Pablo SchreiberRay Merrimen
O'Shea Jackson Jr.Donnie Wilson
50 CentEnson Levoux
Evan JonesBo 'Bosco' Ostroman
Brian Van HoltMurph Connors

The Usual Heat

Den of Thieves ‚Äď dybt suk ‚Äď ligner p√• overfladen endnu en af disse halvflade wannabe badass actiondramaer, under typen der tidligere blev spyttet direkte ud p√• dvd. Direkte p√• Netflix lyder ikke s√• grovt! At den har Gerard Butler i hovedrollen er heller ikke et godt tegn. Skotten, der startede sin karriere s√• lovende, er efterh√•nden blev reduceret til en actionjoke, og manden bag Den of Thieves er tillige kun kendt som ham, der skrev London Has Fallen. Igen: Dybt suk. Med mindre man satser og ser filmen, for hall√łj, s√• er det heller ikke v√¶rre. Den of Thieves er n√¶sten lige ved at v√¶re en fed film.

Den har i hvert fald masser af fede id√©er og henter s√• meget sin inspiration fra de rigtige steder *Heat*. Problemet er at 'filmskaberen', alts√• Christian Gudegast som instrukt√łrdebutanten hedder, endnu ikke mestrer kunsten at redigere, for han p√•klistrer sin fine lille actionkrimi med s√• meget overfl√łdigt og t√•krummende konsekvens-drama *Heat*, at man n√¶sten kl√łjes i sine popcorn. Spilletiden rammer ogs√• 140 minutter og det er langt mere end filmen kan b√¶re. Men ind imellem disse langtrukne og kedelige scener med den h√•rde politimand og hans hustru der har f√•et nok, form√•r Den of Thieves er v√¶re rimelig sp√¶ndende.

Det virker nemlig; n√•r vi nervepirrende venter p√• at skurkene, som vi egentlig holder rimelig meget med, og deres omfattende plan med at r√łve banken over dem alle i Downtown, Los Angeles *Heat* vil holde. For kupfilmen er klassisk m√łnstret efter skabelonen om de kvikke bankr√łvere og de brutale politifolk og hvem der tager r√łven p√• hvem. Helst i en r√¶kkef√łlge som smider publikum halvt ind i m√łrket, s√• vi aldrig ved lige s√• meget som folkene med den store plan. Gudegast har ogs√• valgt at lade v√¶re de kriminelle n√¶sten sympatiske og lovens lange arm nogle v√¶rre banditter, bare for at f√• det til at ligne nuancerede figurer *Heat*, der f√łrst og fremmest k√¶mper mod deres egne d√¶moner.

Balancen ligger i macho-vulgariteten med disse r√• sataner (det er lige f√łr man kan smage testosteronet i sin cola) og deres massive v√•benarsenal og h√•rde tone. Det kunne have endt med kiksede figurer i maskulint overdosis, men skuespillerne redder stanken. Butler er solid som alfa-politimand mens multitalentet Pablo Schreiber er stoisk skurk, der yder fornemt modspil. Men b√•de 50 Cents, og is√¶r Ice Cube Jr. ‚Äď aka (O'Shea Jackson Jr. i sin f√łrste store rolle efter Straight Outta Compton) er fine st√łtter som med-skurke, og generelt hygger vi os i selskab med bankr√łverne, der n√¶sten ligner trov√¶rdige mennesker. Politistyrken lider af at tr√¶ffe d√•rlige valg og de er langt sv√¶rere at finde medf√łlelse for. Heldigvis udspiller filmen sig mest p√• bankr√łvernes banehalvdel, og n√•r den holder sit fokus der, ryger underholdningsniveauet i vejret. Et par gode overraskelser mod slutningen hj√¶lper bestemt ogs√• actionl√łjerne, og derfor er det √¶rgerligt at Gudegast ikke har haft samme m√•llinje-fokus og fjernet alt det overfl√łdige skidt, der tynger Den of Thieves. Men al begyndelse er sv√¶r, s√• lad os h√•be han bliver bedre med n√¶ste film. Den of Thieves 2 er allerede annonceret.