Instruktør:Mika Gustafson
Olivia Kastebring
Christina Tsiobanelis

Premieredato:04-04-2018
Silvana Imam

Rapperen med sygekassebrillerne

Sverige har altid v√¶ret noget ved musikken. I √•rtier har de v√¶ret leveringsdygtige af kunstnere indenfor alle t√¶nkelige musikgenrer. Danskerne har vel n√¶rmest et mindrev√¶rdskompleks p√• den front. Et bevis p√• svenskernes musikalske overlegenhed og originalitet kan opleves i dente empofyldte og samfundsrevsende dokumentarfilm Silvana. Musikdokumentaren stiller skarpt p√• den fremstormende svenske rapper Silvana, der p√• ganske kort tid g√•r fra undergrundsf√¶nomen til feteret stjerne. Et spring der b√•de giver hende en st√łrre platform til at fremf√łre politiske budskaber, men ligeledes et spring med en stor emotionel slagside. Filmens tre instrukt√łrer dokumenterer Silvanas g√łren og laden via et observerende og lettere tiljublende filmsprog. Udfaldet er et stemningsfuldt og sitrende portr√¶t af en fandenivoldsk og provokerende rapper.

DOX:BIO
Flerkulturelle arv
Silvana f√łlger ikke et snorlige fremadskridende forl√łb, men bruger Silvanas personlige baggrund og opv√¶kst p√• en cyklisk facon. Undervejs f√•r vi derfor l√łbende indblik i hendes flerkulturelle arv. Faren er fra Syrien, og moren er fra Litauen. Selvom moren slet ikke medvirker, og faren ganske kort optr√¶der p√• en musikscene i filmen, giver de gennemg√•ende arkivoptagelser alligevel indtryk af en varm, k√¶rlig og troende familie. Hvis familierelationen havde v√¶ret konfliktfuld, ville det ogs√• have v√¶ret en helt anden film. Silvana er mest af alt et portr√¶t af en ambiti√łs og arrig kunstner, der k√¶mper for accept og anerkendelse.

F√łlelsesm√¶ssigt panser
Silvana benytter den observerende fort√¶lleform til at formidle sin historie. S√•ledes er den orkestret via mange koncert- og offstage-optagelser. De sidste af slagsen er de mest interessante. Selvom Silvana er hudl√łs √¶rlig, s√• sidder man alligevel tilbage med en f√łlelse af, at man aldrig kommer helt t√¶t p√• hende. Et f√łlelsesm√¶ssigt panser omgiver hende. Det skyldes n√¶ppe udtalt snerpethed eller kalkuleret distance. Modsat udtrykker hun sig ofte gennem lidt overfladiske vredesudbrud, men de har det jo med hurtigt at forvinde som skyerne p√• himlen. Silvana er i bund og grund bare en helt almindelig ung, vred og genert pige med sygekassebriller, der er usikker p√• egen eksistens og sine omgivelser. Og det kan man vel ikke bebrejde hende.

DOX:BIO
Politiske fraktioner
Selv for en altmodisch anmelder som undertegnet var Silvana et tankev√¶kkende bekendtskab. Filmen er mest af alt en sanselig rejse fra de svenske marker til de syriske bjerge og giver et temmelig unikt indblik i Sveriges politiske fraktioner, og minder √©n om, at ens ophav f√łr eller siden vil skylle ind over √©n. Heri best√•r filmens rungende budskab. De bedste scener i Silvana er dem, der foreg√•r langt v√¶k fra det bl√¶ndende rampelys og de √łred√łvende skrig fra publikum. En poetisk scene p√• en mennesketom strand, bekendelserne til k√¶resten Beatrice Eli og de noprede arkivoptagelser st√•r derfor allerst√¶rkest. Silvana kan b√•de ses af rebelske og rolige gemytter.

Bobbi Jene19/4
Hvad vil folk sige19/4
Midnight Sun12/4