Numan AcarNuri Sekerci
Rafael SantanaRocco Sekerci
Samia Muriel ChancrinBirgit
Denis MoschittoDanilo Fava
Hanna HilsdorfEdda Möller

Stumper og stykker

Tilv√¶relsen kan pludselig smuldre mellem h√¶nderne p√• √©n eller blive vendt op og ned p√• et kort √łjeblik. Det sker for Katja (Diane Kruger) i Fatih Akins dramatiske film Ud af intet, der udspiller sig over tre intense akter. Som titlen antyder, er det de ydre h√¶ndelser, der kommer ud af intet, der bogstavelig talt spr√¶nger Katjas liv i stumper og stykker. Kort fortalt lever den tyske kvinde Katja et lykkeligt liv sammen med sin kurdiske mand Nuri (Numan Acar). I f√łrste scene oplever tilskueren via h√•ndholdte optagelser deres bryllup, der finder sted i et f√¶ngsel, hvor Nuri afsoner en dom for narkohandel. Seks √•r senere er to blevet til tre. Nuri arbejder som revisor og s√¶lger rejser i en forretning, mens Katja g√•r hjemme med s√łnnen Rocco (Rafael Santana). Alt √•nder tilsyneladende fred og idyl, men en politisk motiveret brandbombe tager livet af Nuri og Rocco i forretningen.

Camera Film
Sp√¶nding og uforl√łsthed
Ud af intet benytter et snedigt og spektakul√¶rt overraskelsesangreb i dens anslag, hvilket b√•de f√•r handlingen til at sl√• et brat kn√¶k og drive den beh√¶ndigt fremad. Tempoet sagtnes dog markant, da filmen koncentrerer sig om sorgarbejdet i hjemmet, hvor b√•de veninden Birgit (Samia Muriel Chancrin), og Katjas samt Nuris for√¶ldre opholder sig. Hjemmet er indhyllet i en t√¶t t√•ge af smerte og savn, men under overfladen lurer sp√¶nding og uforl√łsthed. Nuris for√¶ldre √łnsker nemlig at medbringe asken af deres s√łn og barnebarn til Tyrkiet. Modsat antyder Katjas for√¶ldre, at det er Nuris kriminelle l√łbebane, der var medvirkende til ulykken. Den samme teori har politiet, men med tiden viser det sig, at det er helt andre kr√¶fter, der st√•r bag.

Fulde sympati
De to nynazister Edda og Andr√© M√∂ller (Hanna Hilsdorf og Ulrich Branhoff) anholdes nemlig for ud√•den kort efter. Filmen sl√•r herefter over i et psykologisk retsalsdrama, hvis chokerende udfald bliver en frifindelse af √¶gteparret. Efterf√łlgende forvandles Ud af intet til et nervepirrende h√¶vndrama, hvor Katja har tilskuerens fulde sympati. Hun rejser til en gr√¶sk √ł, hvor hun har f√•et nys om, at Edda og Andr√© opholder sig. Nu er sp√łrgsm√•let s√• bare, hvad hun kan finde p√•, og t√łr hun gennemf√łre sin sindrige plan? Svaret gives ikke her. Men svaret p√• om Ud af intet er en god film er et rungende og entydigt ja. Det er nu ogs√• Fatih Akin, der er √©n af Tysklands mest ferme og drevne instrukt√łrer, der er hjernen bag filmen.

Camera Film
Tilv√¶relsens skr√łbelighed
Ud af intet vandt en Golden Globe for bedste fremmedsprogede film og var Tysklands bud p√• en Oscarkandidat for bedste udenlandske film. Det er let at finde bel√¶g for disse valg. Her er nogle. Filmen er f√łrst og fremmest et raffineret studie i tilv√¶relsens skr√łbelighed og en p√•mindelse om, at retf√¶rdigheden ikke altid sker fyldest. Derudover understreger filmen, at vi ikke kan tage alt for gode varer eller p√•lydende. De mange moralske sp√łrgsm√•l filmen planter i tilskuerens bevidsthed spirer frem, efter man har forladt biografm√łrket. Filmen √łnsker dog hverken at moralisere eller give et facit. Vi m√• selv konfrontere ondets rod og fors√łge at l√łse den gordiske knude, som filmen kredser om.

Absolutte trumfkort
Fatih Akin har for l√¶ngst vist, at han er en bl√¶ndende instrukt√łr, der mestrer b√•de det filmtekniske h√•ndv√¶rk og det dramaturgiske sk√¶bnespil. Mod muren og P√• himlens kant er glimrende beviser herp√•. Ud af intet udm√¶rker sig dels ved sin fejende flotte billedside og dels ved sit psykologiske portr√¶t af en kvinde i sine f√łlelsers og sansers vold. Filmens absolutte trumfkort er Diane Kruger i rollen som Katja. Kruger lykkedes via enorm indf√łling at skabe en trov√¶rdig og flerdimensionel karakter, der er fanget mellem sin sorg og h√¶vnt√łrst. Derudover b√łr Johannes Krisch roses for sin rolle som advokaten Haberbeck ‚Äď nok den mest diabolske forsvarer i mands minde. Ud af intet er ikke en film, der handler om intet, men derimod om alt det stof, der g√łr os til fejlende, fortvivlende og f√łlende mennesker af k√łd og blod.

Standing Tall17/5
Charm√łren17/5
Deadpool 216/5