Instruktør:Elvira Lind

Premieredato:19-04-2018
Bobbi Jene Smith
Ohad Naharin
Or Schraiber

Jeg danser altså er jeg

Kroppen kan v√¶re en beholder for et vildt emotionelt liv, mens dans kan v√¶re en ventil til at f√• afl√łb for ens indest√¶ngte f√łlelser. Det ses med al tydelighed i Elvira Linds n√¶rv√¶rende og sansem√¶ttede portr√¶tfilm Bobbi Jene. Filmen stiller skarpt p√• den amerikanske danser Bobbi Jene Smith, der valgte at forlade USA til fordel for Israel, da hun var i begyndelsen af tyverne. I Israels hovedstad Tel Aviv f√•r hun en str√•lende karriere i det anerkendte dansekompagni Batsheva Dance Company. Trods hendes stjernestatus rammes Bobbi Jene af m√¶rkbar hjeml√¶ngsel, og nye kunstneriske aspirationer tr√¶nger sig p√•. Men hvordan l√łser man dette, n√•r k√¶rligheden pludselig viser sig i form af en ung og charmerende mand?

Camera Film
Dokumentarfilmen om Bobbi Jene har allerede turneret p√• mere end 50 internationale festivaler. Den har desuden vakt bestyrtelse i konservative og bornerte kredse i USA. Det virker overilet og ubegrundet. I filmen er der rigtignok en r√¶kke n√łgenscener og en masturbationsscene, men de er aldeles harml√łse og uskyldige. Filmen lykkes s√¶rligt med sit intime og √¶rlige portr√¶t af en kunstner, der har viet sit liv til sin kunstform, men samtidig bliver mindet om sit biologiske ur, og at mennesket ikke er ud√łdeligt. Hermed forvandles filmen til en almenmenneskelig fort√¶lling med store spejlingsmuligheder og identifikation.

Instrukt√łren Elvira Lind har valgt at lade kameraet registrere og indfange Bobbi Jenes liv over en r√¶kke skels√¶ttende m√•neder. Den observerende fort√¶llestil er velvalgt, da den passer godt p√• Bobbi Jenes b√•de f√łlsomme og udtryksfulde v√¶sen. N√•r kameraet kommer helt t√¶t p√• hende, er det sv√¶rt ikke at blive ber√łrt af hendes splittelse og tvivl. V√¶lger hun nu rigtigt, og hvordan skal det g√• med forholdet til den unge og smukke danser Or? Og hvad med hendes dr√łm om at stifte familie? Disse sp√łrgsm√•l er alle pr√¶sente gennem filmen, men der gives ikke et entydigt svar p√• dem. God kunst kredser ofte om en g√•de, det g√łr denne dokumentarfilm ligeledes.

Camera Film
De seneste √•r har flere sev√¶rdige dansefilm set dagens lys. Det g√¶lder eksempelvis Pina, Dancer og Ballet 422. F√¶lles for disse film er deres klare fokus p√• et moderne og ekspressivt danseudtryk. Bobbi Jene passer fint ind i denne trup af dansefilm. En af filmens f√• akillesh√¶le er dog, at den godt kunne rumme endnu flere dansescener, for de er b√•de sublime og suggestive. Elvira Lind har skabt et autentisk og sitrende v√¶rk, der er fuldkommen tro mod sin hovedperson og ikke s√łger at pl√¶dere for en bestemt ub√łjelig sandhed om dansens eller det menneskelige v√¶sen. Det eneste, der kan b√łjes, er de mange smidige danseres kroppe, der i flere scener beviser, at dans er et sprog, der til tider kan v√¶re lige s√• st√¶rkt og slagkraftigt som det menneskelig ord.

I Syrien21/6

Hvem spiller skurken i Phillip Noyce‚Äôs Døden ombord med Nicole Kidman?