Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Snezana VidovicLamija
Izudin BajrovicOmer
Vedrana SeksanVedrana
Muhamed HadzovicGavrilo
Jacques WeberJacques

Et ekko af et skud

Det er hundrede√•rsdagen for skuddet i Sarajevo ‚Äď filmens originaltitel er da ogs√• "Death in Sarajevo" - attentatet p√• √¶rkehertug Franz Ferdinand, der udl√łste 1. Verdenskrig. Dagen, hvor Gavrilo Principe rettede revolveren mod det forbi k√łrende regentpar. En sk√¶bne dag for Europa, der udl√łste f√łrste verdenskrig i august 1914.

√ėst for Paradis
Et TV-reportagehold har sat en historiker stævne netop på det sted, hvor attentatmanden stod, da han affyrede det dræbende skud. Et mindesmærke over attentatet og dem har der været mange skiftende af, alt efter hvem der har været ved magten i Bosnien-Hercegovina (bl.a. Hitler, Stalin, Tito), er udgangspunktet for tv-interviewet.
N√¶ste TV-optagelse er oppe p√• tagterrassen af Hotel Europa ‚Äď og der bliver vi, p√• det femstjernede superhotel, resten af filmen. Vi zoomer ind p√• hotellets miniverden. En myretue af hektiske aktiviteter. Fra hotellets k√łkkenpersonale, reception, til ledelse og g√¶ster. For hotellet er rammen om en st√łrre EU-markering/fejring af 100-√•rs dagen d.28. juni 2014. Hotel Europa er grundlagt i 1882 under √ėstrig-Ungarns bes√¶ttelse og var siden kastebold mellem de forskellige bes√¶ttelsesmagter, for efter den bosnisk-serbiske borgerkrig, at blive genopbygget ‚Äď og atter privatiseret. (Filmens hotel Europa er nu ikke optaget i det oprindelige hotel, men i Holiday Inn, i Sarajevo, fra 1984). Den bosniske instrukt√łr Danis Tanovic, der b√•de er Palme-, C√©sar- og S√łlvbj√łrn-vinder med Ingenmandsland (2001) har valgt at bruge hotelverdenen som en grum allegori over det moderne Europas forfald.

Og sikken en allegori. Truende strejke blandt hotelpersonalet, stripper/natklub, pokerspil og lyssky handlinger i k√¶lderen. Et hotel p√• fallittens rand. En hoteldirekt√łr (Izudin Bajrovic), der ser apatisk til, mens han sexchikanerer sin n√¶rmeste kvindelige medarbejder (Snezana Vidovic) og hotellet fyldes med sikkerhedsvagter. L√¶g dertil, at den franske EU-delegerede, (Jacques Weber), der i sin store suite, for skjulte overv√•gnings kameraer, holder generalpr√łve foran spejlet, p√• aftenens store floskelfyldte galla-tale. Oppe p√• taget, har den kvindelige tv-rapporter fundet en navnebror til Gaurilo Princip, der ogs√• er opr√łrer i sin utilfredshed med den aktuelle situation bosnierne og serberne imellem. I k√¶lderetagen opst√•r en menneskelig moralsk mor/datter konflikt og en strejkesituation med dramatisk udvikling.

√ėst for Paradis
Filmen er baseret p√• den franske ny-filosof Bernard-Henri L√©vys teaterstykke af samme navn, hvis anti-maxisme og reaktion mod 68-opr√łret og ikke mindst hans en appel til USA og EU om at skabe fred p√• Balkan, har haft stor respons, ikke mindst i Frankrig. (P√• teatret var det ogs√• Jacques Weber, der n√•desl√łst afkl√¶dte den klichefyldte EU-delegat),
Hotel Europa, hvis g√¶steliste er lang, med bl.a. Bill Clinton, Madelaine Albright og U2, vil meget mere end at v√¶re en hotel-filmklassiker som Grand Hotel (1932) eller senest The Grand Budapest hotel (2014). Filmen er voldsom politisk engageret, der vil konfrontere os med fortidens mange fejlslagne og grusomme handlinger og ikke mindst med nutidens magtesl√łshed. Ul√łste problemer kaster op i luften ‚Äď hvor ikke alle (be)gribes, slet ikke af publikum. Men det g√łr ikke filmen mindre v√¶sentlig. Et st√¶rkt og vedkommende miniunivers, der rummer perspektiv, alvor, ironi og satire ‚Äď og ikke kan undlade at v√¶kke til eftertanke, til trods for de mange l√łse ender.
En seværdig film om moral og et alvorligt svigt på verdensplan.

Dynamit-Harry fra Olsen Banden har en søn, der er skuespiller. Hvem er det?