Anmeldt af:Uffe Stormgaard

Anmeldelsesdato:23-03-2018
Claes BangChristian
Elisabeth MossAnne
Dominic WestJulian
Terry NotaryOleg

En lille satirisk kunstperle

The Square er egentlig ikke nogen særlig firkantet film – mere skæv end square. Titlen referer til et kunstværk fra 2014 – en lysende firkant på et torv, hvor mennesker, der har brug for hjælp kan stille sig, og så er vi, de forbipasserende, forpligtet til at yde bistand – en uselvisk hjælp vi har svært ved at yde. Det er det filmen vil vise. Men den har også masser af humor og spark til politisk korrekthed, kunstverdens snobbisme og indforståethed. Først og fremmest skal vi konfrontere med hykleriet om det påståede fællesskab og kunsten selvforståelse, også når den løftes ud af de traditionelle rammer.

Christian er museumschef, for det stockholmske X-Royal Museum, der især satser på ultramoderne kunst. Fremragende spillet af den danske skuespiller Claes Bang. Han er ung, dynamisk, velklædt, velformuleret og et flot eksemplar af den kreative elite. Den svenske instruktør Ruben Östlund har valgt, som i sin forrige film Force Majeure (2014), at afprøve menneskets (vores) reaktioner i grænsetilfælde, hvor manden stilles overfor eksistentielle valg – og vælger forkert.
Allerede i The Squares første billeder er temaet slået an. Et fortravlet Stochholm, hvor menneskemængder bølger forbi de hjemløse, der ligger som tøjbylter på fortovene og forgæves rækker deres papkrus frem. Et råb om hjælp, midt i menneskemyldret, fra en forfulgt pige, får heller ingen reaktion – alle haster forbi. Råbet intensiveres og endelig griber en forbipasserende beskyttende ind. Også Christian blander sig overfor den stærkt truende forfølger, der efter nærkontakt med de to tilfældige beskyttere, må opgive sit voldelige forehavende. De to redningsmænd sunder sig og går med stolt samfundssind, hver til sit – indtil Christian opdager, at han er blevet offer for et tricktyveri, penge, ur, ja, selv manchetknapperne, er frarøvet ham.

Det er kun første anslag, for nu begynder misererne for alvor. Afklædningen af vores hykleri og ikke mindst kunstverdens selvforståelse og selvbeføling, kan starte – og der lægges ikke fingre i mellem. Groteske, morsomme og mange er 'afklædnings-scenerne'.
Ikonisk er museets velgørenhedsmiddagen i spejlsalen med guldstole, damaskduge, krystalglas og festklædte kunstsponsorer – alle forventningsfulde. Pludselig hopper en orangutang lignende halvnøgen mand (den amerikanske stuntlegende Terrry Notary) ind i festsalen. Gæsterne smiler usikkert, er det performancekunst (?) når abemennesket skubber til en gæst, forulemper flere, der rystet forlader selskabet. Alle kigger ned i tallerknerne. En apatisk stilhed. Nu springer menneskedyret op på bordet for kærligt at kaste sig over en yngre dame – alle er passive tavse, tøvende, ingen vil involvere sig. Først da hun bliver kastet ned på gulvet og en voldtægt er i gang griber en enkelt ind – og en til, for til sidst, at alle selskabets herrer, brutalt voldeligt i fællesskab, kaster sig over vanskabningen. Et voldsomt og nærgående portræt af vores manglende solidaritet og lukken øjnene for det ubehagelige frastødende.

Eksemplerne er mange. Christian, som museumsansvarlig, vikles ind i en manipulering på You Tube i forbindelse med lanceringen af udstillingen "The Square". Mest grotesk er en pressekonference, hvor en mand, der lider af Tourette- Syndromet (manglende evne til at styre sin verbale udfoldelse) råber op mod den kvindelige museumsinspektør: Lad mig se dine patter.
The Square er heldigvis meget mere end striber af satiriske tableauer. Vi er tæt på Christian – hans voldsomme reaktion på tricktyveriet. En erotisk affære med en amerikanske journalist (Elisabeth Moss), der mere er i slægt med en fitness øvelse, end en kærlighedsakt – og helt surrealistisk, en menneskeabe hopper op i hendes sofa! Sent i filmen kommer to delebørn ind i billedet – en underligt nonverbal far/døtreforhold, som igen understreger tomheden. Christian har både den idealisme, akademiske tilgang og begejstring, der gør ham til den ideelle museums leder, men han er også et produkt af sin samtid, hvor hykleri og elitær kulturradikalisme har overtaget, og hvor humanisme og sund fornuft blevet skældsord.
The Square giver et sjældent velformuleret og rammende nutidskritisk billede. Angrebene er mange, groteske, og heldigvis fyldt med skøn absurd humor, der gør filmen til en lille satirisk kunstperle, der overraskende, men fortjent, fik årets Guldpalme på Cannes Filmfestivalen.

Det 12 minutters bag kameraet-indslag er bogstaveligt talt skudt på settet og vi ser direkte bag kameraet, hvad der sker. Hvilket ikke er specielt interessant. Overraskende nok.
Og heller ikke indslaget "Casting Tapes" er synderligt ophidsende og endelig får vi et diasshow, og that's it. Kedelig bonus.

I Syrien21/6