Anmeldt af:Mia Brygger

Emily BluntEvelyn
John KrasinskiLee
Noah JupeMarcus Abbott
Millicent SimmondsRegan Abbott
Cade WoodwardBeau Abbott

Vi lister os afsted på tå....

Der er ikke nogle der skal ud og røve, men listet bliver der og endda på bare tæer i John Krasinskis tredje film som instruktør, og første gang med sin hustru, Emily Blunt som sin medspiller. Han spiller også en af hovedrollerne i filmen og har tilmed været med til at skrive manuskriptet. Han har fortalt i interviews at han normalt ikke ser gyserfilm, fordi de gør ham bange, men der var noget i historien, som trak i hans frygt som forælder til to børn (med Emily Blunt). Frygten for ikke at være i stand til at beskytte dem eller for at noget uforudsigeligt skulle ramme dem, har altså været grund nok til at han har turdet lave en gyserfilm. Så kan man kun håbe på, at han også har turdet se den efterfølgende, for alt ovenstående om børneopdragelse og irrationelle indskydelser til side; det er en fremragende (gyser)film, én som i al sin stilistiske enkelhed kan gå hen og blive en klassisker i sin genre.

Stilleleg
Plottet er så simpelt, som man kun tør drømme om i gyserfilm. Vi introduceres for en familie, som lister omkring i et forladt supermarked på dag 437, eller var det 439? Det er egentlig ligemeget for der er gået så meget rutine i deres lydtætte omgang med hinanden og deres nærmiljø, at vi let kan konkludere, at der er gået for mange dage på denne facon, og det er alt hvad vi behøver at forholde os til. En mor, en far, en teenage datter, som er døv og to yngre sønner. Stilheden er øredøvende, spændingen hænger i hvert eneste billede af det vindblæste, efterladte og støvede supermarked, som udgør åbningsscenen. Vi ved vi skal være bange, men ikke for hvad. Endnu. Knuden i maven kan mærkes allerede her, og vi er små 5 minutter inde i filmen. Den varer 90.

Brødkrummer
Det er ikke kun det enkle plot, filmen nyder godt af; det er i lige så høj grad Krasinskis ligeså enkle, men kløgtige måde at drive historien frem og holde sit publikum i åndeløs spænding. Han lægger brødkrummer ud til os hele filmen igennem, så vi ved hvad der sker lige om et par minutter eller om et par scener, men vi er og forbliver magtesløse i at standse det. Overraskelsesmomenterne, der i de fleste mondæne gyserfilm består af en kat, der hopper ud fra et skab, eller et vindue der blæser op, bliver her afløst af iskoldt horror ved bl.a. synet af en af sønnerne, der uskyldigt vil tage en plastik legetøjsraket ned fra hylden, men han kan ikke nå og kommer i stedet til at skubbe den ned. Vi får lov til at være det alvidende, men afmægtige vidne til familiens skrækindjagende vovespil. Det er både temmelig frygteligt og vidunderligt på samme tid, men det er hvad ægte horror føles som. Marco Beltrami, som har komponeret musikken, fungerer desuden som et ekstra medlem af familien. Arrangementet er bombastisk, når det eneste man beder til er stilhed, og når det eneste, man beder om er lidt distraherende toner, får man i stedet en selvbevidst udtalt stilhed. Det er skærende, urovækkende og voldsomt ubehageligt til tider, men det er samtidig hvordan horror burde lyde.

Zen horror er det nye sort
På afstand ligner filmen et impressionistisk forsøg på at male et billede af en afsondret verden, menneskefattig og lydløs. For de lydfølsomme, introverte og zenagtige sjæle tegner billedet i splitsekunder sig muligvis som et sandt utopia, en grøn oase, hvor analog tøjvaskning og børnelegetøj uden batterier er vejen frem, men verden er desværre blevet befolket af hyper lydfølsomme, langlemmede rum-knælere med rigtig mange tænder, og de skelner ikke mellem de forskellige menneskeskabte lyde. Stil- og tempomæssigt minder filmen en del om Gareth Edwards indiehit Monsters fra 2010, men der er kilometerlangt fra dennes 'kumbaya'-uhyrer til de grimme bæster, vi står overfor her. Når man end ikke kan grine højt eller tale sammen i et normalt leje, hvordan overlever man så at træde på noget hårdt eller vælte noget ned fra hylden? Det er et zen mareridt, og et sandt vidnesbyrd om menneskets ukuelige overlevelsesmekanismer. Dem så vi senest velfortolket i It Comes at Night (2017), der fremsatte det selvsamme hermetisk lukkede verdensbillede, men i langt mere paranoid form. A Quiet Place ligner sine genresøskende (og i høj grad også Cloverfield-franchisen), dog med flere tænder og mere optimisme!

I hvilken film hører man følgende citat:

"This is gonna be fun. We can stay up late, swap manly stories, and in the morning.... I'm making wafles!"