr√¶gtig fjende ved at samarbejde, Pacific Rim, blev (heller) intet gigantisk hit. T√¶ller man dens indtjening p√• verdensplan sammen gik den akkurat i overskud, og det er p√• alle m√•der bizart, at der fem √•r senere kommer en forts√¶ttelse: del Toto sidder naturligvis ikke l√¶ngere i instrukt√łren, men fungerer dog stadig som producer, og filmen er slet ikke s√• karakterl√łs, som man kunne frygte.

Faktisk byder Pacific Rim Uprising p√• en masse fede id√©er, og John Boyega, der spiller Jake Pentecost, s√łn af den statelige Stacker Pentecost (vi f√•r et par flashbacks af hr. Idris Elba, der flot udfyldte rollen), er heldigvis en veloplagt magnet i hovedrollen. Han tiltr√¶kker konstant vores opm√¶rksomhed i samtlige af hans scener, hvorimod resten af castet omkring ham er af en mere tvivlsom karakter. Den fesne Eastwood-udvanding, Scott, har endnu ikke vist hverken kant, t√¶nder eller andet metaforisk udtryk, og han f√•r heller ikke meget ud af sin rolle som Jakes tidligere soldaterkammerat.

S√• tilbage har vi en cool Boyaga, en rimelig sej, ung jaeger-fabrikant, den stilfulde Liwen Shao (med l√¶kker garderobe), hvis firma er sekunder v√¶k fra at lancere en hel h√¶r af jaeger-droner og endelig de to n√łrder fra f√łrste film, Dr. Gottlieb og Dr. Geiszler. Jeg ville √łnske jeg ogs√• kunne n√¶vne kaijuerne som elementer p√• filmens plusside, men vi ser n√¶sten intet til dem. Ikke de √¶gte kaijuer i hvert, nogle f√¶le jaeger-kaiju-hybridder derimod f√•r vi et par stykker af.

Hvad vi ogs√• f√•r rigeligt af, hvad vi n√¶sten drukner i, er indholdsl√łse unge pilot-kadetter p√• Shatterdome-basen i Hong Kong, hvor den forrige film ogs√• udspillede sig fra. I filmens f√łrste akt har vi m√łdt den for√¶ldrel√łse Amara Namani, der krydser veje med Jake, hvilke bringer dem begge til basen som mere end mindre frivillige jaeger-akt√łrer. Og pr√¶cis lige som i den foreg√•ende film har med en viljest√¶rk og dygtig ung dame, der f√łrst skal l√¶re en masse, at g√łre. S√• vi holder os inden for eventyr-formen, men stemningen og intensiteten er radikal anderledes end forg√¶ngeren. Mest af alt fordi m√•lgruppen drastisk er rykket ned i b√łrneh√łjde. Eller n√¶rmere teenageh√łjde.

Kedeligt er m√•ske et lidt for h√•rdt ord at bruge, for Uprising tordner hyggeligt af sted og fors√łger at holde alle sine unge spillere aktiveret. Problemer er at vi aldrig finder nogen form for interesse for dem. Denne ene er mere intetsigende end den n√¶ste, og deres opg√łr mod de stygge wannabe-kaijuer er ogs√• kun j√¶vnt stimulerende. Heldigvis er sideplottet med de to farverige videnskabsm√¶nd langt mere ophidsende, og de to tosser er tilmed en v√¶sentlig del af den store afslutning, filmen langsomt men sikkert bygger op til. S√• alt er godt fordi det ender godt? Well, det vides ikke helt. Pacific Rim Uprising l√¶gger provokerende op til en forts√¶ttelse. Hvis vi f√•r s√•dan en, m√• tredje film gerne g√• tilbage til den m√łgbeskidte, n√¶sten apokalyptiske, atmosf√¶re med r√• helte og heltinder. For denne film minder lidt for meget om Transformers.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8