David LynchHoward
Ron LivingstonBobby Lawrence
Ed Begley Jr.Dr. Kneedler
Tom SkerrittFred
Beth GrantElaine

Debut og adj√ł

Lucky er en sjov lille st√łrrelse. Et indiedrama fyldt med s√łrgmodig hygge og stemningsm√¶ttet tomhed. For den handler om ingenting og s√• alligevel alt det vigtige i livet. Hovedpersonen er western veteran/ karakterspilleren Harry Dean Stanton, der startede sin karriere i midt 50‚Äôerne i en bunke tv-serier f√łr han i 70‚Äôerne begyndte at f√• flere filmroller, inklusive et par centrale roller i flere af David Lynchs film. Ganske passende at den ikoniske filmskaber ogs√• har en fin birolle i den sidste film Stanton indspillede inden sin d√łd i efter√•ret 2017.

Another World Entertainment
Lucky er navnet p√• vores 'ensomme ulv' i en lille fl√¶kke i Arizona. Han bor i udkanten af byen, har aldrig v√¶ret gift og er generelt ikke specielt afh√¶ngig af andre folks meninger eller selskab. Han ops√łger det dog alligevel. Efter sit morgenritual med en sm√łg, en kop kaffe og lidt hjemmestrikket yoga g√•r turen til den lille k√łbmand efter m√¶lk eller sm√łger, derefter hjem til fjernsynet og om aftenen igen ind til byen, nu p√• den ene af bodegaerne, for tilsyneladende er han tidligere blevet bandlyst fra den anden.

Lucky er godt oppe i √•rerne, men hans l√¶ge fort√¶ller, at han er i fin form og b√łr ikke stoppe med at ryge, for n√•r nu han har overlevet s√• l√¶nge ved at ryge, m√• han hellere forts√¶tte. If it ain't broke. Derimod synes det som en ny oplevelse for Lucky at blive inviteret med til en f√łdselsdagsfest. Den s√łde dame i k√łbmandsbutikken har vist lidt ondt af Lucky. Hun er sikkert den eneste. De fleste andre af byens sk√¶ve eksistenser virker som om de finder ham lettere irriterende. Med undtagelse af David Lynchs Howard, men han er ogs√• en karakter med stor tolerance. Scenen, med hans beklagelse over at have mistet sin landskildpadde Roosevelt, fremst√•r buldrende emotionel, og ind imellem alle disse pudsige scener med en flok folk, der h√¶nger ud og drikker, f√•r vi sm√• sjove observationer, fra en stille hverdag, fyldt med varme og overskud.

Another World Entertainment
Lucky er instrueret af en anden dygtig karakterskuespiller, John Carroll Lynch ‚Äď der med over 100 titler p√• sin imdb-profil lige ledes er en travl herre ‚Äď som med sit j√¶vne udseende og h√łje statur ofte skiller sig ud. Han kunne nemt have spillet med i Lucky, men f√•r i stedet sin debut som instrukt√łr, og ros til ham, for tonen og tempoet i Lucky er mesterligt ramt. Det hele virker vedkommende og medrivende til trods for det mest dramatiske der sker, er den bortl√łbne skildpadde og en magtkamp mellem Lucky og ejeren af bodegaen Elaine (det mest dullede vi nogensinde har set Beth Grant, en anden st√¶rk karakterspiller). At Lucky p√• et tidspunkt falder om, kunne der v√¶ret kommet meget drama ud af, men i stedet v√•gner Lucky mere op og begynder at reflektere over livets muligheder. Han indstiller ligefrem uret p√• sin kaffemaskine.

Lucky vil n√¶ppe blive det store hit, m√•ske n√¶rmere et kulthit, for den fors√łger ikke at opfinde ilden eller spr√¶nge rammerne for klassiske filmfort√¶lling. Der er ingen twists eller store budskaber, men bare en serie scener med diverse aldrende skuespillere (Tom Skerritt-scenen er fuldst√¶ndig vidunderlig!) om livets sidste vers og at f√• det bedste ud af det. Simpelt, sjovt og overraskende r√łrende. Hvilket s√łdmefuldt adj√ł og hvilken fin debut: Harry Dean Stanton f√•r vi ikke mere fra, med mindre hans sidste filmprojekt, Frank & Ava, bliver f√¶rdiggjort, men forh√•bentlig f√•r vi mere fra John Carroll Lynch i instrukt√łrstolen, for han er bestemt ogs√• interessant bag kameraet.

I Syrien21/6

I hvilken film hører man følgende citat:

"I honestly think you ought to calm down; take a stress pill and think things over."