Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Anmeldelsesdato:23-03-2018
Claes BangChristian
Elisabeth MossAnne
Dominic WestJulian
Terry NotaryOleg

En lille satirisk kunstperle

The Square er egentlig ikke nogen s√¶rlig firkantet film ‚Äď mere sk√¶v end square. Titlen referer til et kunstv√¶rk fra 2014 ‚Äď en lysende firkant p√• et torv, hvor mennesker, der har brug for hj√¶lp kan stille sig, og s√• er vi, de forbipasserende, forpligtet til at yde bistand ‚Äď en uselvisk hj√¶lp vi har sv√¶rt ved at yde. Det er det filmen vil vise. Men den har ogs√• masser af humor og spark til politisk korrekthed, kunstverdens snobbisme og indforst√•ethed. F√łrst og fremmest skal vi konfrontere med hykleriet om det p√•st√•ede f√¶llesskab og kunsten selvforst√•else, ogs√• n√•r den l√łftes ud af de traditionelle rammer.

Christian er museumschef, for det stockholmske X-Royal Museum, der is√¶r satser p√• ultramoderne kunst. Fremragende spillet af den danske skuespiller Claes Bang. Han er ung, dynamisk, velkl√¶dt, velformuleret og et flot eksemplar af den kreative elite. Den svenske instrukt√łr Ruben √Ėstlund har valgt, som i sin forrige film Force Majeure (2014), at afpr√łve menneskets (vores) reaktioner i gr√¶nsetilf√¶lde, hvor manden stilles overfor eksistentielle valg ‚Äď og v√¶lger forkert.
Allerede i The Squares f√łrste billeder er temaet sl√•et an. Et fortravlet Stochholm, hvor menneskem√¶ngder b√łlger forbi de hjeml√łse, der ligger som t√łjbylter p√• fortovene og forg√¶ves r√¶kker deres papkrus frem. Et r√•b om hj√¶lp, midt i menneskemyldret, fra en forfulgt pige, f√•r heller ingen reaktion ‚Äď alle haster forbi. R√•bet intensiveres og endelig griber en forbipasserende beskyttende ind. Ogs√• Christian blander sig overfor den st√¶rkt truende forf√łlger, der efter n√¶rkontakt med de to tilf√¶ldige beskyttere, m√• opgive sit voldelige forehavende. De to redningsm√¶nd sunder sig og g√•r med stolt samfundssind, hver til sit ‚Äď indtil Christian opdager, at han er blevet offer for et tricktyveri, penge, ur, ja, selv manchetknapperne, er frar√łvet ham.

Det er kun f√łrste anslag, for nu begynder misererne for alvor. Afkl√¶dningen af vores hykleri og ikke mindst kunstverdens selvforst√•else og selvbef√łling, kan starte ‚Äď og der l√¶gges ikke fingre i mellem. Groteske, morsomme og mange er 'afkl√¶dnings-scenerne'.
Ikonisk er museets velg√łrenhedsmiddagen i spejlsalen med guldstole, damaskduge, krystalglas og festkl√¶dte kunstsponsorer ‚Äď alle forventningsfulde. Pludselig hopper en orangutang lignende halvn√łgen mand (den amerikanske stuntlegende Terrry Notary) ind i festsalen. G√¶sterne smiler usikkert, er det performancekunst (?) n√•r abemennesket skubber til en g√¶st, forulemper flere, der rystet forlader selskabet. Alle kigger ned i tallerknerne. En apatisk stilhed. Nu springer menneskedyret op p√• bordet for k√¶rligt at kaste sig over en yngre dame ‚Äď alle er passive tavse, t√łvende, ingen vil involvere sig. F√łrst da hun bliver kastet ned p√• gulvet og en voldt√¶gt er i gang griber en enkelt ind ‚Äď og en til, for til sidst, at alle selskabets herrer, brutalt voldeligt i f√¶llesskab, kaster sig over vanskabningen. Et voldsomt og n√¶rg√•ende portr√¶t af vores manglende solidaritet og lukken √łjnene for det ubehagelige frast√łdende.

Eksemplerne er mange. Christian, som museumsansvarlig, vikles ind i en manipulering p√• You Tube i forbindelse med lanceringen af udstillingen "The Square". Mest grotesk er en pressekonference, hvor en mand, der lider af Tourette- Syndromet (manglende evne til at styre sin verbale udfoldelse) r√•ber op mod den kvindelige museumsinspekt√łr: Lad mig se dine patter.
The Square er heldigvis meget mere end striber af satiriske tableauer. Vi er t√¶t p√• Christian ‚Äď hans voldsomme reaktion p√• tricktyveriet. En erotisk aff√¶re med en amerikanske journalist (Elisabeth Moss), der mere er i sl√¶gt med en fitness √łvelse, end en k√¶rlighedsakt ‚Äď og helt surrealistisk, en menneskeabe hopper op i hendes sofa! Sent i filmen kommer to deleb√łrn ind i billedet ‚Äď en underligt nonverbal far/d√łtreforhold, som igen understreger tomheden. Christian har b√•de den idealisme, akademiske tilgang og begejstring, der g√łr ham til den ideelle museums leder, men han er ogs√• et produkt af sin samtid, hvor hykleri og elit√¶r kulturradikalisme har overtaget, og hvor humanisme og sund fornuft blevet sk√¶ldsord.
The Square giver et sj√¶ldent velformuleret og rammende nutidskritisk billede. Angrebene er mange, groteske, og heldigvis fyldt med sk√łn absurd humor, der g√łr filmen til en lille satirisk kunstperle, der overraskende, men fortjent, fik √•rets Guldpalme p√• Cannes Filmfestivalen.

Det 12 minutters bag kameraet-indslag er bogstaveligt talt skudt på settet og vi ser direkte bag kameraet, hvad der sker. Hvilket ikke er specielt interessant. Overraskende nok.
Og heller ikke indslaget "Casting Tapes" er synderligt ophidsende og endelig får vi et diasshow, og that's it. Kedelig bonus.

I Syrien21/6