Patrick SchwarzeneggerCharlie
Rob RiggleJack
Quinn ShephardMorgan
Nicholas CoombeGarver
Suleka MathewDr. Paula Fleming

Drengen, guitaren og The Notebook

Det er n√¶sten ikke til at tro, men Midnight Sun er ikke en Nicholas Sparks-filmatisering. Den har ellers alle de rigtige ingredienser, inklusive et overv√¶ldende potentiale for at fremmande vores salte t√•rer, men dens m√•lgruppe er mere rettet mod Young Adult subgrenren nogle kalder sickflick. Ikke at det er ikke frygteligt det hele. Kun manipulationen, glorifikationen af d√łden og hele sygdommen generelt.

Det er hårdt at være vampyr
Vores centrale hovedperson er pigen Katie, der lider af en farlig og ekstremt sj√¶lden hudsygdom, der forhindre hende i at g√• ud i solen. Vi er i det Nordvestlige hj√łrne af USA, alts√• Twilight-country, men Katies hud glimter ikke som millioner af diamanter i sollyset, derimod vil hun i stedet udvikle √ľber-aggressiv kr√¶ft hvis hun rammes af solens str√•ler, s√• resultatet er n√¶sten det samme. Hun er i hvert fald blevet stemplet som vampyr af de j√¶vnaldrende b√łrn, der alle f√•r lov at v√¶re ude i det oftest overskydede vejr, mens hun er n√łdsaget til at gemme sig indenfor med ekstra solfiltre p√• alle vinduer og d√łre. Hendes eneste ven er hendes far, moren d√łde da hun var lille ‚Äď tilsyneladende af samme sygdom ‚Äď og bedstevennen, Morgan, der besluttede sig for ikke at frygte Katie, da de var sm√•. God ven, og faktisk ogs√• en god far.

Katie og de vilde odds
Katie har derfor en smule godt i sit liv (som vist kan g√• i den forkerte retning hvorn√•r det skulle v√¶re), blandt andet ogs√• en guitar og udm√¶rkede evner for at skrive f√łlsomme popballader i sin notesbog. Men det kommer vi tilbage til. Hvad hun mangler er selvf√łlgelig en l√¶kker k√¶reste. Men ham, hun har fulgt gennem sine vinduer for evigt, kender naturligvis intet til hende. Indtil den dag hvor hun har best√•et high school og f√•r lov af farmand at tage ned p√• den lille lokale togstation og spille for de forbipasserende. Hvor vildt. Og g√¶t hvem der kommer forbi og h√łrer hende? Den s√łde dreng hun har sukket over i √•revis og som tilf√¶ldigvis synes hun er fantastisk? Korrekt. Hvis du stadig planl√¶gger at se filmen, l√¶s roligt videre, hvis ikke: S√• g√•r du ikke glip af meget.

Romantisk d√łd og de tr√¶ttende klich√©er
Problemet med Midnight Sun er ikke kun, at den er hamrende forudsigelig. Nej t√¶nk; har Katie sv√¶rt ved at fort√¶lle k√¶resten om sin √¶kle sygdom ‚Äď hun ligner selvf√łlgelig stadig en million ‚Äď og vil det skabe ekstra drama, n√•r han uundg√•eligt finder ud af det? Det er dog mere foruroligende, hvor meget hendes kommende d√łd bliver romantiseret og n√¶sten glamouriseret. Kulminationen er strandhygge/solopgangsgru ovenp√• en kvalmende eventyr-formuleret tur til n√¶rmeste storby, Seattle, hvor dr√łmmeprinsen Charlie har organiseret den ene Seattle/musik-klich√© efter den n√¶ste. S√• ud over at medbringe kleenex vil det ogs√• v√¶re en oplagt id√© at medbringe insulin, bare for at balancere t√¶ppebombningen af sukkerscenerne, der spyttes i hovedet p√• os.

Små fine detaljer < Rædsom sukkermoral
Men elsker man denne her slags sirupsbomber, s√• er der overraskende m√¶ngder af sm√• fine √łjeblikke i filmen. Mest overraskende er dem der kommer fra komiker Rob Riggle, der her har f√•et udfordringen med at spille Katies far og g√łr det ikke blot varmt og hyggeligt, men ligefrem faderligt trov√¶rdigt. Giv ham da endelig flere dramatiske roller. Bella Thorne og Patrick Schwarzenegger som Katie og Charlie er da ogs√• naturlige nok sammen som nuttet k√¶restepar, is√¶r Arnold Jr. er fin som bl√łd og f√łlsom k√¶reste-ideal. Men det havde nok v√¶ret mere udholdeligt (l√¶s: √Ügte) hvis Katie, ikke var blevet spillet af den temmelig l√¶kre Thorne; og hvorfor skal vores unge heltinde absolut spille guitar og kreere dr√łmmende poesi i sin notesbog? Hvorfor er hun ikke besat af at lave puslespil eller bygge bogreoler? Har man ikke ret til at pr√łve k√¶rligheden men mindre man er frisk p√• at hoppe rundt til en rockkoncert i 10 minutter og totalt kontrolleret kan optr√¶de fejlfrit foran et k√¶mpe publikum n√•r ens dr√łmmek√¶reste spontant inviterer p√• togtur til Baristaernes hovedstad (i det mindste bes√łgte de ikke en kaffebar)? Det er n√¶sten ikke til at holde ud, hvor firkantet dette eventyr insisterer p√• at v√¶re. Men imellem disse kl√¶brige scener gemmer der sig heldigvis ogs√• fine sm√• venskabs√łjeblikke og klassiske teen-scenarier. Men bare ikke nok til at g√łre Midnight Sun tiln√¶rmelsesvis interessant.

Standing Tall17/5
Charm√łren17/5
Deadpool 216/5
Sankt Bernhard Syndikatet10/5
Farvel til Tyskland9/5
The Human Shelter9/5
Foxtrot9/5
Tully9/5
Just Getting Started3/5
Ut√łya 22. juli3/5

Brian DePalma skulle oprindeligt have instrueret Michael Douglas i denne thriller, men bakkede ud, da han frygtede historien var for lig Clint Eastwoods Play Misty for Me. Hvem blev den nye instruktør på projektet, og hvad blev filmens endelige titel?