Instruktør:JR
Agnès Varda

Premieredato:05-04-2018
Agnès Varda
JR

Tour de France

Tidligere p√• √•ret skabte det stor overraskelse at Faces Places, den franske dokumentarfilm, der hen over vinteren 2017/2018 h√łstede masser af ros og priser, ikke vandt Oscar‚Äôen for bedste dokumentar. Personligt er jeg mere overrasket over folk kan have den indstilling, for der er virkelig ikke meget at komme efter med Faces Places. Eller er der?

DFI
Filmen er skabt og n√¶sten kunstigt iscenesat af den franske instrukt√łr og nyb√łlge-ikon Agn√®s Varda, som nu er oppe p√• 89 √•r, og fotograf og v√¶g-kunstner JR, 33 √•r gammel. Et umage makkerpar skulle man mene, men JR er godt vant til at omg√•s √¶ldre mennesker, fort√¶ller han p√• et tidspunkt, og de to hygger sig trov√¶rdigt i hinandens selskab mens de rejser rundt i Frankrig og ops√¶tter k√¶mpeplakater p√• diverse mure og v√¶gge, sten, tog og vandt√•rne. The. End.

Alright, s√• form√•let har garanteret v√¶ret at vise hvor lidt og hvor meget vi mennesker ligner hinanden, men selvom det er ganske hyggeligt at f√łlge Agnes og JR f√łles det ogs√• lettere ligegyldigt. Brugen af de mange tilf√¶ldige folk, de st√łder ind i, og deres arbejde med at f√• de udvalgtes portr√¶tter op at h√¶nge, har ingen sammenh√¶ng, s√• vi f√•r aldrig fornemmelsen af den store sandhed. I steder ender det hele med en serie klip fra forskellige franske landsdele, hvor vi omvendt heller ikke f√•r nogen oplysning om stedet men i stedet bare lidt om de udvalgte portr√¶t-personer. Meget lidt.

Det sp√¶ndende ved Faces Places derimod er hvordan den udvikler sig langsomt til at blive et portr√¶t af JR og is√¶r Agn√®s Varda, der konstant er irriteret over JRs konstante solbrille-b√¶ring. Hun kan ikke se hans √łjne. Hun kan vist ikke se s√¶rlig meget, men hun kan slet ikke se hans √łjne. Og s√• gik der tid med det. I mellem de sm√• tableauer med JR og Varda f√•r vi lidt klip fra de to kunstneres tidligere v√¶rker, men heller ikke nok til at der kan reflekteres over fortiden og hvordan den m√łder nutiden.

DFI
Det virker mest som om, n√•r vi er ved vejs ende, at dette har v√¶ret en sk√¶v hyldest til Agn√®s Varda, for melankolien syder ud af filmen om de mange portr√¶tter der ikke er bygget til at holde. Et af den ops√¶ttes p√• en k√¶mpe 'sten' p√• en strand og er derved v√¶k igen dagen efter ops√¶tningen. Bittert. Faces Places er dog ikke en bitter film, om end den ender med et bittert mislykket fors√łg p√• at hilse p√• fortiden. Den er mere bitters√łd. En hyggelig og underfundig lille fort√¶lling om to kunstnere, der k√¶mper for at findes f√¶lles grund. Eller bare om at involvere en masse fremmede i deres plakatarbejde. Det afh√¶nger fuldst√¶ndigt af hvordan man ser p√• verden.

Hvem er Alan Smithee?